1- مطرب بودن يك موسيقي را چگونه بايد تشخيص داد واينكه گفته شده است هر چه با ابزارآلات موسيقي نواخته شود مطرب است درست است، واگر درست است چرا مگر مطرب بودن معياري نيست كه هركس خودش با توجه به محتواي موسيقي تشخيص دهد؟2- آيا اين گفته درست است كه استعمال عطر وادكلن با توجه به ندانستن الكلي بودن يا نبودنشان براي خانمها اشكال دارد ونبايد مورد استفاده قرار گيرد چرا؟3- نمازهاي قضا را چگونه بايد ادا كرد با توجه به اينكه برتعداد دقيق آن واقف نيستم واينكه مي گويند اگر مثلاً روز دوشنبه اين نمازها را خواند يعني تمام نمازهاي قضا ادا شده است؟




1) صداي خوشايندي راكه از جهت وجد ونشاط انسان را از حالت عادي خارج نمايد، مطرب مي نامند چنين صدائي اگر مناسب مجالس لهوولعب باشد موسيقي حرام خواهد بود وملاك تشخيص آن نوع مردمند نه شخص.از اين رو اگر صدا ويا آهنگي ازديدگاه عرف عمومي ونوع انسانها داراي دو ويژگي فوق باشد حرام است حتي اگر شخص خاصي را ازحالت عادي خارج نسازد ويا بنظر وي متناسب با مجالس لهو ولعب نباشد.

2) استعمال عطر وادكلن درصورتيكه يقين به داشتن الكل غير صنعتي نداشته باشيم اشكال ندارد اما استعمال آن براي خانمها اگر موجب تحريك و تهييج مردان نامحرم گردد حرام است چون بسترساز روابط نامشروع بوده واز بين رفتن بنياد خانواده وتهديد سلامت نسل بشري وخطرهاي ديگر را بهمراه خواهد داشت از اينرو پديد آورنده انسان وجهان هستي كه هيچگونه محدوديتعلمينداردوخواهانشكوفا سازياستعدادهاي بشروسعادت وخوشبختياوست چنينحكمي نمودهاست.

3) آنچه را يقين به قضا شدن داريد بايد قضا نموده وبجا آوريد، با رعايت ترتيب بين ظهر و عصر ومغرب وعشاء، برغم سفارش به انجام قضاي نماز انجام آن در روز معين نقشي ندارد.











مؤسسه پيوند با امام

بازگشت