ناپسند بودن تقليد از معابد غير مسلمانان


اصولاً تشبه به غير مسلمانان، به دليل آثار سوء رواني و اجتماعي آن، از نظر اسلام همواره ممنوع است، چنان كه از امام علي عليه السلام روايت شده:

قل من تشبه بقوم الا أوشك أن يكون منهم. [1] .

كسي كه خود را شبيه مردمي سازد، جز به ندرت، در آستانه ي آن قرار مي گيرد كه از آنان باشد.

اما در خصوص معماري مسجد، از برخي رواياتي كه از كنگره سازي در مساجد نهي كرده اند، چنين بر مي آيد كه دليل اين نهي، همانند شدن مسجد به معابد يهود و نصاراست. از پيامبر خدا روايت شده كه فرمود:

أراكم ستشرفون مساجدكم بعدي كما شرفت اليهود كنائسها، و كما شرفت النصاري بيعها. [2] .

مي بينم شما را كه پس از من، مسجدهايتان را كنگره دار مي سازيد، همان گونه كه يهود، كنيسه هاي خود را و مسيحيان، كليساهايشان را كنگره دار ساختند.

همچنين در روايت ديگري در بيان سيره امام علي عليه السلام آمده كه محراب هاي خاصي را كه شبيه قربانگاه هاي يهود بود، از بين مي برد:

كان يكسر المحاريب اذا رآها في المساجد، و يقول:كأنها مذابح



[ صفحه 14]



اليهود [3] [4] .

بديهي است كه تفاوتي ميان يهود و نصارا با ساير فرق غير مسلمان، در نكوهيده بودن تقليد از معابد آنان نيست.


پاورقي

[1] نهج البلاغة: حكمت 207. نيز ر. ك: ميزان الحكمه با ترجمه ي فارسي: ج 5 ص 475 (مانندسازي و تقليد).

[2] ر. ك: ص 38 ح 40.

[3] ر. ك: ص 41 (آنچه در ساختن مسجد، ناپسند است / ساختن محراب).

[4] فقيه گرانسنگ، مؤلف جواهر الكلام، پس از نقل آراي فقيهان پيشين و تبيين مقصود آنان از فتوا دادن به كراهت محراب سازي در مساجد، در مقام نتيجه گيري، چنين مي نويسد: آنچه در مسئله ي محراب سازي مكروه است، يكي از سه چيز زير است: مقصوره و جان پناه،محراب هاي بسيار فرو رفته در ديوار - كه شبيه مقصوره است -، و محراب هاي ويژه اي كه به شكل مستقل در [برخي] مساجد ساخته مي شود و شبيه قربانگاه هاي يهود است... و اما محراب هايي كه تنها به صورت اثري در ديوار و با هدف نماياندن قبله ايجاد مي شوند و يا اندكي در ديوار فرو رفته اند، هيچ كراهتي ندارند، چنان كه سيره ي متداول، امروزه به دور از هر گونه واكنش منفي، به كارگيري چنين محراب هايي را تأييد مي كند؛ بلكه كمتر مسجدي است كه فاقد چنين محرابي باشد (جواهر الكلام: ج 5 ص 282).


بازگشت