آيا در خواندن قرائت و ساير قسمتهاي نماز، رعايت تجويد لازم است؟


رعايت تجويد لازم نيست; ولي بايد كلمات و حروف را طوري ادا كند كه عرف عرب آن را صحيح بداند; هر چند رعايت دستورات تجويد بهتر است.( ر.ك: استفتائات امام خميني; ج 1، ص 158 و 160، دفتر انتشارات اسلامي / توضيح المسائل مراجع، بنيهاشمي، ج 1، ص 575 ـ 576، دفتر انتشارات اسلامي / استفتائات قرآني، غلامرضا نيشابوري، ص 38، انتشارات سيد جمال الدين اسدآبادي. )

تجويد كه همان صحيح خواندن قرآن و خوب ادأ كردن حروف و شناختن وقفها است ولو بعنوان يك علم و به اين گستردگي در صدر اسلام رايج نبوده است امّا علمي است كه در عهد رسول اكرمو علي، بدان اهتمام ورزيده ميشد و از طرف اين بزرگان، اصحاب به همان قواعد ابتدايي تجويد دعوت ميشدهاند. با توجّه به اين مطلب، رعايت و توجّه به قواعد تجويدي در صورت امكان امري ضروري و نيكوست. نكتهاي كه در پاسخ سؤال شما قابل تذكر است اين كه، اگر عدم رعايت قواعد تجويدي به گونهاي باشد كه سبب تغيير معناي كلمه و واژهاي بشود به فتواي فقها در نماز سبب بطلان نماز ميشود و قطعاً در تلاوت قرآن هم امري ناپسند است.( توضيح المسائل مراجع عظام تقليد ذيل مبحث قرائت و تحرير الوسيله امام ذيل همين مبحث مسألة 12 / تعريف تجويد و ... ًّ دانشنامة قرآن ... ًّ خرمشاهي، ج 1، ص 7 ـ 476. ) امّا اگر رعايت نكردن قواعد تجويدي به گونهاي نيست كه سبب تغيير معناي كلمهاي بشود و فقط از زيبايي و حُسن تلاوت كاسته شود دليلي بر اشكال داشتن و غلط بودن چنين موردي نيست علاوه بر آن كه استفتائي هم كه از مقام رهبري شده است مؤيد اين مطلب است: ايشان در استفتأ خويش آوردهاند كه: ميزان در صحيح بودن قرائت، مطابقت داشتن آن قرائت و تلفظ با قرائت علماي لغت عرب است نه دانشمندان فن تجويد.( توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 632 ًّ سؤال 475. )



فرهنگ ومعارف قرآن

بازگشت