فلسفة نماز جماعت از ديدگاه روايات اسلامي چيست؟


از امام علي بن موسي الرضا(ع) روايت شده است كه «اِنَّما جُعِلَتِ الْجَماعَةُ لِئَلَا يَكُونَ الاِخْلاصُ وَ التَوْحيدُ وَ الاِسْلامُ وَ الْعِبادَةُ لِلّهِ الّا ظاهِراً مَكْشوفاً مَشْهُوراً، لِاَنَّ في اِظْهارِهِ حُجَّةعَلي اَهْلِ الشَّرقِ وَ الْغَرْبِ… مَعَ ما فيهِ مِنَ الْمُساعَدَةِ عَلَي الْبِرِّ وَالتَّقْوي، وَالزَّجْرِ عَنْ كَثيرٍ مِنْ مَعاصِي اللهِ عَزَّوَجَلَّ» (وسائل الشيعه 5/372)



[نماز جماعت، از اينرو قرار داده شده كه ايمان و توحيد و اسلام و عبادت براي خدا، ظاهر و آشكار و مكشوف انجام گيرد، چرا كه اظهار آن حجّت را بر شرق و غرب جهان تمام ميكند (و آنها را به تفكر بيشتر دربارة اسلام و تعليمات آن واميدارد) … علاوه بر اين، كمك به نيكي و تقوا (و آگاهي از حال يكديگر و تعاون همگاني) و همچنين جلوگيري از بسياري از گناهان و معاصي الهي است (زيرا هنگامي كه مردم در شبانه روز، چندبار يكديگر را در آن جمع روحاني ميبينند، از تجاوز به حقوق ديگران و ارتكاب گناهان، به خاطر شرم و حضور دائمي خودداري ميكنند).]



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ





تبيان

پاورقي

پيام قرآن ج 10


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران


بازگشت