دوازدهم


شيخ طوسي و ديگران گفته اند:
سنّت است بعد از نماز مغرب ده مرتبه بگويد:
«ماشاءاللَّه لا قُوَّةَ اِلّا بِاللَّهِ اَسْتَغْفِرُاللَّهَ»
و بگويد: «اَللَّهُمَ اِنّي اَسْئَلُكَ مُوجِباتِ رَحْمَتِكَ وَ عَزائِمَ مَغْفِرَتِكَ وَ السَّلامَةَ مِنْ كُلِّ اِثْمٍ وَالْغَنيمَةَ مِنْ كُلِّ بِرٍّ وَالنَّجاةَ مِنَ النَّارِ وَ مِنْ كُلِّ بَلِيَّةٍ وَ الْفَوْزَ بِالجَنَّةِ وَ الرِّضْوانِ في دارِالسَّلامِ وَ جِوارِ(جَوار) نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ وَ آلِه عليهم السلام اَللَّهُمَ ما بِنا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ لا اِلهَ اِلّا أَنْتَ اَسْتَغْفِرُكَ وَ أَتُوبُ إِلَيْكَ؛
بار خدايا! از تو درخواست مي كنم آنچه موجب رحمت و اسباب مغفرت توست، و نجات يافتن از آتش دوزخ و همه بلاها را، به من عطا كني و نائل شدن به بهشت و رضوان خودت در دار السلام و نيز همسايگي پيامبرت، محمد صلي الله عليه و اله، خدايا هر نعمتي كه ما داريم از تو است معبودي جز تو نيست از تو آمرزش مي خواهم و به سويت توبه مي كنم.»

فايده: بدان كه اكثر علما گفته اند كه: بايد اكثر تعقيبات نماز مغرب بعد از نافله ها خوانده شود كه وقت نوافل كه تا برطرف شدن سرخيِ جانب مغرب است بيرون نرود. و بعضي گفته اند كه: تسبيح حضرت فاطمه عليها السلام را پيش بخواند و باقي را بعد.
و گمان فقير آن است كه: آنچه توان پيش از نوافل خواندن، افضل آن است كه پيشتر بخواند؛ خصوصاً تعقيباتي كه وارد شده است كه پيش از آن كه پا را حركت دهد بخواند؛ و چون خوفِ بيرون رفتنِ وقت نوافل به هم رساند باقي را تأخير كند؛ چنانچه در حديث معتبر وارد شده است كه:
فضيلت تعقيب فريضه بر تعقيب نافله به قدر فضيلت فريضه است بر نافله.
و در سجده شكر خلافي هست، و احاديث نيز اختلافي دارد، و ظاهراً مقدّم داشتن بر نوافل افضل باشد، و اگر تأخير كند نيز خوبست، و اگر هر دو را به عمل آورد شايد بهتر باشد.(1)

پاورقي

1- مقباس المصابيح، علامه مجلسي، ص 126.

بازگشت