مسأله نماز


حدود سه سال پيش بود كه سوءظني در من ايجاد شد. از خودم پرسيدم اينهايي كه برنامه ي فوتبال تلويزيون را، شبها تا دير وقت نگاه مي كنند چند نفرشان صبح براي نماز برمي خيزند. اين سوءظن تبديل به «شك» شد و از خود پرسيدم هنگام توقف قطار براي نماز - جز قطار مشهد كه زوّار هستند - چند نفر نماز



[ صفحه 44]



مي خوانند. اتوبوس چطور؟ متأسفانه اين سوءظن كم كم تبديل به يقين شد.

در تهران در جلسه اي كه 500 نفر از رؤساي دبيرستانها شركت داشتند، بحث به نماز رسيد. از تعداد نمازگزاران پرسيدم پانصد نفر هم دست بلند كردند و آمار تكان دهنده اي ارائه شد. كنجكاو شدم و دوباره پرسيدم - درصدي بالا درباره ي اعراض از نماز - دستها به اتفاق به علامت منفي بلند شد، احساس كردم كه بايد كاري بكنم. اما از خودم مي پرسيدم، آخر مگر من چه كسي هستم؟ مگر از من باسوادتر نيست!

وقتي بيشتر انديشيدم، به خودم گفتم مگر خداوند اشرف مخلوقات حضرت محمد بن عبدالله را با اوهن البيوت حفظ نكرد، پس اشكال ندارد كه بنده نير بايستم و قدقامت الصلوة بگويم. مهم نيست چقدر سواد دارم. چقدر پول و زور دارم... همانطور كه مقام معظم رهبري در پيامشان فرمودند، نماز در جامعه ي ما خيلي كمرنگ شده و براي اثبات اين مسأله من از خواص شروع مي كنم تا به عوام برسم.

اما خواص، الان 400 امام جمعه داريم. اگر اين عده را سوار ماشين كنند و در بزرگراه بين قم و تهران بياورند و نماز مغرب بشود، فكر مي كنيد چند تا ماشين كنار جاده نگاه مي دارند تا نماز بخوانند ولي اگر بين راه مكه و مدينه باشد به صورت طولي كنار مي كشند و نماز مي خوانند. متأسفانه بسياري از خواص سمينارهايشان در موقع نماز است!

در بازار، موقع نماز، چند نفر ريش سفيد مي شناسيد كه كركره هايشان را پائين بكشند و به استقبال نماز بشتابند. از خواص، علما و مسئولين، تجار ريش سفيد چند تا بازار را مي بندند، سمينار را قيچي مي كنند، كنار جاده مي ايستند و نماز مي خوانند اين اذا ذكر الله در خواص است.

در ميان عوام اگر سه تا نانوايي تعطيل باشند، موج ايجاد مي شود اما اگر هزار مسجد بسته باشد آب از آب تكان نمي خورد. در ميدانهاي ورزشي، پاركها، مؤسسات دولتي، كارخانه ها، تعطيل شدن نماز هيچ حادثه ي مهمي تلقي نمي شود.

به كارخانه اي رفته بودم كه 15000 كارگر داشت. به مديرعامل گفتم چرا نماز



[ صفحه 45]



برگزار نمي شود؟ در جواب گفت: توليد كم مي شود! اصلاً يادمان رفته است كه اگر امنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء، مثل اينكه يادمان رفته است: يرزقه من حيث لايحتسب، مثل اينكه دارد فراموش مي شود، كار نماز همانگونه كه مقام معظم رهبري فرمودند: دير شروع شده است. ما در سال گذشته كنگره بين المللي «ابر» در تهران داشتيم! سمينار انار داشته ايم! كميسيون انجير و كميسيون كمبود پنير! و سمينار افت تحصيلي برگزار شده است.

نمايندگان مجلس اگر از آموزش و پرورش سئوالي بكنند از افت تحصيلي سؤال مي كنند، اما از افت نماز سؤال نمي شود. بچه را وقتي صدا مي زنيم مي گوئيم بلند شو مدرسه ات دير شده، نمي گوئيم نمازت قضا شده است!

نماز جمعه كمرنگ، نماز جماعت كمرنگ و در مسجدها عمدتاً پيرمردها ديده مي شوند.

شايد تا به حال سرودي درباره ي نماز نشنيده باشيد، فيلمي درباره ي نماز نديده باشيد. به هر حال بودجه اي براي نماز هم نيست. تبصره و ماده و دفتري هم نيست.

به هرحال درباره ي نماز خيلي كوتاهي شده است و حال اينكه همه ي مشكلات ما را نماز حل مي كند. اگر چنين نبود نمي گفتند اگر باران نمي آيد، نماز باران بخوان. اگر مشكلات با نماز حل نمي شد نمي گفتند نماز آيات بخوانيد و در هنگامه ي خسوف و كسوف و زلزله و... نماز آيات بخوانيد.

نماز، خواندنش يك آيه دارد و نخواندش يك آيه. اگر خواندي ان الصلوة تنهي عن الفحشاء والمنكر. كميسيون شوراي امنيت ملي، روزي دعوت كرد و راجع به بي حجابي از ما نظر خواست، گفتم اين دختراني كه فُكُل هايشان بيرون است پيشانيشان به خاك ماليده نمي شود. اگر اين دختر نمازخوان باشد ان الصلوة تنهي عن الفحشا والمنكر.

وزارت ارشاد مي گويد: حدود يك ميليون و دويست هزار ويدئو در سطح جامعه وجود دارد كه متاسفانه فيلمهاي منحرف نشان مي دهند. اگر 7،6 ميليون بچه پاي ويدئو مي نشينند، اين ويدئونشينها معمولاً نمازخوان نيستند.

قرآن درباره نماز نخواندن مي فرمايد: «فخلف من بعدهم خلف اضاعوا



[ صفحه 46]



الصلوة واتبعوا الشهوات فسوف يلقونَ غيّاً» (سوره ي مريم، آيه59). اول نماز ضايع مي شود، بعد ويدئو، بي حجابي و هجمه هاي فرهنگي آغاز مي شود.

نماز حساب جاري است. بچه هاي ما اگر حساب جاريشان با خدا قيچي شد هم فكلشان بيرون مي آيد و هم پاي فيلمهاي هرزه مي نشينند.

متأسفانه نماز حتي در ميان نمازخوانهاي انقلابي نيز خيلي كمرنگ شده است. در ماشين نشسته بودم. برادري حزب اللهي رانندگي مي كرد، من عقب ماشين غرق فكر بودم كه يكدفعه زد توي سرش گفت خاك توي سرم گفتم چي شد؟ گفت: پرسپوليس باخت و حال آنكه همين آقا چند مرتبه در خانه ي ما خوابيد و نمازش قضا شد ولي يكبار نگفت خاك برسرم نمازم قضا شد. اين تازه كمرنگ شدن نماز در نمازخوانهاي انقلابي است كه اگر نرسيم از اين بدتر هم خواهد شد.

امام حسين(ع)، روز عاشورا، بارها به خيمه ها برگشت اما نمازش را در خيمه نخواند. عنايت داشت كه نمازش را در معركه بخواند و دو نفر بايستند و 30 تا تير بخورند. آن هم نمازي كه شكسته بود، من شمرده ام نماز دوركعتي 35 كلمه دارد و براي اين 35 كلمه چرا بايد دو نفر 30 تا گلوله بخورند. براي اينكه امام حسين(ع) نمازش را از خيمه به معركه بكشد.

ما نيز بايد خودمان را به معركه بكشانيم و نمازهايمان مخصوص مساجد باشد، همه جا مسجد باشد.

آرزويمان اين است كه به جايي برسيم كه همانطور كه خداوند به ما نعمت ولايت داده، آن چيزهايي را كه نداريم يا كم داريم جبران شود.

آرزويمان اين است كه با بلند شدن صداي اذان بازارهايمان تعطيل شود. وقتي صداي اذان بلند شد استاد، گچ را بگذارد و همانجا نماز بخواند و معارف نماز در طبقه دانشگاهي و از دبستان تا دانشگاه - متناسب با سطحشان - راه يابد.

آرزويمان اين است كه هنگام نماز «فاسعوا الي ذكر الله» (سوره ي جمعه آيه1) باشيم قسم نمي گويد فاذهب مي فرمايد فاسعوا يعني بدو! نمي دانم شما نماز با توجه در عمرتان خوانده ايد؟ يكبار در مدينه به پيغمبر گفتيم يا رسول الله(صلي الله عليه وآله وسلم)، ما را مهمان كن به يك نماز باتوجه! خيلي التماس كرديم و سرانجام تحت اللفظي خوانديم!



[ صفحه 47]



نماز هشت نرخ در قرآن دارد و ما ارزانترين آن را مي توانيم بخريم.

اولين نرخ نماز «قاموا» مي باشد وقاموا كسالي يعني همين نمازهايي كه ما با بي حالتي و بي رمقي مي خوانيم. ديده ايد، وقتي بعضي حزب اللهي ها به هم مي رسند ما كه نمازمان را خوانده ايم و راحت شديم يعني گير افتاده بوديم و قرآن مي فرمايد: «وانّها لكبيرة الّا علي الخاشعين» (بقره آيه45) اين آبكي ترين وضع نماز است.

بعد از قاموا نوبت به «اقاموا» مي رسد كه مي فرمايد: «الذين ان مكناهم في الارض اقامو الصلوة» (حج آيه45) و بعد از اقاموا، في صلاتهم خاشعون و بعد از آن و بالاسحار هم يستغفرون، يعني نماز شب و بعد از آن يبيتون لربّهم سُجّداً و قياماً و پس از آن سُجّداً و بُكيّاٍ مي رسد. يعني مراحل نماز زياد است و اصلاً خداوند در هيچ آيه اي، بس ندارد!

اول مي فرمايد: «و بشر الصابرين» صابر كه شدي مي فرمايد: «لكل صبّارٍ شكور» صبّار باش. اول مي فرمايد: قائماً بالقسط، بعد مي فرمايد: قوامين باش كه يك قدم جلوتر است. اول مي فرمايد: «آمنوا» بعد كه ايمان مي آوريم مي فرمايد: «يا ايّها الّذين آمنوا آمِنوا». اين نماز هم درجه بندي دارد.

به هرحال حركتهاي خوبي شد، پارسال اقامه جماعت در دبيرستانها شد و شايد بتوان گفت موفق ترين استان در اقامه ي جماعت استان خراسان بوده است. هم شعرا، تكاني خوردند، هم صدا و سيما تكاني خورد.

مقام معظم رهبري كه براي هيچ سميناري پيام نمي دهند ايشان به خود من فرمود اين پيام من - با اينكه پيام مفصلي هم بود - حداقل كاري است كه انجام داده ام.

دبيرخانه نماز جمعه حركت خوبي كرد، و با بخشنامه به ائمه جمعه سراسر كشور فرمودند شما كه روزهاي جمعه نماز جمعه مي خوانيد عنايت داشته باشيد ساير روزهاي هفته را هم در يك مركز آموزشي (دبيرستان، مركز تربيت معلم، دانشگاه...) بطور سيّار اقامه جماعت را به عهده بگيريد.

امسال مقام معظم رهبري به تمام ائمه جمعه با پست تصويري پيام دادند كه روز عاشورا و در هيئت ها سينه بزنيد و ظهر عاشورا وقتي اذان گفته مي شود به ياد



[ صفحه 48]



نماز كربلا، بايستيد و نماز بخوانيد و وقتي آمار گرفتيم بحمدالله يك جمعيت خوبي از ائمه جمعه و جماعت اينكار را كردند و در ظهر روز عاشورا در وسط بازار نماز خواندند.

به هرحال مسأله نماز بايد از غربت خارج شود.

در هتلها كه وارد مي شويد غرفه هاي سفال فروشي و جاجيم فروشي و صنايع دستي در جلوست اما تا مي گويي آقا نماز مي خواهم بخوانم مي گويد برو آن پشت، توي انبار سيب زميني نماز بخوان. در هتلها و جاده ها كه مي روي كثيف ترين جاها، نمازخانه هاست و حال اينكه اميرالمومنين(ع) به استاندار مي فرمايد؛ «واجعل افضل اوقاتك في الصلوة» اگر افضل اوقات براي نماز است، افضل جاها هم بايد براي نماز باشد. اصولاً زمان بندي قرآن براساس 7 و 4 و 6 نيست بلكه مي فرمايد «من بعد صلوة الفجر، من بعد صلوة العشاء» و اصولاً زمان بندي قرآن براساس نماز است.

در قرآن به هيچ عبادتي لفظ قرآن اطلاق نشده جز نماز. به نماز «قرآن» گفته شده است و مي فرمايد: «... انّ قرآن الفجر كان مشهودا» (اسراء آيه78) يعني الصلوة الفجر قرآن به هيچ عبادتي ايمان نگفته جز نماز و ما كان الله ليضيع ايمانكم (بقره آيه143) يعني و ما كان الله ليضيع صلوتكم. چون سيزده سال نمازها را رو به بيت المقدس خواندند بعد قبله عوض شد سؤال فقهي برايشان پيش آمد كه نمازهاي سيزده ساله چي شد؟ آيه بالا نازل شد كه نمازهاي 13 ساله شما درست است.

حضرت امام رضا عليه السلام داشتند مي نوشتند تا صداي اذان بلند شد قلم از دستشان افتاد، خيلي از ماها مكه رفته ايم تا صداي اذان بلند مي شود همه حجرالاسود را رها مي كنند و نماز دور كعبه تشكيل مي شود. چه مانعي دارد كه وقتي صداي اذان بلند شد حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) تعطيل بشود و البته اين خيلي كار دارد، بايد با مداحهاي ايران صحبت كرد كه ظهر عاشورا هركجا هستند نماز بخوانند بعد سينه بزنند، كار دارد كه به زوار بگوئيم موقع اذان اول نمازت را بخوان بعد ضريح را ببوس، اين كار ا يكمرتبه با بخشنامه نمي شود انجام داد.



[ صفحه 49]



بالاخره ما بايد به آن سمتي برويم كه امام بود. آقاي انصاري مي گفت امام روزهاي آخر عمرشان بود، خوابيده بودند و سرُم در دستشان بود، به من گفتند آقاي انصاري اگر يك موقعي از حال رفتم اول وقت صدايم بزن گفتم چشم. بعد آقاي انصاري گفت ديدم اول وقت شد آقا خوابيده اند حيفم آمد صدايشان بزنم،عمل جراحي، سرُم بدست، گفتم صدايشان نزنم. چند دقيقه اي شد خود آقا چشماهايشان را باز كردند گفتند وقت شده؟ گفتم: بله آقا. فرمودند چرا صدايم نزدي؟ گفتم ده دقيقه بيشتر از وقت نگذشته گفتند مگر به شما نگفتم. امام سپس پسرشان را صدا زدند كه احمد بيا! فرمودند: ناراحتم از اول عمرم تا الان نمازم را اول وقت خواندم چرا الان كه پايم لب گور است ده دقيقه تأخير افتاد، ما مقلدين امام هستيم كه هشتاد سال نماز اول وقت خوانده است...

مسئله نماز خيلي مهم است، عايشه همسر پيامبر مي گويد پيامبر با ما صحبت مي كرد وقتي صداي اذان بلند مي شد كانه لم يعرفنا انگار ما را نمي شناخت. به هر حال مسئله نماز بايد احياء بشود، اقامه بشود.

هيچ عبادتي 70 تا «حيّ» ندارد، هفتاد تا حيّ خيلي است زيرا، پنج نوبت كه نماز داريم براي هر كدام يك اذان و اقامه است كه عبارتهاي حي علي الصلوة، حي علي الفلاح، حي علي خيرالعمل هر كدام 20 مرتبه در اين دو تكرار شده و قد قامت الصلوة هم در اقامه 10 مرتبه تكرار شده كه مجموعا 70 بار اشاره به نماز دارد.

در پيام مقام معظم رهبري شنيديد كه نماز در هيچ موقع اولويت خود را از دست نمي دهد.

گاهي در جبهه مي گفتند ايست! نماز. كُفّواً ايديكم و اقيموالصلوة، در جبهه، جنگ را تبديل به نماز مي كردند. نماز با روزه شريك است.

حديثي داريم كه حضرت امام رضا(ع) در يك مجلس مهمان بودند، مهمان دار از ميهمان ديگر سن بچه هايش را پرسيد. ميهمان عرض كرد يك پسر 10 ساله دارم، امام رضا(ع) فرمود: بچه 10 ساله شما نماز مي خواند؟ عرض كرد: گاهي مي خواند و گاهي نمي خواند. حضرت با تعجب فرمودند: 10 سالش شده و نماز نمي خواند.

ما در مكه مي بينيم 100 هزار تا حاجي كه مي آيد، حدود 70، 80 هزار نفر



[ صفحه 50]



نمازشان غلط است. در حالي كه بايد نمازشان را تا ده سالگي در مدرسه بياموزند و اصلاً هستي متعلق به نماز است چون قرآن مي فرمايد: خلق لكم، ترفع لكم، متاعاً لكم، ابر و ماه و خورشيد مال بشر است و بشر هم براي عبادت خلق شده و اوج عبادت هم در نماز است و اگر بگوئيم هستي متعلق به نماز است بيجا نگفته ايم.

اگر مي خواهيم جلوي اين هجوم فرهنگي را بگيريم بايد نماز را تقويت و جاري كنيم.

ما در چند جاي قرآن قرة عين داريم اول در سوره ي فرقان آيه 74 كه مي فرمايد: ربنا هب لنا من ازواجنا و ذريتنا قرة اعين...

و حضرت رسول(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمودند: قرة عيني في الصلوة

بچه هاي ما قرة اعين هستند و نماز هم قرة عيني است پس بايد بين اين دو تا قرة عينها جمع كنيم.

و متأسفيم براي بعضي افراد كه وقتي به او مي گويند پول براي قالي مسجد بده راحت مي دهد ولي وقتي مي گوئيم پول براي موكت دبيرستان بده، برايش سنگين است. و اين مسئله براي امت ما هنوز حل نشده، نمازخواندن در دبيرستان غير از نماز خواندن در مسجد است. زيرا قرائت امام جماعتش بايد سريع باشد، خود امام جماعت هم بايد چابك، خوش تيپ، خوش سواد، خوش بيان باشد چون وقتي حضرت سليمان نامه مي نويسد براي بلقيس، بلقيس چون خانم تاج داري بود اين نامه را به هدهد تاج دار مي دهد نه به عقاب. در دبيرستان بايد كسي باشد كه با تيپشان بخورد. پس آخوندي كه به دبيرستان مي رود بايد انتخاب شده باشد، هركسي نمي تواند برود، نماز در دبيرستان فرق دارد بلكه اگر هر كسي را فرستاديم ضررش بيشتر است.

بنابر اين اقامه نماز در هيئت ها، وسط خيابان، ظهر عاشورا و در كارخانه ها بايد باشد.

ما در بسياري از هواپيماهايي كه در دنيا سوار مي شويم تا هواپيما مي خواهد پرواز كند بسم الله الرحمن الرحيم، سبحان الذي سخر لنا هذا آيه پرواز مي خوانند آدم غصه مي خورد در كشوري كه اسلامي نيست با سبحان الذي سخر



[ صفحه 51]



لنا هذا پرواز مي كند. و وقتي مي خواهد بنشيند مي گويد تا چند دقيقه ديگر ان شاءالله مي نشينيم. من هركاري كردم به اين هواپيمايي ها بگويم شما وقتي مي نشينيد، وقتي مي گوئيد تا چند دقيقه ديگر مي نشينيم بگوئيد ان شاءالله مي گويد آقا كامپيوتر نشان مي دهد. يعني چنان اطمينان به كامپيوتر دارد ما هم درست مثل پسر نوح مي گوئيم هرچه حضرت نوح مي گفت باران غرقت مي كند مي گفت: ساوي الي جبل يعصمني من الماء مي گفت: مي روم بالاي كوه مرا حفظ مي كند. مي گوئيم بگو آقا ان شاءالله مي گويد آقا كامپيوتر!

خدمت مقام محترم رياست جمهوري عرض كردم كه البته تحليلهاي اقتصادي، نفت، جنگ و دلار همه اينها كانال يك مي باشد اما شما احتمال نمي دهيد كه علت اينكه شما نرخ پروفيل آهن را پائين آورديد نرخ ديگر بالا رفت، دلار نفت زياد شد و زلزله شد، تا يك مشكلي حل مي شود يك مشكل ديگر اضافه مي شود احتمال نمي دهيم اقم الصلوة لذكري نماز ذكر خداست و من اعرض عن ذكري فان له معيشة ضنكاً. احتمال نمي دهيد كه كارهايمان تاب برمي دارد به خاطر اين است كه مساجد خلوت است. همه اش مي گوئيم محاسبات اقتصاد و كامپيوتر، يك طرف قضيه هم آن است، اگر از شما بپرسند بهترين مسلمان كه اسلام در او تجسم يافته كيست؟ مي گوئيم امام است.

بهترين سطر وصيت نامه كدام است؟ مي گوئيم همان كه با كاشي كاري دور مرقد مطهر نوشته اند: «من با قلبي آرام و مطمئن...» و اين قلب آرام از نماز پيدا مي شود زيرا قرآن دو تا آيه دارد يكي مي فرمايد: اقم الصلوة لذكري، بعد مي گويد: الا بذكر الله تطمئن القلوب.

احتكارها بخاطر ترك نماز است، تمام جيغ مردم بخاطر ترك نماز است قرآن مي فرمايد: «اذا مسّه الشر جزوعا» مردم در هنگام برخورد با مشكلات جيغ مي زنند. و اذا مسّه الخير منوعاً، الّا المصلمين.

بحمدالله سمينار نماز در مشهد است، مشهدي كه امام رضا(ع) موقع اذان قلمش را براي نماز اول وقت انداخت. كسي نقل مي كرد علامه اميني صاحب الغدير يكماه در مشهد بود شبي هزار ركعت نماز خواند. آنوقت گفتند آقا شما از خواندن هزار ركعت نماز خسته نشديد، جواب فرمودند ماهي از شنا خسته نمي شود.



[ صفحه 52]



تير از پاي اميرالمومنين در موقع نماز كشيدن و درد نيامدن، دروغ نيست، زيرا فوتباليست استخوان پايش بشكند نمي فهمد.

ما كه آن نمازهاي عرفاني را نمي بينيم و نمي چشيم اما همين نعمت آبكي ترين نماز، ساده ترين نماز، رقيق ترين نماز كمرنگ شده است.

در پاكستان، تركيه، تانزانيا، بنگلادش، 20، 30 كشور كه در سلك كشورهاي اسلامي هستند خدا مي داند از اول اذان تا 30 دقيقه بعد از اذان تمام شهر اذان مي گويند و در ايران اينگونه اذان نمي گويند و حديث داريم در آخرالزمان آدمهاي معروف عارشان مي شود اذان بگويند؛ مثلاً يك مديركل، يك وزير، يك وكيل خجالت مي كشد اذان بگويد. من وقتي اين حديث را ديدم كه آدمهاي مشهور خجالت مي كشند اذان بگويند تكان خوردم و از آنجايي كه خودم هم يك آدم مشهوري هستم پا شدم در تهران اذان بگويم، تا خواستم اذان بگويم همسايه ها گفتند: قرائتي ديوانه شده! واقعاً نگاه كردم ديدم دنياي عجيبي شده، چرا بايد اينطور باشد، اميرالمؤمنين مگر اذان نمي گفت، مگر مرحوم مطهري اذان با صداي بلند نمي گفت؟

به هرحال خيلي داريم از درون پوك مي شويم.

ولي بحمدالله، هم آموزش و پرورش، هم سپاه حركتهاي بسيار خوبي كرده اند و سبب خوشحالي است چون نماز مسئله خطي نيست! و حتي تارك الصلوة هم دوست دارد بچه اش نماز بخواند.

مقام معظم رهبري هم در روز هفته دفاع مقدس در جايگاه ايستاده بوديم در ميدان آزادي، رژه مي رفتند، ظهر شد، ديدم موقع اذان است، ديدم الان اگر اقامه نماز بكنيم موقعيت طوري است كه پوتين درپا دارند و بعضي ها وضو ندارند و خلاصه نمي شود در آن حالت نماز بخوانند خودمان در آن جايگاه براي فرماندهان و تيمسارها نماز خوانديم و روبروي نماز، رژه رفتند خوب اين حركت خيلي قشنگ است كه خيال نكنند اينجا بلژيك است و خلاصه موقع نماز در كارخانه و بازار بايد يك ولوله اي باشد و شما اگر بخواهيد فرزندتان را از خواب بيدار كنيد و بگوئيد حسن آقا، حسن آقا، حسن آقا مكرراً او را صدا بزنيد و او توجه نكند همه مي گويند عجب آدم بي ادبي است، خدا هم روزي هفتاد بار



[ صفحه 53]



مي گويد حي علي الصلوة، حي علي الفلاح، حي علي خيرالعمل، قدقامت الصلوة و بي ادبي است كه اعتنا نكنيم. و اذا ذُكّروا لايذكرون...

بهرحال اميدوارم نسبت به نماز يك غيرتي داشته باشيم، يعني وقتي ديديم مسجد خلوت است فشار خونمان بالا بيايد و اينكه مقام معظم رهبري فرمودند: نماز را به جماعت بخوانيد به همين دليل است. يك روز رسول اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) ديدند نماز صبح حضرت علي(ع) نيست. خودشان رفتند در خانه را زدند و فرمودند: فاطمه جان علي چرا به نماز نيامد؟ دختر گرامي حضرت عرضه داشتند پدرجان ايشان تا صبح احياء داشتند. صبح چشمانشان سوخت نماز را فرادي خواند و خوابيد. فرمودند: سلام مرا به علي برسان و بگو شب تا صبح بخواب ولي صبح بيا مسجد بهتر از اين است كه شب تا صبح احيا بگيري و صبح نماز را فرادي بخواني.

پيرمردي آمد گفت يا رسول الله(صلي الله عليه وآله وسلم) كورم نمي توانم به مسجد بيايم فرمود از خانه تا مسجد طنابي ببند.

آقا مي پرسد دخترم رابه كي بدهم؟ جواب، بپرس اگر جوان به مسجد نيامد بايگاني اش كن و دخترت را به او نده.

اما متأسفانه الان اين مسائل در ميان ما متروك شده و هرچه نماز كمرنگ بشود بديها پررنگ مي شود. پاسدار عزيز ما در جبهه تركش خورده، بدنش سوراخ سوراخ است، رفته با عروس حرف بزند گفته اند مي شود از شما تقاضا كنيم اين نيم ساعتي كه مي خواهيد پهلوي ما بنشينيد يك كراواتي بزنيد. يعني ما داريم به سمت بي حجابي و موسيقي هاي تند و... پيش مي رويم.

هرچه نماز كمرنگ بشود فتيله فساد بالا مي رود، فتيله نماز بيايد بالا، فساد پائين مي رود. در دبيرستانهايي كه اقامه نماز جماعت در آن رواج دارد عامل فساد بسيار كم مي باشد قرآن كه دروغ نمي گويد: ان الصلوة تنهي عن الفحشاء والمنكر.

به هرحال هجوم فرهنگي، امداد غيبي، باران، خطرات و دفع خطرها همه مسائلي كه اتفاق مي افتد عنصرش نماز است.

ما در تمام واجبات يك «اگر» داريم كه اگر شرايط موجود نباشد آن واجب



[ صفحه 54]



ديگر به شخص تعلق نمي گيرد مگر نماز، نماز واجب بي«اگر» است.

نماز مانند نخ در تمام دانه هاي تسبيح است مثلاً نماز به مسائل سياسي گره خورده مي فرمايد: و امرهم شوري بينهم واقاموا الصلوة.

نماز در كنار روزه: واستعينوا بالصبر والصلوة.

نماز و جهاد: كُفّوا ايديكم و اقيمو الصلوة.

نماز و زكوة: يقيمون الصلوة و يؤتون الزّكوة.

لقمان وقتي به بچه اش مي خواهد بگويد نماز بخوان، مي بيند فرزندش كه پول ندارد زكوة بدهد پس به او مي گويد: يا بنيّ اقم الصلوة و أمر بالمعروف.

راجع به نماز بايد تحقيق بشود و حركتهاي علمي، هنري، اجرائي انجام پذيرد.

ما در كار نماز امثال شهيد رجائي ها لازم داريم كه وقتي به او گفته شد برويم ناهار فرمود: نذر كردم اگر نماز اول وقت نخوانم روزه بگيرم.

يا امثال شهيد نواب صفوي كه هرجا شد اذان بگويد.

چند نفر بازاري خطشكن مي خواهيم 2 روز 3 روز مشتري كه موقع نماز مراجعه مي كند او بايستد و نمازش را بخواند بعد مشتري را راه بياندازد.

ما بايد نماز را از انزوا بيرون بياوريم، همانطور كه امام حسين(ع) نماز را از خيمه به معركه آورد و دو نفر ايستادند و 30 گلوله خوردند. فرمود 30 تا گلوله بخورم مي ارزد كه نماز را در خيمه بخوانم.

نماز بايد مطرح شود. يكي از آقايان فرمودند: من در هواپيماها صندلي ها را يكي يك سانتيمتر جلو مي كشم و يك نمازخانه يكنفري درست مي كنم چون همه جگر اينكار را ندارند كه يك تكه روزنامه بياندازند و نماز بخوانند اما اگر يك نمازخانه يك نفري باشد آنهايي كه رگ نمازخواني دارند پا مي شوند و در آنجا نماز مي خوانند. البته آنهايي كه خيلي حزب اللهي هستند هركدامشان يك روزنامه مي اندازند و نمازشان را مي خوانند، اما افرادي هستند كه اگر آب گرم بود نماز مي خوانند اگر موكت و امثالهم نبود نماز نمي خوانند.

چه اشكالي دارد كه در تمام مدارس در درس ديني 2 نمره ويژه نمازخواندن دانش آموزها باشد نماز را حساب كرده ام يكصد كلمه دارد با تمام مستحبات و



[ صفحه 55]



مكرراتش. اين يكصد تا كلمه را وقتي درست خواند به او دو نمره بدهيم. اصلاً نماز بايد يك نمره ويژه داشته باشد.

قرآن هم براي نماز، حساب ويژه باز كرده است يعني آنجايي كه همه كلمات صيغه جمع اند به شكل مؤمنون، موتون، و خلاصه جمع به «ون» است اما درباره ي نماز ميگويد والمقيمين يعني خداوند در نماز خط ويژه قرار داده يعني غير از راههاي عمومي قدري هم راه هوايي دارد و به همين دليل كه در اوائل اسلام روساي قبيله اي خدمت پيامبر رسيدند و عرض كردند ما مسلمان مي شويم و همه شرايط را قبول مي كنيم الا نماز و پيامبر فرمودند: يعني هيچي! و مقام معظم رهبري در جلسه اي به بنده فرمودند اصلاً اقامه نماز اصل است بعد عدالت اسلامي.

الذين ان مكناهم في الارض اقاموا الصلوة اول نماز بعد امر به معروف و همه چيز بعد از نماز است.

مساله نماز مثل ماشيني است كه افتاده در درون جوي آب و ما جرثقيل هايي هستيم كه بايد اين ماشين را بيرون بكشيم حالا چه مدت وقت مي برد نمي دانم.

در ستادهاي نماز جمعه بيشتر بزرگسال هستند چه مانعي دارد كه ستادهاي نماز جمعه دست دبيرستانها باشد و بگويند كه انجمن اسلامي دبيرستان، اين هفته ميهمان شما هستيم. حديث داريم صدقه مي دهيد، خودتان ندهيد، بدهيد بچه تان و بگوئيد تو بده به فقير تا راه بيفتد. نماز جمعه را جوري قرار بدهيم كه دبيرستانها حركت بكنند و ما چرا بچه هايمان سرودخوانش زياد است ولي اذان گو نداريم، مسئله اذان گفتن ور افتاده و اذان گويي كم داريم.

به هرحال اين كلمه حيّ يك كلمه مهمي است. اميدواريم كه اين جلسه پربار باشد. از امام رضا(ع) هم بايد بخواهيم كه ما را كمك كند ما هيچيم، يعني لامپ خالي هستيم اگر وصل به برق شد نورانيت مي آورد.

فرق ما و همه مردم در اين است كه همه مردم كدخدا را مي بينند بعد ده را مي چاپند ولي ما بايد خدا را ببينيم بعد دل را بچاپيم.

بنده چند جلسه نزد مقام معظم رهبري در اين باره صحبت كردم. بعد گفتم ناراحت نشويد شما اگر هم امام حسين شويد يكي از ياران حسين گفت ظهر



[ صفحه 56]



شده، اشكال ندارد كه امام حسين باشد اما بغل دستي ايشان بگويد ظهر است و موقع نماز و امام هم دعايش كرد و فرمود خدا خيرت دهد. ناراحت نشويد كه بنده اين تذكر را مي دهم اما ماشين نماز در جوي آب افتاده است و ما خوابيم!



[ صفحه 59]




بازگشت