چرا در قرآن «قصر» نماز به «خوف» مقيّد شده امّا نماز مسافر به طور مطلق شكسته است؟


فتواي مراجع تقليد - كه متخصصّان شناخت احكام هستند - براساس قرآن و سنّت است. آنان هر حكمي را كه قرآن و حديث درباره آن سخني گفته باشد بررسي مي كنند و آخرين حدّ توان خويش را در فهم حكم به كار مي گيرند، و اجتهاد چيزي جز اين نيست.
بر اين اساس يادآور مي كنيم كه گرچه در آيه مورد سؤال حكم «قصر نماز» براي مسافر مقيّد به «خوف» است، ولي در احاديث بسيار، سفر - به طور مطلق - موضوع حكم قرار گرفته است; بنابراين، فقيه در استنباط حكم تنها به آيات قرآن نظر ندارد، بلكه به روايات نيز - كه بيانگر آيات قرآنند - نيز توجّه مي كند. با در نظر گرفتن روايات در اين مسئله، حكم قصر نماز براي مواردي كه در مسافرت خوفي وجود ندارد نيز جاري است.
 
( بخش پاسخ به سؤالات )


ـ114ـ


تبيان

بازگشت