از مخلوق پي به خالق بردن


همچنين از احاطه ي روح به بدن و اطلاع از جميع حالاتي كه بر بدن عارض مي شود، پي به احاطه ي علمي خداوند و كليه ي عوالم ببرد و باور كند كه خداوند به جميع حوادث، علم كامل دارد.

ديگر آن كه همان طور كه روح را به حواس ظاهر نمي شود دريافت؛ چون جسم نيست بلكه آثار آن را مي توان در بدن حس كرد و از نبودن آن، آثار وجودي اش معلوم مي شود؛ يعني به مجرد جدا شدن از بدن، خواص آن برطرف مي شود و به فاصله ي گذشتن چند روزي، بدن جيفه ي گنديده مي گردد.

خداي تعالي را نيز با حواس ظاهري نمي توان درك نمود بلكه آثار قدرت و عجايب حكمتش را در بدن عالم وجود مي توان ديد و حس كرد.



[ صفحه 35]




بازگشت