اگر قبلاً نماز به جاي مي آورديم ولي مخارج حروف را اطلاع نداشتيم و رعايت نمي كرديم تكليف چيست؟




پاسخ سؤال شما بنا بر فتواي فقيه جامع الشرايط اينست كه:

اگر يكي از كلمات حمد يا سوره را عمداً يا از روي جهل تقصيري (موردي كه شما در سؤال مطرح كرديد) نگويد، يا به جاي حرفي، حرف ديگر بگويد مثلاً : بجاي ض، ذ يا ز بگويد يا زير و زبر حروف را رعايت نكند، به گونه اي كه غلط شمرده شود، يا تشديد را نگويد، نماز او باطل است.

البته اگر در گذشته يا حال، توان يادگيري قرائت صحيح را نداريد، (مثلاً حرف ض را هر كار هم بكنيد نتوانيد درست بگوييد) به هر اندازه كه مي توانيد در رعايت مخارج حروف دقت كنيد، و اگر يك يا چند اشتباه داشتيد كه تصحيح آنها از عهدة شما خارج است، اشكالي ندارد، ولي بنابراحتياط سعي كنيد نماز را به جماعت بخوانيد.

حضرت امام خميني (ره) در احكام نماز مي فرمايند: كسي كه (قرائتش صحيح نيست و) فقط مي تواند بطور غلط يا با عوض كردن بعضي از حرف هاي قرائت، بخواند و نمي تواند ياد بگيرد، همان اندازه كه مي داند براي او كافي است و اقتدا در جماعت بر او واجب نيست، اگر چه مطابق احتياط است، و مستحب است كسي كه قدرت بر يادگرفتن و تصحيح قرائت دارد و ياد نمي گيرد، اقتدا كردن او به نماز جماعت در صورت امكان، بنابراحتياط واجب است.(1)

پس تكليف شما مشخص شد: اگر در گذشته توان يادگيري قرائت صحيح را نداشته ايد نمازهاي شما صحيح است ولي اگر توان يادگيري داشته ايد نمازهاي شما باطل است، الا نمازهايي كه با جماعت خوانده ايد، واگر قرائت صحيح را مي دانستهايد و عمل نكرده ايد، نمازهاي شما باطل است و بايد دوباره بخوانيد.

البته اين نكته هم مهم است كه قرائت صحيح به معناي خواندن كلمات از مخارج حروف مي باشد و رعايت ريزه كاريهاي اساتيد تجويد لازم نيست.



منابع و مآخذ:

1. رساله توضيح المسائل، مسأله997 و 998



مؤسسه پيوند با امام

بازگشت