ترك نماز جمعه توسط راويان و اصحاب ائمه


اينكه راويان احاديث شيعه و شيعيان ديگر به جهت مخفي بودن امام، نماز جمعه را ترك مي نمودند دليلي است بر نفي وجوب عيني آن. و احتمال اينكه ترك



[ صفحه 91]



اقامه ي جمعه ي آنها به جهت تقيه باشد دفع مي شود به اينكه: شيعيان اموري را كه منافات با تقيه داشت، آشكار مي كردند و در مواردي حتي ائمه معصومين از جانب آنها به لحاظ عدم رعايت تقيه اذيت و آزار مي شدند، و مي فرمودند:

انه ما قتلتنا الا شيعتنا.

همانا ما را به قتل نرساندند مگر شيعيان ما.

مسلماً اگر نماز جمعه واجب عيني بود، آشكار ساختن اين حكم سزاوارتر از ديگر موارد بود.

حديث حث [1] ظهور دارد در استمرار ترك نماز جمعه توسط زراره، بلكه ظاهر لفظ «حث» اين است كه اين لفظ از امام صادق عليه السلام به عنوان وجوب نيست.

و صحيح عبدالملك - حديث هلاك - [2] نيز دلالت واضحي بر استمرار ترك نماز جمعه دارد.

بنابراين ترك نماز جمعه توسط راويان و اصحاب ائمه دلالت واضح دارد بر اينكه نماز جمعه در غيبت واجب عيني نيست.


پاورقي

[1] وسائل الشيعه، باب 5 از ابواب نماز جمعه، حديث 1.

[2] همان، حديث 2.


بازگشت