چرا نماز مسافر شكسته است
شكسته بودن نماز مسافر و افطار روزه از احكام ((امتناني)) اسلام
است ; زيرا نوعا سفر با يك سري مشكلات و خستگيها و... روبهرو است.
لذا خداوند متعال نوعي تخفيف در اعمال قائل شده است.
هم چنين درباره شكسته بودن نماز مسافر چند نكته را بايد توجه كرد:
الف) نماز ستون دين است، ولي به همان شكلي كه در نصوص ديني وضع
شده، ستون دين ميباشد; يعني در اوضاع خاصي، نماز قصر ستون دين
است و در اوضاع ديگري نماز تمام. به عبارت ديگر در متدولوژي فهم
احكام ديني اين مساله روشن است كه احكام ديني را همانگونه كه خداوند
از ما خواسته و از طريق نصوص معتبري كه براي ما حجت قرار داده است،
مانند قرآن و سنت، بايد بكاويم و بدان تعبد بورزيم. اين مساله در تمام
احكام الهي جاري است. مثلا ميبينيم كه نماز با آن همه اهميتي كه دارد و
كليد قبولي اعمال است، از زن حائض ساقط ميباشد و حتي قضاي آن لازم
نيست، ولي روزه كه در رتبه فروتري ميباشد، بايد قضا شود. بنابراين در اين
موارد تنها منبع و مرجع ما، نصوص و حجتهاي معتبر شرعي ميباشد. از
طرف ديگر در برخي از نصوص آمده است اصل نماز يك ركعت است و
خداوند براي تضمين بيشتر حصول آن يك ركعت ديگر افزوده است. سپس
پيامبر به اذن الهي دو ركعت ديگر به نمازهاي ظهر و عصر و عشا براي كساني
كه حاضرالبلد هستند، اضافه نمود و يك ركعت به نماز مغرب براي مقيم و
مسافر. (براي آگاهيبيشتر در اينزمينه ر.ك: علل الشرايع و وسائل الشيعه، ج 5 ،
ب 13، ابواب اعداد الفرائض و نوافلها، ح 12).
ب ) علاوه بر قرآن مجيد، روايات متواتري بر وجوب شكسته بودن نمازهاي
چهار ركعتي وارد شده است. (براي آگاهي بيشتر در اين باره ر.ك: وسائل
الشيعه، ج 5 ، ب 22 ، ابواب صلوه مسافر).
ج ) بدون شك حكم نماز مسافر از احكام تسهيلي و امتناني خداوند است،
ليكن در رواياتي از امام صادق(ع) آمده است: ((رد امتنان خداوند اهانت به
اوست. چون تكريم خداوند واجب است، بايد لطف او را پذيرا شد)).
د ) نيز از نظر تاريخي، در متون معتبر شيعه و سني آمده است پيامبر(ص) در
سفر نمازهاي چهار ركعتي را شكسته ميخواند.
ستاد اقامه نماز