وقت


اماميه، شافعيه، مالكيه و حنفيه وقت اقامه ي نماز ظهر را همان وقت نماز ظهر يعني بعد از زوال شمس دانسته. و بنابر قول آنها، اقامه ي آن قبل از زوال صحيح نيست. [1] .

احمد بن حنبل قائل به جواز اقامه ي جمعه قبل از زوال بوده؛ و حنابله، اقامه ي جمعه را بعد از زوال مستحب مي دانند. [2] .

با فوت شدن وقت، نماز جمعه هم فوت مي شود. و بنابراين نماز جمعه قضا نمي گردد به اجماع علما. [3] .


پاورقي

[1] جواهرالكلام، ج 11، ص 135؛ مغني المحتاج، ج 1، ص 279؛ حاشيه دسوقي، ج 1، ص 343؛ بحرالرائق، ج 2، ص 157.

[2] مغني ابن قدامه، ج 2، ص 295.

[3] جواهر الكلام، ج 11، ص 142.


بازگشت