علت لزوم رعايت حجاب درنماز چيست ؟


حضرت حق مي فرمايند : و ما يزال العبد يتقّرُب اِليّ باالنوافل حتي اُحِبُّهُ فاذا احَببْتُهُ كنتُ سمعهُ الذي يسمَعُ به و بَصَرهُ الذي يُبصُر به ويده التي يَبْطَشُ بها و رجله التي تمشي بها.

جهان انسان شد و انسان جهاني از اين پاكيزه تر نبود بياني

چو نيكو بنگري در اصل اين كار هم او بيننده، هم ديده است و ديدار

نبايد از نظر دور داشت كه چنين مقامي براي خواصي از بندگان خداي سبحان پيش مي آيد كه به مقام فناء از خود رسيده اند تا جائيكه اراده باطل درآنها وجود نداشته و خلاف رضاي حق ، مرتكب نمي شوند، با اين وصف اطلاع از اسرار بندگان براي اوليا عموميت نداشته و تابع اراده الهي است و در هر موردي كه خداي عالم به اقتضاي ستّاريت خود بخواهد از نظر اولياء خود نيز پوشيده ميدارد و اين معنا در روايات متعددي نسبت به دنيا و آخرت تصريح شده است. از جمله ماجراي حضرت موسي و طلب باران كه ماجراي مشهوري است ازبنده گنهكاري كه خداوند به سبب حضور او در جمع دعا كنندگان دعاي پيامبر خود را متوقف به بيرون رفتن آن گنهكار از جمع دعاكنندگان نمود و وقتي موسي سخن خداي تعالي را بيان نمود شخص گنهكار توبه كرد و به واسطه توبه او خداوند به موسي وحي نمود كه باران خود را به خاطر حضور او از شما دريغ داشتيم و اكنون كه توبه كرده است بارانم را به خاطراو بر شما نازل مي كنم . موسي پرسيد آن چه كسي است كه چنين در نزد تو مقام يافته است ، پروردگار فرمود آنگاه كه گنهكار بود سّر او را فاش نكردم چگونه اكنون كه توبه كار شده است نام او را هويداكنم؛ و نيز روايات ديگري كه دلالت دارد به اقتضاي ستاريت پروردگار، گناه برخي از بندگان حتي از ملائكه مقرب خدا پوشيده مي ماند وكل سيئة امرت باثباتها الكرام الكاتبين الذين وكلتهم بحفظ مايكون مني و كنت انت الرقيب علي من وراءهمكه عبارت كنت انت الرقيب من وراهممشمول افعالي از بندگان است كه خداوند حتي از ملائكه مقرب خود پوشيده داشته است .

واحد تحقيق وپژوهش



مؤسسه پيوند با امام

بازگشت