ايا شرايط زمان و مكان و پيشرفت وسائل نقليه در مسائل مربوطه به مسافرمثل نماز و روزه دخيل است
الف) آنچه اشاره كردهايد كه دليل شكسته شدن نماز و قضاي روزهئ
مسافر، آسان گرفتن بوده است، اين حكمت دستور قصر است و نه علت شرعي
آن ; يعني اسلام خواسته است كه براي مسافران، سهولتي قائل شود.
علت شرعي آن، منبع فقهي خاص - اعم از كتاب و سنت - است كه فقيه
موظف است براساس آن، فتوا بدهد.
ب ) در وضع قوانين، به موارد كلي توجه ميشود، نه به موارد استثنايي و از
آن جا كه نوعاش در مسافرت، افراد عجله دارند و امكانات به اندازهئ محل سكونت
برايشان فراهم نيست، دستور آمده كه مسافران - البته با شرايطي - نماز را
شكسته بخوانند و روزه را قضا كنند. در اين جا نبايد مسافري را در نظر گرفت كه
هيچ مشكلي ندارد و ميتواند بدون مشكلي نماز و روزهاش را تمام انجام دهد.
ج ) گرچه اين روزها، وسايط نقليه و ابزار مسافرت با گذشته فرق كرده است ;
ولي در عين حال هماكنون نيز مسافرت داراي محذورات زيادي است. شما اگر به
تجارب خودتان مراجعه كنيد، ملاحظه خواهيد كرد كه اصولاش در سفر - به ويژه
در بين راه - آن آرامش لازم وجود ندارد ; به ويژه آن كه در سفر با وسايل سريع،
دغدغهها بسيار زياد و فرصت اندك است. بنابراين با توجه به مشكلات زياد و
عدم آرامش، دستور قصر نماز مسافر صادر شده است.
ستاد اقامه نماز