شهداء و نماز


حجةالاسلام و المسلمين رحيميان

«رياست محترم بنياد شهيد انقلاب اسلامي»



[ صفحه 171]



بسم الله الرحمن الرحيم

اگر شهداي صدر اسلام نبودند، اثري از اسلام نبود. اگر شهداي انقلاب نبودند، انقلاب اسلامي به پيروزي نمي رسيد. و اگر شهداي دفاع مقدس نبودند امروز ما جمهوري اسلامي نداشتيم. اگر امروز جمهوري اسلامي مي تواند راه خودش را قدرتمندانه ادامه بدهد و شرق و غرب و آمريكاي جنايتكار عليرغم محاصره ي نظامي و انواع حصارهايش جرأت تخطي نسبت به اين نظام را ندارد و اگر آمريكا امروز هيچ غلطي نمي تواند بكند، همه و همه به خاطر روحيه ي شهادت طلبي جامعه ي اسلامي و جوانان و نوجوانان ما است. اگر مقاومت اسلامي در لبنان پوزه ي اسرائيل را به خاك مذلت ماليده است، در پرتو روحيه ي شهادت طلبي و استشهادي جوانان حزب الله لبنان است و همچنين انتفاضه ي فلسطين. دشمن رمز قضيه را خوب شناخته است؛ جوانان، نوجوانان و روحيه ي شهادت طلبي آنها.



[ صفحه 172]



بعد از دفاع مقدس و بعد از ناكامي در جنگ نظامي، امروز با تهاجم فرهنگي اش جوانان و نوجوانان جامعه ي اسلامي را هدف قرار داده است، تا آنها را از درون پوچ كند و روحيه ي شهادت طلبي را از آنها بگيرد. مرگ جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي آن روزي است كه جامعه و جوانان ما روحيه ي ايثار و شهادت طلبي را از دست بدهند و از اين رو بالاترين حساسيت ما در شرايط حاضر، بايد حفظ روحيه ي شهادت طلبي باشد. حفظ روحيه ي شهادت طلبي هم مقتضياتي دارد كه بايد فراهم شود و موانعي دارد كه بايد بر طرف بشود. مجال بحث در مورد مجموعه ي مقتضيات و مجموعه ي موانع نيست، اما يك محور را فقط در اينجا اشاره مي كنم و آن مسأله عبوديت حق، به عنوان مهم ترين مقتضي و مبناي روحيه ي شهادت طلبي، تا اوج كمال انسان است و قله عروج انسان و پيوستن انسان به خدا است و راه رسيدن به آن نقطه اوج، عبوديت حق است. «و استعينوا بالصبر و الصلوة» براي دستيابي به آن معراج و آن پايگاه والا است.

نماز طيف گسترده اي را دارا است، از پنهانترين حالت و مخفيانه ترين صورت خودش كه نماز فرادي باشد، هست، تا آشكاراترين صورت و سياسي ترين وضعيتش كه نماز جمعه است و نماز جماعت.

مسجد پايگاه طهارت وتهذيب نفس است، و مكان پيوند با امام جماعت، با امام عادلي كه رابط بين قطره هاي جامعه ي اسلامي است كه در مساجد به هم مي پيوندند و اين حوضچه ها از طريق امام جماعت به مقام ولايت متصل مي شود تشكل فراگير حزب الله و هسته هاي حزب الله را در سرتاسر جهان شكل مي دهد، مي باشد. براي تحقق مقتضي اساسي فرهنگ شهادت در جامعه، در حقيقت ما بايد برگرديم و اين عنصر اساسي، يعني عنصر عبوديت را كه تجلي



[ صفحه 173]



آن در قالب نماز در مكتب اسلام ارائه شده است، در جامعه زنده كنيم. من تحليل را كنار مي گذارم و فقط نكات آماري را كه از زندگي برخي از شهدا استخراج كرده ايم، خدمتتان عرض مي كنم.

ببينيد شهداي ما داراي چه ويژگي هايي در ارتباط با نماز بودند، خاستگاه آنها كجا بوده و معبر آنها براي رسيدن به روحيه شهادت طلبي چه چيزي بوده است؟ يك بررسي در مورد زندگينامه ي هزار و هفتصد و سه فرمانده ي شهيد كه اين فرماندهان جزو بهترين ها و نخبه هاي شهداي ما بوده اند، درباره ي دوران راهنمايي و دبيرستان، يعني دوره هاي نوجواني آنها درباره اين كه اوقات فراغتشان را كجا مي گذرانده اند، انجام شده است، چون برادر عزيزمان جناب آقاي دكتر لاريجاني تشريف دارند- به عنوان همدلي با ايشان- اين نكته را عرض مي كنم، روز پنجشنبه ي گذشته، روز شهادت و ايثار از هفته ي دفاع مقدس، ظاهراً در برنامه ي خانواده و قبل از اخبار ساعت چهارده بود. گزارشگر ميكروفون را به ميان تعدادي بچه برده بود و سؤال مي كرد كه شما اوقات فراغتتان را در تابستان چگونه گذرانديد؟ از همه بچه ها يك سؤال را مي پرسيد، جواب هاي آنها را پخش مي كرد. تمام اين بچه ها به اتفاق گفتند: آموزش زبان انگليسي برنامه ي اولشان بود. درباره ي برنامه دومشان هم يكي گفت آموزش سنتور، يكي گفت: ژيمناستيك، يكي گفت شنا، سؤال بعدي اين بود كه انگيزه ي شما براي اين كه اوقات فراغتتان را در تابستان با اين برنامه ها پر كرديد چه بود؟ آن نكته برجسته و مشترك بين بچه ها اين بود كه خوب زبان انگليسي زبان كشورهاي پيشرفته دنيا است، ما هم فردا مي خواهيم با اين ها سر و كار داشته باشيم و نياز به اين ها داريم و به هر حال بايد زبان اين ها رابلد باشيم تا بتوانيم ما هم پيشرفت



[ صفحه 174]



بكنيم. خوب معلوم بود كه تيپ خاصي از بچه ها انتخاب شده بودند، براي اينكه اگر با ده تا بچه به صورت تصادفي با روش علمي، آماري مصاحبه مي كردند، از اين ده تا بچه، حداقل يكي شان مي گفت من مسجد مي رفتم، ديگري مي گفت از برنامه هاي دارالقرآن سازمان تبليغات استفاده مي كردم، من از مهد قرآن استفاده مي كردم. ميليون ها بچه در تابستان و در برنامه هاي سازنده ي نهادهاي مختلف شركت داشتند. آن وقت پخش اين برنامه تلويزيوني، چه چيزي را به ساير بچه ها القا مي كند؟ به هر حال من نتيجه تحقيقي را كه در ارتباط با اوقات فراغت هزار و هفتصد و سه تن از فرماندهان شهيد در سال هاي دوره راهنمايي و دبيرستان انجام شده است عرض مي كنم. تحقيق از طريق خانواده ها و همشاگردي هايشان انجام شده است. چهل و هفت درصد وقت اين شهداي بزرگوار در مساجد مي گذشته است. (لزوم المساجد)، 28 درصد در برنامه هاي ورزشي- آن هم ورزشي كه سالم و مورد نياز براي سلامت جسم يك فرد مسلمان است- و 21 درصد در مطالعه كه مجموعاً 97 درصد مي شود و 3 درصد هم در بقيه امور، اعم از مهماني، پارك، احياناً سينما و ساير سرفصل هاي ديگر كه در پژوهش وجود دارد. باز در يك نمونه ي آماري ديگر كه درباره ي نماز و از بين وصيتنامه هاي 14 هزار نفر شهيد انجام شده است، 33درصد در مورد نماز، به جامعه، به مردم و به بستگان سفارش نموده اند. 30 درصد بر نماز جمعه و جماعت به صورت مشخص تأكيد داشته اند. 3 درصد روي نماز شب، 4 درصد روي نمازاول وقت، 21 درصد روي به جا آوردن نماز قضا تأكيد نموده اند، 9 درصد ديگر نيز ساير موارد را تأكيد نموده اند، از قبيل نمازهاي مستحبي مختلف و نوافل يوميه به صورت مشخص. من روايت ديگري را كه از پيغمبر



[ صفحه 175]



اكرم (ص)، رسول اعظم حضرت محمد بن عبدالله (ص) در كتاب مستدرك الوسائل جلد 3 صفحه ي 356 نقل شده، عرض مي كنم، كه فرمود: وقتي كه آفات و بلاها نازل مي شود،- از بالا به پائين- در اين حال اهل مساجد در عافيت و سلامت هستند.در اين روايت منظور از آفات و بليات چيست؟

آيا مثلاً ميكروب وبا و ساير بيماري هاي واگير جسمي است؟ اين ربطي به مسأله ي مسجد ندارد. به تناسب و برحسب سياق ذيل روايت دقيقاً مشخص مي شود، آفات و بليات مربوط به روح انسان و روان انسان است، حالا اين نزول كه از بالا به پايين است، آيا شما تهاجم فرهنگي امريكا و غرب به ذهنتان تبادر نمي كند در زمان حال؟ كه عمدتاً هم از طريق ماهواره و برنامه ها و فيلم هاي مبتذل، جوانان و نوجوانان ما و جامعه ي ما را مورد هجوم قرار داده است؟ حالا توجه مي فرماييد كه پيغمبر فرمود «عَفي اَهلُ المساجِدِ» چرا اهل مساجد در عافيت هستند؟ به بحث نياز ندارد، شما چهره ي بچه هايي كه در نماز جمعه حضور دارند، يا نوجوانان صف اول نماز جماعت مساجد و يا چهره ي نوراني بچه هاي بسيجي را كه نگاه مي كنيد، آنها همان ها هستند كه اگر طبل جنگ كوبيده شود در خط مقدم حاضر خواهند شد و همان مسأله ي شهيد و شهادت و روحيه ي شهادت دوباره تكرار خواهد شد. حال خيابان ها و پارك ها و ولگردها؛ آنهايي را كه با مسجد سر و كار ندارند، با نماز سر و كار ندارند و در لباسشان، در اندامشان، در صورتشان، در موي سرشان و در مجموعه ي حركات آنها وضعيت آنها آشكار است، مشاهده كنيد. آنها را چگونه مي بينيد؟ آنها قربانيان تهاجم فرهنگي دشمن هستند كه اگر غفلت كنيم و پايگاه مسجد را، سنگر مسجد و جماعت و جمعه را تحكيم نبخشيم، پيوند نسل نوي جامعه ي اسلامي مان را با اين سنگر و پايگاه



[ صفحه 176]



برقرار نكنيم و روحيه ي شهادت طلبي- و طبعاً ساير ارزش ها- را از دست بدهيم، يقيناً ما همه چيز را از دست خواهيم داد وچيزي براي نظام اسلامي نخواهد ماند. سرمايه ي اصلي ما روحيه شهادت طلبي است، همه پيشرفت هاي صنعتي و همه پل ها و راه آهن ها و اسكله ها و فولادها و پالايشگاه ها و نيروگاه ها، همه صفرند و آن وقت كه پهلوي عدد صحيح روحيه شهادت طلبي و ايمان قرار بگيرند، داراي ارزش مي شوند و عددي خواهند بود. توجه كنيم كه تحت تأثير توجه به مسائل مادي و معيشتي، معنويت و فرهنگ و روحيه شهادت و ايثار را خداي ناكرده از دست ندهيم. خداوندا تو را قسمت مي دهيم به فاطمه الزهرا (س) و پهلوي شكسته اش، خدايا تو را قسمت مي دهيم به زهرا (س) و پدرش (ص)، زهرا (س) و مادرش (س)، زهرا (س) و شوهرش (ع) و زهرا (س) و حسن و حسينش (عليهماالسلام) و زهرا (س)و مهدي اش (عج) و زهرا (س) و همه دوستان و ارادتمندان ايشان، كه نظام ما را، انقلاب ما را با موفقيت و پيروزي روز افزون قرين بفرما، دشمنان انقلاب اسلامي و نظام مقدس ما را نابود بفرما. سايه بلند پايه مقام معظم رهبري را بر سر ما و همه مسلمانان جهان مستدام بفرما.

(والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته)



[ صفحه 177]




بازگشت