چرا اصل نماز خواندن به پيامبر((صلي الله عليه وآله)) در قرآن وحي شده ولي چگونگي آن به عنوان وحي در قرآن نيامده است؟


مسايلي كه به پيامبر((صلي الله عليه وآله)) وحي شده بر دو گونه است:
بخشي از آن ها همان است كه به عنوان «قرآن» به پيامبر وحي شده و بخش ديگر احكام و تعليماتي است كه جدا از قرآن و به عنوان شرح و بيان قرآن به پيامبر((صلي الله عليه وآله))وحي گرديده است و لازم نيست تمامي احكامي را كه پيامبر((صلي الله عليه وآله))بيان مي كند، همه به عنوان «قرآن» باشد.
قرآن مجيد مي فرمايد: «و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس ملنزل اليهم;و ما به سوي تو ذكر(قرآن) را نازل كرديم تا براي مردم آنچه به سويشان نازل شده بيان كني».
بنابراين، پيامبر((صلي الله عليه وآله)) براساس تعليمات الهي(وحياني) به تبيين و تفسير آياتي كه در آنها اصل انجام فرايض آمده، مي پردازد.
و به عبارتي ديگر: قرآن و وجود رسول الله((صلي الله عليه وآله)) مكمّل يكديگرند كه با نبود هر يك امر تبليغ و رسالت كامل نمي شود و يكي از حكمت هاي وجود ائمه((عليهم السلام)) بعد از رسول الله هم همين امر است وگرنه نيازي به وجود ائمه هم نبود و اين با حكمت ادامه وحي و رسالت سازگار نيست.
 
( بخش پاسخ به سؤالات )


ـ193ـ


تبيان

بازگشت