قرآن خطاب به مومنان مي گويد : در حال مستي به نماز نزديك نشويد آيا مفهومش اين نيست كه نوشيدن مشروبات الكلي فقط در صورتي ممنوع است كه مستي تا حال نمازباقي بماند و دليل ضمني بر جواز آن در ساير حالات مي باشد ؟


اسـلام براي پياده كردن بسياري از احكام خود , از روش تدريجي استفاده كرده مثلاهمين مساله تـحـريم مشروبات الكلي را در چند مرحله پياده نموده است نخست آن را درسوره نحل آيه 26 به عنوان يك نوشيدني نامطلوب معرفي نموده و سپس در صورتي كه مستي آن در حال نماز باشد در آيـه مـزبور جلوگيري كرده و بعد منافع و مضار آن رابا هم مقايسه نموده و غلبه زيانهاي آن ( در سـوره بقره آيه 219 ) بيان شده است ودر مرحله آخر نهي قاطع و صريح از آن ( در سوره مائده آيه 90 ) نموده است .

تبيان

پاورقي

تفسير نمونه ج 3 ص 437
مكارم شيرازي - ناصر و ديگران

بازگشت