نگاره ي نماز
«و هيأت نماز، چهار است:
قيام، ركوع، سجود، و قعود.
حكمت در اين، آن است كه، جمله موجودات بر چهار شكل اند:
[ صفحه 59]
بعضي بر هيأت قائمان، راست اند، و آن درختان اند.
بعضي بر هيأت راكعان، سر فروافكنده، و آن ستوران اند.
بعضي بر هيأت ساجدان، روي به خاك نهاده، و آن حشرات اند.
بعضي بر زمين نشسته بر هيأت قاعدان، و آن حشيش [1] و نبات است.
چنانستي كه رب العزه گفتي: بنده ي مؤمن! در خدمت ما اين چهار هيأت به جاي آر: قيام و ركوع و سجود و قعود؛ تا ثواب تسبيح آن همه خلايق بيابي و آن گه اين نمازها بعضي دو ركعت فرمود چون نماز بامداد، و بعضي سه ركعت چون نماز شام، و بعضي چهار چون پيشين، و ديگر و خفتيدن. [2] .
[حكمت] از آن است كه بنده دو قسم است: يكي روح، ديگر تن. نماز دوگاني يكي شكر روح است و ديگر شكر تن.
و در باطن آدمي سه گوهر است عزيز: يكي دل، دوم عقل، سوم ايمان. نماز سه گانه، شكر اين سه خلعت [3] است.
و باز، تركيب آدمي از چهار طبع است؛ [4] نماز چهارگاني شكر آن چهار طبع است.
و از روي اشارت مي گويد: بنده ي من! به نماز دوگاني شكر تن و جان گذار، و به نماز سه گاني شكر دل و عقل و ايمان، و به چهارگاني شكر چهار اركان به قدر وسع و امكان. تا پيدا گردد كه مؤمن از همه مطيع تر است، و كار وي شريف تر، و درجه ي وي نزديك حق، رفيع تر.» [5] .
[ صفحه 60]
پاورقي
[1] گياه خشك.
[2] مقصود نمازهاي ظهر، عصر و عشا است.
[3] جامه ي دوخته كه بزرگي به شخصي بخشد. و در اين جا كنايه از زيبايي و شرافت نهاد آدمي است.
[4] در نظر قدما، صحت مزاج آدمي از اعتدال اين عناصر حاصل مي شد: خون، بلغم، سودا، صفرا. (حرارت، برودت، يبوست، رطوبت).
[5] همان، ج 2، ص 676، 677.