خضوع و خشوع در روايات
خضوع و خشوع از آثار و ثمرات نماز واقعي است كه در مؤمنان آشكار شده، موجب فروتني و افتادگي آن ها در درگاه خداوند متعال است.
همچنين بايد گفت: خضوع و خشوع ثمره ي معرفت است؛ يعني وقتي مؤمن درك كرد كه بر درگاه چه كسي نماز مي گزارد و بزرگي و عظمت خداوند متعال را فهميد، مسلما براي او اعضا و جوارح را خاضع مي كند؛ همان گونه كه مولا علي بن ابي طالب عليه السلام در مورد خضوع جوارح و اعضا مي فرمايند:
من خشع قلبه لله - عزوجل - خشعت جوارحه؛ [1] .
[ صفحه 52]
هر كه دلش در برابر خداي عزوجل خاشع گردد، اعضا و جوارحش نيز خشوع مي كنند.
در روايات، نماز بدون خضوع و خشوع مردود اعلام شده است. رسول خدا صلي الله عليه و اله مي فرمايند:
لا صلاة لمن لا يتخشع في صلاته؛ [2] .
كسي كه در نماز خشوع نداشته باشد، فضيلت نماز را درك نمي كند.
پس سزاوار است كه براي درك فضيلت نماز، خاشعانه به آن روي آوريم و خاضعانه نماز بگزاريم.
پاورقي
[1] آثار الصادقين، ج 5، ص 223 و 224، به نقل از: غرر الحكم، ج 2، ص 639؛ وسايل الشيعه، ج 5، ص 471، باب 1، روايت 7092.
[2] همان، ج 5، ص 223، به نقل از: كنز العمال، ج 7، ص 526.