فلسفه اين عمل كه اگر فردي به قصد عمل حرامي درسفر باشد مي بايست نماز راكامل بخواند چيست ؟


بدون شك احكام ومقررات ديني بدون فلسفه وعلت نيست زيرا احكام دين عبارت است از مجموعه مقررات وبايدها ونبايدهائي كه ازسوي آفريدگار انسان ونظام هستي، باتوجه به نيازهاي دروني وبيروني جسمي و روحي ، فردي واجتماعي ، سياسي واقتصادي تدوين گرديده است وبدون هيچ گونه طمع وتأمين نياز ومنافع ازسوي تدوين كننده؛ چراكه او نيازمند نيست وهدف اصلي شكوفايي استعدادهاي انسان ورسيدن به تكامل وسعادت است .

بنابراين يكي از بزرگترينفلسفه هاي احكام ومقررات ديني اين استكه مي دانيم اين احكام :

1 ـ ازسوي آفريدگار وپديد آورنده انسان وجهان است .

2ـ خداوند قوانين ومقررات رابراي تأمين نيازمنديهاي مختلف انسان تدوين كرده است.

3 ـ خداوند حكيم است وبي جهت وبي هدف بايد ونبايدي راتدوين نكرده است.

پس بايدها ونبايدهاي الهي هدفدار است وضرورتي ندارد بشرهمه آن اهداف رابشناسد تابدان عمل كند اگرچه راه براي پژوهش وكنكاش باز است ومورد سوال هم ازهمين قبيل است البتّهبا اهداف گوناگون كه ممكن است مبارزه باگناه وجلوگيري ازگسترشمعصيت درجامعه ازآن جمله باشد.وديگر اينكه تخفيف عبادات وايجاد سهولت براي مسافر ازجانب خداي مهربان شامل مسافر عاصي وقصد كننده حرام نمي شود واين معنا ازتعبير آيه نماز قصري قابل استفاده است واذا ضربتم في الارض فليس عليكم جناح ان تقصروا من الصلاه . . . . (1 )هنگاميكه سفر كرديد گناهي برشما نيست كه نماز خودراقصر بخوانيد.





1) سوره نساء ،آيه101











مؤسسه پيوند با امام

بازگشت