همان طور كه در روايات آمده بهترين مسجد زن خانة او است. با توجه به اين كه در نزديكي خانة ما مسجدي است، آيا بهتري اين است كه به مسجد نروم، در حالي كه خيلي دوست دارم نمازم را در مسجد بخوانم؟


به اين مضمون رواياتي وارد شده است از قبيل:

قال صادق(ع): خير مساجد نسائكم البيوت؛(1) خانه بهترين مسجد زنانتان است.

نيز نقل شده: انّ خير مساجد النساء البيوت؛(2) بهترين مسجد براي زنان خانه هايشان است.

از پيامبر(ص) نقل شده صلاة المرأة وحدها في بيته كفضل صلاتها في الجمع خمسا و عشرين درجة؛ نماز زن به تنهايي در خانه اش مانند فضيلت نمازش در جماعت 25 درجة فضيلت دارد.(3)

علت اين كه شركت زن در نمازهاي جمعه و جماعت ضرورتي ندارد، اولاً به خاطر حفظ عفت و پاكدامني و عفاف است.

دليل دوم بر عدم لزوم حضور زن در جماعت و نماز جمعه و مساجد، اين است كه زن وظايفي در خانه دارد و با توجه به بچه داري و سامان دادن كارخانه، برخي از كارها از دوش او برداشته شده است. البته برداشته شدن اين احكام از زنان از باب رخصت است، نه از باب عزيمت:

توضيح: رخصت يعني اين كه لزومي ندارد زنان در اين گونه امور شركت كنند اما اگر شركت كردند، اشكالي ندارد، ولي اگر عزيمت بود، نمي توانستند شركت كنند و شركت كردن آن ها جايز نبود.

بنابراين اگر در روايت آمده كه بر زن جمعه و جماعت اجب نيست، به اين معنا است كه واجب نيست حتماً حضور پيدا كند، نه اين كه اگر حضور پيدا كرد، نمازش مقبول يا صحيح نيست يا فضيلت ندارد.

دربارة نماز جماعت و شركت در مساجد به قدري در اسلام بدان تأكيد شده كه از رسول خدا(ص) براي جلوگيري از نفاق منافقان در صدر اسلام را دارند، نيز آنان كه دسترسي به نماز جماعت دارند، ولي نماز جماعت را گرامي نمي شمارند و در آن شركت نمي كنند، خانه هايشان به آتش كشيده شود.(4)

با چنين دستوري كه دربارة شركت در نماز جماعت وارد شده كه توأم با دشواري است، بر زنان چنين تكليفي نيست و مي توانند شركت نكنند. اگر شركت نكردند، مورد مذمت قرار نمي گيرند.

بنابراين شركت شما در مسجد محلتان اگر با حفظ و رعايت حجاب كامل و ديگر شئون اسلامي باشد، اشكالي نداشته، بلكه ثواب دارد.(5)

به خصوص آن كه امروزه حضور زنان در عرصه هاي مختلف اجتماعي با حفظ متانت، عفت، وقار و كسب آگاهي كه مسجد يكي از مهم ترين آن عرصه ها است، در برخي موارد لازم است.

پي نوشت ها:

1. وسائل الشيعه، ج 3، ص 510، باب 30 از ابواب احكام مساجد.

2. همان.

3. همان.

4. تهذيب، ج 3، ص 365، باب 23.

5. توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئلة 894 و ذيل آن.

در پايان متذكر مي شويم: زين پس نامه هاي خود را مستقيماً به آدرس: قم ـ دفتر تبليغات اسلامي،، كد پستي 197 ارسال كنيد.



دفتر تبليغات اسلامي

بازگشت