در زمان پيامبر(ص) بر اثر نبود امكانات و مشكلات راهها و جادهها نماز مسافر شكسته ميشد، امروزه با وجود آسان بودن مسافرت اين حكم چگونه توجيه ميشود؟


روايات متعددتي كه از طريق شيعه و اهل تسنن در زمينه نماز مسافر وارد شده، مبين اين است كه حكم نماز مسافر (قصر) عموميت دارد؛ يعني اختصاص به حالت ترس و ناامني راهها و وجود مشكلات و زحمات ندارد، بلكه چه مشكلات باشد يا نباشد، نماز مسافر با وجود شرايط، قصر (شكسته) است.

گر چه حتي در زمان ما مسافرت غالبا توأم با تحمل زحمات و مشكلات است، ولي اگر مسافر هيچ مشكلي را هم تحمل ننمايد، باز نمازش شكسته است.

حكمتش اين است كه كوتاه خواندن نماز در سفر يك نوع تخفيف الهي است. خداوند اين تخفيف را عموميت داده است و شامل سفر بدون زحمت هم ميگردد.

جالب است كه اين سؤال در زمان حضرت رسول اكرم(ص) نيز شده است.

يعلي بن اميه گويد: از عمر بن خطاب سؤال كردم؛ خداوند ميفرمايد: اگر از فتنه انگيزي كافران ميترسيد، عيبي ندارد، نماز را قصر بخوانيد. در حالي كه مردم در امن بسر ميبرند، باز قصر بخوانند؟، عمر گفت: از همين مطلبي كه تو تعجب كردهاي، تعجب كردم و از رسول خدا سؤال كردم. حضرت فرمود: صدقهاي است كه خدا به شما داده، شما هم صدقه خدا را قبول كنيد.(1)

امام صادق(ع) از پيامبر اكرم(ص) نقل ميكند: افطار (روزه) در سفر و نماز قصر از هداياي الهي است.

كسي كه از اين كار صرف نظر كند، هديه الهي را رد كرده است.(2)

دليل قصر نماز مسافر وجود مشكلات فراوان راهها نيست، تا با رفع موانع، قصر، نماز برداشته شود، بلكه از آن جايي كه اسلام دين آساني است سمحه و سهل شارع مقدس به خاطر آسانگيري بر مسافر كه غالبا با زحمت همراه است، اين ارفاق را ارزاني داشته ونماز را شكسته اعلام فرموده است. درخصوص زندگي نامه مراجع ميتوانيد به آدرس شان مكاتبه كنيد و درخواست نماييد.

پي نوشتها:

1 - تفسير الميزان (ترجمه) ج 5، ص 107.

2 - تفسير نمونه، ج 4، ص 97.













دفتر تبليغات اسلامي

بازگشت