از فردي دانا شنيده بودم كه گفت: در نماز اگر هر كدام از ذكرهاي نماز را به صورتي بگوييم كه فردي كه در پهلوي ما نشسته ذكر ما را بشنود نمازمان باطل است اما اگر در صورتي باشدكه با بلند خواندن نماز موجب پرت شدن هواس ديگران شود (مخصوصاً در نمازهاي جماعت) آيا باز هم بلند خواندن نماز واجب است؟


اگر نماز گزار بصورت فرادا نماز مي خواند چنانچه مرد باشد و نماز صبح و مغرب و عشا را مي خواند وظيفه او در قرائت حمد و سوره بلند خواندن است واجب است بلند بخواند. و اگر زن باشد مخير است آهسته بخواند يا بلند بخواند در صورتي كه نامحرم صداي او نشنود. (1) و در ساير ذكرها نيز طبق روال مخير است در جهر و اخفات.

اما اگر نماز جماعت مي خواند: در مكروهات نماز جماعت مسأله دوم چنين آمده است: مكروه است مأموم ذكرهاي نماز را طوري بگويد كه امام بشنود.

بخش اول سؤال محترمه چنانچه در خصوص خواهران باشد با توجه به اينكه مراجع بزرگوار احتياط (واجب) در ترك بلند خواندن زن در جايي كه نامحرم صداي وي ر ا بشنود دارند، احتياط رعايت شود.

بخش دوم سؤال اشاره به مورد وجوب بلند خواندن دارد لذا عرض مي كنيم اگر بلند خواندن واجب باشد (مثل مردها در نمازهاي جهريه) بله بايد بلند بخواند، واجب است.

اما اگر مراد اعم از مورد سؤال باشد يعني در ذكرها بغير قرائت و غير نمازهاي جهريه مراعات حق ديگران خوب و بجا است ولي در عين حال موجب بطلان نماز نمي شود.

اما در قرائت نماز در نماز جماعت (در مورديكه مأموم از امام عقب تر است مثلاً امام ركعت سوم يا چهارم و مأموم ركعت اول و دوم است) بر ماموم واجب است قرائت را آهسته بخواند و نماز او جهريه باشد (صبح و مغرب و عشاء)

مسأله 22 از احكام جماعت عروة الوثقي.

بله بلند گفتن بسم الله محل اختلاف بين مراجع بزرگوار است بعضي بلند گفتن آنرا مثل ساير موارد مستحب مي دانند و برخي در بلند گفتن بسم الله هم اشكال مي كنند خلاصه اينكه:

1) در نماز جماعت:

1ـ قرائت، (حمد و سوره حتي بسم الله) آهسته خوانده شود (واجب است)

2ـ ذكرها، غير از قرائت چنانچه امام بشنود مكروه است و اگر نشنود اشكال ندارد.

2) در نماز فرادي:

1ـ اگر در محل نماز جماعت است و اهانت به جماعت است اشكال دارد.

2ـ اگر در محل نماز جماعت نيست مثل حرم امام رضا (ع) و با اينكه اهانت به نماز جماعت نيست بلند خواندن حمد و سوره بر مردها واجب است، غير حمد و سوره و همچنين حمد و سوره براي زنها با توجه به نشنيدن نامحرم جايز است و مراعات حواس ديگران لازم نيست.



مؤسسه پيوند با امام

بازگشت