اختصاص حكم تخيير به مجتهد
عده اي از علماي اماميه همچون محقق ثاني، حكم تخيير بين نماز ظهر و نماز جمعه در غيبت را مخصوص مجتهد دانسته و با ضميمه كردن ادله زير استدلال به حكم نموده اند:
1) نفي وجوب عيني نماز جمعه در غيبت، به اجماع
2) جواز اقامه ي نماز جمعه در غيبت، با آيه ي جمعه
3) اراده ي اذن خاص از احاديثي همچون دو خبر زراره و عبدالملك [1] در احاديث اذن
4) استصحاب اذن خاص در زمان غيبت
5) يكسان بودن زمان غيبت با زمان ظهور در اشتراط اقامه ي جمعه به امام يا نائب ايشان، به اجماع
6(مأذون بودن فقيه جامع الشرائط از جانب امام در غيبت، با احاديثي همچون روايت اسحاق بن يعقوب از امام زمان (عج). [2] بنابراين، حكم تخيير در زمان غيبت اختصاص به مجتهد جامع شرايط فتوا دارد؛ و بدون حضور فقيه جامع الشرايط نماز جمعه در غيبت جايز نيست. [3] .
[ صفحه 105]
پاورقي
[1] وسائل، باب 5 از ابواب نماز جمعه، حديث 1 و 2.
[2] «و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها الي رواة احاديثنا، فانهم حجتي عليكم و أنا حجة الله عليكم.» وسائل، باب 11 از ابواب صفات قاضي، حديث 10 از كتاب القضا.
[3] جواهر الكلام، ج 11، ص 188.