لزوم خواندن دعا چيست ؟منظورم اين است كه مثلاً با گفتن صدبار اسامي خدا درحد شفاي يكي ، يا گفتن اينكه خدا بزرگ است چه تأثيري مي گذارد واينكه الآن بسياري به كميت اهميت مي دهند ونه به كيفيت ومثلاً افتخار مي كنند كه بگويند درحرم امام رضا (ع)قرآن را ختم كرده اند درصورتي كه مثل طوطي آنرا خوانده اند ونفهميده اند وهيچ تأثير عملي وفكري روي آنها نگذاشته وبه اطلاعات آنها اضافه نكرده است . درصورتيكه اگر مثلاً به معاني آيات توجه مي كرد شايد يك جزء هم نمي توانست بخواند . ويا درمورد تسبيح ها ويا بعضي نمازهاي مستحبي كه گفته مي شود فلان سوره را ده بار در ركعت اول بخوان وچنين كن وچنان . لطفاً توضيــــــــح دهيـــــد ( لطفاًتوضيحات از روي منطق باشد وتنها به گفتن احاديث اكتفا نكنيد)


اساسانياز انسان به دعا همانند نياز به آب وغذا يك امر ضروري وفطري است . مطالعه تاريخ زندگي بشر ، اين امر را اثبات مي نمايد ودر همه اديان ومكاتب دعا جايگاه قابل توجهي را دارا مي باشد واگر به حالات شخصي و زندگي خودتان رجوع كنيد اين مطلب براي شما روشن خواهد شد.
واما اشتباه در برداشت از مفهوم دعا وشيوه دعاكردن واشتباه برداشت از گفتار معصومين عليهم السلام مطلبي است كه ما هم به آن انتقاد داريم وخود خداوند واهلبيت نيز مؤمنين را از شيوه هاي غلط دعا برحذر داشته اند وچون سؤال شما در برگيرنده يك مطلب بسيار مهم يعني درخواست فرهنگ سازي صحيح درخصوص بحث دعا مي باشد . به طور خلاصه چند مطلب را مورد توجه قرار مي دهيم:
1-شقي ترين افراد درمورد گرفتاري وابتلا دروقتيكه اسباب وعلل به كلي از او منقطع مي شود تكاني مي خورد وبه خدا التجا مي برد.
2-انسان در دو حال ممكن است خدا را بخواند يكي در وقت منقطع شدن اسباب وعلل ودچار شدن به سختي واضطراب واضطرار . دوم وقتي كه روح خودش اوج بگيرد وخود ، خويشتن را از اسباب وعلل منقطع كند وقطعاً كمال نفس درمورد دوم است.
3-شرايط دعا
1) خواستن وطلب واقعاً دروجود انسان پيدا شود مثال هرگاه انسان تشنه شود همه وجود واعضا وجوارح انسان تقاضاي آب دارند. روح انسان جزئي از عالم وجود است اگر واقعاًخواهش واحتياجي در وجودش پيدا شود دستگاه عظيم خلقت او را مهمل نمي گذارد . البته فرقي است بين خواندن دعا ودعاي واقعي . تا دل انسان با زبان هماهنگي نداشته باشد دعاي واقعي نيست.
2) ايمان واعتماد به استجابت دعا
3) مخالف نبودن دعا با نظام تكوين يا نظام تشريع مثلاًدعا براي زنده ماندن هميشگي در دنيا خلاف نظام تكوين است ويا دعا براي قطع رحم خلاف نظام تشريع است.
4)هماهنگي ساير شئون دعا كننده مثلاً دل پاك باشد . كسب روزي حلال باشد . مظالم مردم برگردن نداشته باشد.
5) مورد دعا نتيجه گناه نباشد مثلاًامربه معروف ونهي از منكر واجب است . صلاح وفساد اجتماع بستگي كامل دارد به اجرا وعدم اجراي اين اصل . بنابراين اگر مردم دراين وظيفه كوتاهي كنند به عقوبت ونتيجه منطقي اين كوتاهي مبتلامي شوند آنوقت بخواهند ابتلاهاي خود را با دعا رفع كنند ممكن نيست . راه منحصر اين است كه توبه كنند ودو مرتبه درحد امكانات خود امر به معروف ونهي از منكر بكنند البته دراينصورت تدريجاً به هدف ومطلوب خود خواهند رسيد.
امير مؤمنان فرمودند: دعاكننده بدون عمل مانند كسي است كه باكمان بدون زره تير اندازي كند.
6) دعا نبايد جانشين فعاليت قرار گيرد بنابراين اگر خداوند كليدي را براي گشايش مشكل دراختيار انساني قرار داده واو از آن استفاده نمي كند ودعا مي كند ، اين دعا به اجابت نمي رسد.
درپايان بايد به اين مطلب توجه كنيم كه لذت بخش ترين حالات ارتباط خالصانه بين عابد ومعبود است واين مطلبي كه بايد به آن برسيم تا لذت آن را درك كنيم .
امام رضا (ع) مي فرمايد: عبادت به زيادي روزه ونماز نيست بلكه عبادت (مهمتر) تفكر وتدبر در آثار خداوند است .
منابع ومآخذ
1-قرآن كريم ،سوره غافر
2-كتاب بيست گفتار ، استاد شهيد مرتضي مطهري
3-كتاب تفسير كلمات قرآن ، اثر حسين محمد مخلوف
4-مفردات راغب

پاسخگوئي به سؤالات ديني آستان قدس رضوي

بازگشت