كساني مدعي مراتب بالاي عرفاني هستند؛ ولي نماز نمي خوانند! اين كار چگونه توجيه مي شود؟


اينها نه تنها به هيچ مرتبه اي از عرفان نرسيده اند؛ بلكه به درجات حيواني سقوط كرده اند؛ زيرا عبادت رمز كمال انسانيت است و هر چه يقين و عرفان انسان بيشتر باشد، عبادت او از اوج بيشتري برخوردار خواهد بود؛ همان گونه كه اين امر در عبادت ها و نمازهاي حضرت علي (ع) پيشواي عارفان جلوه گر بوده است. اين ها گمراهاني اند كه گمان مي كنند معرفتي پيدا كرده اند؛ در حالي كه هم خود و هم ديگران را فريب داده و گمراه مي كنند. آنان نزديكي و فناي في الله را جهت توجيه بي توجهي خود نسبت به عبادات همچون نماز، روزه و... مطرح مي كنند و مي گويند:



[ صفحه 120]



اين عبادات قشري است و ما به باطن و لب آن نائل گشته ايم!! اين سخني پوچ و بي معنا است؛ زيرا هر يك از مراتب وجود انسان اعم از جسم و روح حظي از عبادت دارد و عابد حقيقي با تمام وجود، نيايشگر حق و حافظ ظاهر و باطن شريعت است. شيخ صدوق در «باب حادي عشر» اين گرايش ها را شرك به خدا مي داند.

عرفان و شناخت واقعي، بنده را لحظه به لحظه مطيع تر مي كند؛ به طوري كه از عبادت و نيايش هاي خود لذت وافري مي برد. چنين عاشق عابدي، گاهي يك شب را به ركوع و شبي ديگر را به سجود و... مي گذراند و هرگز خسته و ملول نمي شود و نمي تواند غذاي معنوي و روحي عبادت و عشق به الله را ترك كند.


بازگشت