|
|
۵۱ |
1- كسي كه نمي دانسته شيعه است ياسني وسني بوده ونماز شيعي خوانده وبرخي اوقات نماز سني و حالا شيعه شده حالا بايد قضاي آن نماز هايش را به جا آورد يا نه ؟ |
|
|
۵۲ |
2- اگر ركوع نماز يادش برود باطل است يا نه ؟ |
|
|
۵۳ |
1-به جا آوردن نماز قضا چگونه است . منظور اين است كه نمي دانم چقدر نماز قضا دارم ؟ آيا نماز مخصوصي هست كه به خواندن اين نماز كليه نماز قضاي گذشته بجا آورده شود يا نه ؟ |
|
|
۵۴ |
1-چرا خداوند فرمود كه مسافر بايد نمازش را شكسته بخواند ؟ 2-چگونه مي توانيم عامل واقعي آيات قرآن باشيم ؟ |
|
|
۵۵ |
1- خواندن نماز باساعتي كه داراي روكش طلا مي باشد چه حكمي دارد ؟ |
|
|
۵۶ |
2- اگرلباسمان نجس باشد واطلاع نداشته باشيم, آيا نماز صحيح است ؟ |
|
|
۵۷ |
1- درمورد پدري كه درعمرش نماز نخوانده وروزه نگرفته تكليف پسربزرگش چيست ؟ |
|
|
۵۸ |
1-فاصله محل زندگي و بيرجند « 6 فرسخ» است و هر هفته 2 بار و گاهي كمتر و بعضي مواقع بيشتر رفت و آمد دارم حكم نماز و روزه من در بيرجند چگونه است ؟ حكم نماز در محل كار كه فاصله بيشتر از حد ترخص است چه حكمي دارد؟ |
|
|
۵۹ |
1- آيا مي توان در نماز بعد از حمد « 2 سوره كوچك» خواند ؟ |
|
|
۶۰ |
1- من كارمند يك اداره هستم. مقداري از كار رانندگي را بيرون از شهر يا استان مي روم يك ماه شايد ده روز به مأموريت مي روم و ماهي هم است كه هيچ بيرون نمي روم آيا نماز و روزه من درست است ؟ |
|
|
۶۱ |
1-توصيه اي براي انجام نماز اول وقت بنمائيد ؟ |
|
|
۶۲ |
3- آيا در نماز فرادي ميتوان از سجده سهو استفاده كرد ؟ |
|
|
۶۳ |
- اگر درنماز مغرب و عشاء جابجايي بيافتد چه مي شود ؟ |
|
|
۶۴ |
2- اگر فردي در شمال تهران زندگي مي كند چنانچه يك روز براي تفريح و بازديد از اقوام به جنوب تهران كه فاصله آن تا شمال حدود 5/36 كيلو متر است .برود نمازش شكسته است يا كامل ؟ |
|
|
۶۵ |
- اگر فردي از شيراز به طرف مشهد حركت كند و 10 روز در مشهد بماند و يك روز درميان اين ده روز به نيشابور برود يعني : در واقع كل مسافرت او 11 روز طول بكشد نمازش چه حكمي دارد ؟ شكسته يا كامل ؟ |
|
|
۶۶ |
- اگر فردي پس از خواندن تشهد ركعت دوم به اشتباه سلام دهد حكم نماز او چيست ؟ بايد بلند شود و دو ركعت ديگر بخواند يا اينكه سجده سهو بجا آورد يا نماز احتياط بخواند ؟ |
|
|
۶۷ |
2- گفته ميشود در مسجد الحرام و مسجد كوفه و مسجد النبي و بالاسر حضرت امام حسين « عليه السلام » نماز شخصي كه كمتر از ده روز در آنجا اقامت دارد هم مي تواند ,كامل باشد براي چنين فردي كدام حالت بهتر است ؟ |
|
|
۶۸ |
1- چگونه مي توايم يك نماز شب وبطور كلي نمازهاي با خلوص وخشوع وبدون دغدغه اي بخوانيم؟ |
|
|
۶۹ |
1- همسرم بعضي اوقات در نمازش كوتاهي مي كند و بيشتر ناراحتيها و درگيري هاي ما درباره نمازش مي باشد بنظر شما من با ايشان چه رفتاري داشته باشم ؟ |
|
|
۷۰ |
1 ـ چگونه بايدنيت نمازشكسته رابجاآوريم؟ چه نيت كنيم ؟ |
|
|
۷۱ |
1- بنده در حال نماز هستم فردي مي گويد صلوات بفرستيد ،ما در اين حال آيا بايد به ادامه نماز بپردازيم يا صلوات بفرستيم ؟ |
|
|
۷۲ |
1- مسافري كه در ده الي يازده روز يك بار به مسافرت براي شغل خود انجام دهد وماندن در محل مسافرت كمتر از ده روز باشد ،تكليف نماز وروزه او چيست ؟ |
|
|
۷۳ |
1-نمازهايي كه در وقت كُما و وقت مريضي نتوانسته ام به جا آورم، تكليفش چيست ؟ |
|
|
۷۴ |
1 - اگر كسي قصد ده روز كند ( درمسافرت ) وتمام نمازها را كامل بخواند وكاري برايش پيش آيد وقبل از ده روز برود چه مي شود ؟ يا برعكس، قصد ده روز نكند وبيش از ده روز بماند، چه بايد بكند ؟ |
|
|
۷۵ |
1 - حكم خواندن نماز جمعه براي مسافر چيست؟ وبراي غير مسافرچيست ؟ |
|
|
۷۶ |
2 - زمان نماز عصر تا اذان مغرب است يا تا مغرب شرعي ؟ |
|
|
۷۷ |
1 - وقتي در نماز هستيم فردي مُهر ما را بردارد، آيا مي توانيم هنگامي كه به ركوع و سجده مي رويم دستمان را دراز كنم و مهري را كه در نيم متري ما است برداريم ؟ |
|
|
۷۸ |
2 - وقتي ما درمشهد 8 روز هستيم نمازمان را بايد شكسته بخوانيم( يعني با رفت و برگشت 10 روز)، يا كامل ؟چگونه شكسته و كامل مي شود نماز يا روزه در مسافرت ؟ |
|
|
۷۹ |
چـرا اسـلام درباره نماز حتي در حال جنگ نيز اصرار و تاكيد دارد با اينكه ممكن است انسان را از وظايف خطيري كه براي دفاع از خود در چنين لحظات دارد غافل سازد ؟ |
|
|
۸۰ |
چرا شيعيان , نمازهاي پنجگانه را در سه نوبت مي خوانند ؟ |
|
|
۸۱ |
آيا شيعه , نماز وتر را واجب مي داند ؟ |
|
|
۸۲ |
اگـر نـمـاز از فـحـشـاء و مـنـكـر بازمي دارد پس چرا بسياري از نمازگزاران دچار فحشا ومنكر مي گردند ؟ |
|
|
۸۳ |
چـرا اسـلام درباره نماز حتي در حال جنگ نيز اصرار و تاكيد دارد با اينكه ممكن است انسان را از وظايف خطيري كه براي دفاع از خود در چنين لحظات دارد غافل سازد ؟ |
|
|
۸۴ |
انسان مسلمان و مومن , هدايت يافته است پس چرا باز در نماز از خدا مي خواهد اورا هدايت كند . |
|
|
۸۵ |
اگـر شـريـعـت اسـلام كـامـلترين و برترين شرايع الهي است , پس چرا مسلمانان در نماز ازخدا مي خواهند كه آنها را به راه راست ( صراط مستقيم ) هدايت كند ؟ |
|
|
۸۶ |
چگونه نماز , انسان را از فحشاء و منكرات باز مي دارد ؟ |
|
|
۸۷ |
ايـنـكه گفته مي شود علي (ع ) در نماز انگشتر خود را بخشيده اشاره علي (ع ) به سائل براي اينكه بـيـايد و خودش انگشتر را از انگشت علي (ع ) بيرون كند از نظر فقه شيعه مصداق فعل كثير است كه منافات با نماز دارد ؟ |
|
|
۸۸ |
چرا بايد نماز را به زبان عربي خواند و حال آن كه هر كس بايد خدا را به زبان خودش بخواند , آيا اين موضوع با جهاني بودن دين اسلام منافات دارد ؟ |
|
|
۸۹ |
مـا مـنـكر فلسفه و اهميت نماز و اثرات تربيتي آن نيستيم اما چه لزومي دارد كه دراوقات معيني انجام شود آيا بهتر نيست كه مردم آزاد گذارده شوند و هر كس به هنگام فرصت و آمادگي روحي اين وظيفه را انجام دهد ؟ |
|
|
۹۰ |
اينكه مي گويند آيه 55 سوره مائده در مورد علي (ع ) نازل شده و در آن ذكر شده كه علي (ع ) در حـال ركـوع انـگشتر خود را به سائل بخشيده علي (ع ) با آن توجه خاصي كه در حال نماز داشت و غـرق در مـناجات پروردگار بود ( تا آنجا كه معروف است پيكان تير از پايش بيرون آوردند و توجه پيدا نكرد ) چگونه ممكن است صداي سائلي راشنيده و به او توجه پيدا كند ؟ |
|
|
۹۱ |
چـرا مـا نماز ظهر و عصر و يا مغرب و عشا را يكجا و در يك وقت به جامي آوريم , در صورتي كـه هـر يـك از اين نمازها براي خود وقت خاصي دارد و پيشوايان بزرگ اسلام هر كدام را در وقت خود - يعني نمازهاي پنجگانه را در پنج وقت -مي گزاردند ؟ |
|
|
۹۲ |
چگونه نماز انسان را از گناه باز مي دارد ؟ |
|
|
۹۳ |
چـرا در مـوقـع گـرفتن خورشيد و ماه و هنگام زمين لرزه و وزيدن بادهاي وحشتزا وصاعقه ها و صداهاي مهيب آسماني , بايد نماز آيات خواند ؟ |
|
|
۹۴ |
فـقـهـاي اسـلام مـي فرمايند : نمازگزار بايد در عمل خود خلوص نيت داشته باشد و محركي جز اطاعت فرمان خدا در او نباشد ; بنابر اين , نمازي كه بطور ريا و شهرت خوانده مي شود باطل است زيرا خلوص نيت ندارد . طبق اين قاعده نمازي كه انسان از روي اكراه و اجبار ديگري مي خواند نيز باطل است زيرا محرك او اطاعت فرمان خدا نيست . |
|
|
۹۵ |
چگونه نماز عصر را گاهي در اوايل ظهر - پس از اداي نماز ظهر - به جا مي آوريم ,در صورتي كه هـنوز عصر نشده است و همچنين چگونه نماز ظهر را گاهي در آخر وقت مي خوانيم در حالي كه ظهر سپري شده است ؟ |
|
|
۹۶ |
000 در كـتـابـي ديدم اين مطلب را به عنوان ايراد بر مسلمانان نوشته بود : علماي مسلمانان در كتب فقه و حديث نقل مي كنند كه تا نماز قبول نشود اعمال ديگر قبول نخواهد شد و باز در همان كـتاب براي قبول شدن نماز شرايطي نوشته است كه احدي از ايشان واجد آن شرايط در تمام عصر نـمـي شـود و اگر هم بشود بسيار نادراست ; بنابر اين , هيچ يك از عبادات و اعمال آنها در تمام عمر به اعتراف خودشان قبول نخواهد شد لطفا جواب اين ايراد را بيان فرماييد . |
|
|
۹۷ |
بـعـضـي از دانشمندان براي اثبات فضيلت نماز در اول وقت گفته اند كه در اين وقت امام زمان ارواحنا فداه نماز مي خواند و كساني كه در اين موقع نمازبخوانند , به بركت نماز امام عليه السلام مقبول درگاه خداوند خواهد شد . از طـرفـي مي دانيم كه اوقات و افقها با هم بسيار فرق دارد و چه بسا كه در يك كشور چندين افق وجـود دارد تـا چه رسد به تمام كشورهاي روي زمين , در اين صورت نماز افرادهمان نقطه اي كه امـام عـلـيـه الـسلام در آن نماز مي خواند با نماز امام تطبيق مي كندنه همه افراد , اين موضوع را چگونه مي توان حل كرد ؟ |
|
|
۹۸ |
آيا جمع بين دو نماز برخلاف سيرة پيامبر است و پيامد آن اين است كه يكي از دو نماز، در غير وقت خود خوانده شود؟ |
|
|
۹۹ |
چرا خداوند كليد قبولي اعمال را قبولي نماز قرار داده است ؟ |
|
|
۱۰۰ |
آيا بدون عباداتي مانند نماز و روزه مي توان به خدا نزديك شد؟ |
|