تبيين معناي «الي» در آيه ي وضو


پرسش شماره 57) چرا با اين كه پيامبر صلي الله عليه و آله 23 سال ميان مردم زندگي كردند و انجام مستحبات كوچك مانند ورود به مسجد با پاي راست و... را به اصحاب ياد دادند باز در نحوه ي وضو گرفتن ميان مسلمانان اختلاف است؟ آيا هيچ كس روش وضو گرفتن پيامبر صلي الله عليه و آله را نديده است يا از ابتدا مسلمانان به دو گونه وضو مي گرفتند؟

منشأ اختلاف اين است كه اهل سنت، رواياتي را نقل مي كنند كه برخي از آن ها بر مسح پاها و برخي بر شستن پاها دلالت دارد و بيشتر فقهاي اهل سنت، روايات شستن را بر روايات مسح ترجيع داده اند؛ از اين رو آيه ي وضو [1] را طبق همان روايات معنا و توجيه مي كنند؛ اما دانشمندان شيعه در مورد مسح پاها به قرآن استناد مي كنند و مي گويند: اين عمل، موافق نص آيه 6 سوره مائده است؛ چراكه «أرجلكم» عطف بر محل



[ صفحه 108]



«برئوسكم» است و در ذهن خطور نمي كند كه «ارجل» را به وجوه عطف بگيريم. همچنين روايات امامان معصوم عليهم السلام نيز مؤيد آن است؛ زيرا آنان فرزندان به حق رسول اكرم صلي الله عليه و آله و بيان گر سيره ي راستين ايشان هستند و آنچه از امامان به ما رسيده، بيان گر همين وضويي است كه علماي شيعه به آن اعتقاد دارند؛ مثلاً در روايتي از «زراره» و «بكير»، نحوه ي وضو گرفتن حضرت امام محمد باقر عليه السلام نقل شده است. امام باقر عليه السلام تصريح دارد كه وضوي پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله اين گونه بوده است. [2] .


پاورقي

[1] سوره مائده، آيه 6.

[2] فروع كافي، ج 3، باب 17، ح 4 و 5، ص 33 - 34؛ براي آگاهي بيشتر در اين زمينه ر.ك: الميزان، ج 5، ص 220؛ الاعتصام بالكتاب و السنه و....


بازگشت