1- وظيفه پدرومادر نسبت به فرزندشان كه نماز نمي خواند چيست؟2- چرا مرد دو سهم ارث مي برد ولي زن يك سهم؟3- چرا درميان پيامبران حضرت محمد (ص) پيامبر(رحمت اللعالمين ) ناميده شد ؟




تفسير : (( وماارسلناك الا رحمه للعالمين))آيه 107 /انبياء

از آنجا كه آيات گذشته بشارت حكومت روي زمين را به بندگان صالح مي داد وچنين حكومتي مايه رحمت براي همه مردم جهان است درنخستين ايه مورد بحث به رحمت عامه وجود پيامبر(ص) اشاره كرده مي گويد : ((ما تو را جز براي رحمت جهانيان نفرستاديم)) (( وماارسلناك الا رحمه اللعالمين)) .

عموم مردم دنيا اعم از مومن و كافر همه مرهون رحمت تو هستند, چرا كه نشر آئيني را به عهده گرفتي كه سبب نجات همگان است , حال اگر گروهي از آن استفاده كردند و گروهي نكردند اين مربوط به خودشان است وتاثيري برعمومي بودن رحمت نمي گذارد.

اين درست به آن مي ماند كه بيمارستان مجهزي براي درمان همه دردها با پزشكان ماهر وانواع داروها تاسيس كنند,ودرهاي آنرا به روي همه مردم بدون تفاوت بگشايند, آيا اين وسيله رحمت براي همه افراد آن اجتماع نيست؟ حال اگر بعضي از بيماران لجوج خودشان از قبول اين فيض عام امتناع كنند تاثيري در عمومي بودن آن نخواهد داشت .

وبه تعبير ديگر رحمت بودن وجود پيامبر(ص) براي همه جهانيان جنبه مقتضي وفاعليت فاعل دارد ومسلماً فعليت نبيجه, بستگي به قابليت قابل نيزدارد .

نعبير به ((عاليمن)) (جهانيان) آنچنان مفهوم وسيعي دارد كه تمام انسانها را درتمام اعصار وقرون شامل مي شود ولذا اين آيه را اشاره اي برخاتميت پيامبر اسلام مي دانند, چرا كه وجودش براي همه انسانها آينده تا پايان جهان رحمت است و رهبر وپيشوا و مقتدا, حتي اين رحمت, از يك نظر شامل فرشتگان هم مي شود :

حديث جالبي در اينجا نقل شده كه اين عموميت را تاييد مي كند حديث اين است هنگامي كه اين آيه نازل شد پيامبر ازجبرئيل پرسيد (( هل اصابك من هذه الرحمه شييء)) (آيا چيزي از اين رحمت عائد تو شد))؟

جبرئيل درپاسخ عرض كرد (( نعم , اني كنت اخشي عقبه الامر, فامنت بك , لما اثني الله بقوله عند ذي العرش مكين)) : ((من ا زپايان كارخويش بيمناك بودم اما بخاطر آيه اي كه در قرآن بر تونازل شد از وضع خود مطمئن شدم آنجا كه خداوند مرا با اين جمله مدح كرد ذي قوه عند ذي العرش مكين : جبرئيل نزد خداوند خالق عرش بلند مقام و بلند مرتبه است))(1)

به هر حال در دنياي امروزكه فساد وتباهي و ظلم بيداد گري از درو ديوار آن مي بارد, آتش جنگها درهر سو شعله ور است, و چنگال زورمندان بيدادگر حلقوم مستضعفان مظلوم را مي فشارد, در دنيائي كه جهل و فساد اخلاق و خيانت و ظلم واستبداد و تعيض هزار گونه نابساماني آفريده, آري در چنين جهاني مفهوم ((رحمه اللعالمين)) بودن پيامبر ا زهر زماني آشكارتر است , چه رحمتي از اين بالاتر كه برنامه ا ي آورده كه عمل به آن نقطه پاياني است برهمه اين ناكاميها وبدبختيها وسيه روزيها, آري او ودستوراتش, برنامه واخلاقش همه رحمت است رحمتي براي همگان وتداوم اين رحمت سرانجامش حكومت صالحان با ايمان بر تمام معموره زمين خواهد بود .



(1) تفسر نمونه /ج 13 صص 526و527



مؤسسه پيوند با امام

بازگشت