وجوب پنج نماز در شبانه روز


وجوب پنج نماز در شبانه روز و اين كه يكي از واجبات بعد از معرفت خداي تعالي انجام نماز پنج گانه است.

عن الحسن بن علي بن ابي طالب عليهماالسلام انه قال: جاء نفر من اليهود الي النبي صلي الله عليه و آله فسأله اعلمهم عن مسائل، فكان مما سأله انه قال: أخبرني عن الله عزوجل لأي شي ء فرض هذه الخمس الصلوات في خمس مواقيت علي امتك في ساعات الليل و النهار؟ فقال النبي صلي الله عليه و آله: ان الشمس عند الزوال لها حلقة تدخل فيها، فاذا دخلت فيها زالت الشمس فيسبح كل شي ء دون العرش بحمد ربي جل جلاله، و هي الساعة التي يصلي علي فيها ربي جل جلاله ففرض الله علي و علي امتي فيها الصلاة و قال: «اقم الصلاة لدلوك الشمس الي غسق الليل» و هي الساعة التي يؤتي فيها بجهنم يوم القيامة فما من مؤمن يوافق تلك الساعة ان يكون ساجداً أو راكعاً أو قائماً الا حرم الله جسده علي النار و اما صلاة العصر فهي الساعة التي أكل آدم فيها من الشجرة فأخرجه الله عزوجل من الجنة فأمره الله ذريته بهذه الصلاة



[ صفحه 20]



الي يوم القيامة و اختارها الله لأمتي فهي من أحب الصلوات الي الله عزوجل و اوصاني ان احفظها من بين الصلوات، و اما صلاة المغرب فهي الساعة التي تاب الله عزوجل فيها علي آدم عليه السلام و كان بين ما أكل من الشجرة و بين ما تاب الله عزوجل عليه ثلاث مائة سنة من ايام الدنيا و في أيام الآخرة يوم كألف سنة مما بين العصر الي العشاء، و صلي آدم عليه السلام ثلاث ركعات، ركعة لخطيئته و ركعة لخطيئة حواء و ركعة لتوبته، ففرض الله عزوجل هذه الثلاث ركعات علي امتي و هي الساعة التي يستجاب فيها الدعاء، فوعدني ربي عزوجل ان يستجيب لمن دعاه فيها، و هي الصلاة التي أمرني ربي بها في قوله تعالي: «فسبحان الله حين تمسون و حين تصبحون» و اما صلاة العشاء الآخرة فان للقبر ظلمة و ليوم القيامة ظلمة، أمرني ربي عزوجل و أمتي بهذه الصلاة لتنور القبر و ليعطيني و امتي النور علي الصراط، و ما من قدم مشت الي صلاة العتمة الا حرم الله عزوجل جسدها علي النار و هي الصلاة التي اختارها الله تقدس ذكره للمرسلين قبلي، و اما صلاة الفجر فان الشمس اذا طلعت تطلع علي قرن شيطان فأمرني ربي ان أصلي قبل طلوع الشمس صلاة الغداة، و قبل ان يسجد لها الكافر لتسجد امتي الله عزوجل، و سرعتها أحب الي الله عزوجل و هي الصلاة التي تشهدها ملائكة الليل و ملائكة النهار [1] .

عده اي از يهوديان به خدمت رسول گرامي اسلام رسيدند، داناترينشان مسائلي را از رسول خدا پرسيد، از جمله پرسشها اين بود:



[ صفحه 21]



اي رسول خدا! خبر بده مرا كه خداوند - جلت عظمته - براي چه و به چه علت اين نماز پنج گانه را در پنج وقت از شبانه روز بر امت تو واجب كرد؟

رسول گرامي - صلي الله عليه و آله - فرمودند: همانا در هنگام زوال آفتاب غير از عرش خدا همه چيز تسبيح حضرت باريتعالي مي گويند و به حمد خدا مشغول مي گردند، و در اين هنگام پروردگار بر من درود مي فرستد، در اين ساعت خداوند نماز را بر من و امتم فرض ساخت، كه خداوند در قرآن مي فرمايد: «به پا دار نماز را از بازگشتگاه خورشيد (نصفه ي روز) تا تاريكي شب» و اين ساعتي است كه جهنميان را در قيامت به جهنم وارد مي كنند.

پس هيچ مؤمني نيست كه در اين ساعت به ركوع يا سجود و يا قيام مشغول باشد مگر اين كه خداوند جسدش را بر آتش جهنم حرام مي گرداند.

و اما نماز عصر؛ و آن در ساعتي است كه آدم ابوالبشر از ميوه ي شجره منهيه خورد و از بهشت خارج شد. پس خداوند ذريه ي حضرت آدم را امر به نماز عصر نمود و خداوند اين نماز را براي امت من نيز اختيار نمود، و اين نماز از محبوب ترين نمازها به پيشگاه باريتعالي است، و مرا توصيه نمود به حفظ بيشتر اين نماز در بين نمازهاي يوميه.

و اما نماز مغرب؛ و آن در ساعتي است كه خداوند توبه ي حضرت آدم را در آن ساعت پذيرفت كه سيصد سال پس از هنگام



[ صفحه 22]



خوردن حضرت آدم از ميوه درخت منهيه تا قبول توبه اش به طول انجاميد. حضرت آدم سه ركعت نماز مغرب بجا آورد، ركعتي براي خطاي خويش و ركعتي براي خطاي همسرش حوا و ركعتي براي قبول توبه اش. پس خداوند اين سه ركعت را بر امتم واجب ساخت.

مغرب وقتي است كه دعا در آن مستجاب است و پروردگارم به من وعده داده كه دعاي مؤمنين را در اين وقت مستجاب نمايد و اين همان نمازي است كه خداوند در قرآن مرا به آن امر نموده و فرموده: «منزه شماريد خداوند را، هنگامي كه شب كنيد و هنگامي كه بامداد كنيد».

و اما نماز عشا؛ پس به راستي در قبر و در روز قيامت ظلماتي است، لذا پروردگارم به من و امتم به نماز عشا امر فرمود براي نورانيت قبر و روشن ساختن آن، و اين كه به من و به امتم نوري روي صراط عطا فرمايد، و هيچ قدمي نيست كه به سوي نماز «عتمه» و عشا برود مگر آن كه خداوند بدنش را از آتش جهنم حرام مي گرداند؛ و اين نمازي است كه پروردگار متعال آن را براي مرسلين و انبياي قبل از من اختيار فرمود.

و اما نماز صبح؛ پس همانا آفتاب وقتي طلوع مي كرد گويا بر شاخهاي شيطان طلوع مي كرد پس خدايم مرا امر نمود كه قبل از طلوع خورشيد و قبل از آن كه كافر براي آفتاب سجده كند نماز صبح بخوانم تا آن كه امتم براي خداوند سجده نمايند، و زود بجاي آوردن آن در پيشگاه خداوند محبوبتر است، اين نمازي است كه



[ صفحه 23]



هم ملائكه شب و هم ملائكه روز شاهد آن مي باشند.

محمد بن علي بن الحسين قال: قال عليه السلام: ان رسول الله صلي الله عليه و آله لما أسري به أمره ربه بخمسين صلاة، فمر علي النبيين نبي نبي لا يسألونه عن شي ء حتي انتهي الي موسي بن عمران عليه السلام فقال: باي شي ء امرك ربك؟ فقال: بخمسين صلاة، فقال: اسئل ربك التخفيف فأن امتك لا تطيق ذلك، فسأل ربه فحط عنه عشراً، ثم مر بالنبيين نبي نبي لا يسألونه عن شي ء حتي مر بموسي بن عمران عليه السلام فقال: باي شي ء امرك ربك؟ فقال: بأربعين صلاة فقال: أسئل ربك التخفيف فان امتك لا تطيق ذلك، فسأل ربه فحط عنه عشراً، ثم مر بالنبيين نبي نبي لا يسألونه عن شي ء حتي مر بموسي عليه السلام فقال: باي شي ء امرك ربك؟ فقال بثلاثين صلاة، فقال: اسئل ربك التخفيف فأن امتك لا تطيق ذلك، فسأل ربه فحط عنه عشراً، ثم مر بالنبيين نبي نبي لا يسألونه عن شي ء حتي مر بموسي عليه السلام فقال: باي شي ء امرك ربك؟ فقال: بعشرين صلاة فقال: اسئل ربك التخفيف فان امتك لا تطيق ذلك، فسأل ربه فحط عنه عشراً، ثم مر بالنبيين نبي نبي لا يسألونه عن شي ء حتي مر بموسي عليه السلام فقال: باي شي ء امرك ربك؟ فقال: بعشر صلاة فقال: اسئل ربك التخفيف فان امتك لا تطيق ذلك فاني جئت الي بني اسرائيل بما افترض الله عليهم فلم يأخذوا به و لم يقروا عليه، فسأل النبي صلي الله عليه و آله ربه فخفف عنه فجعلها خمساً، ثم مر بالنبيين نبي نبي لا يسألونه عن شي ء حتي مر بموسي عليه السلام فقال له: باي شي ء امرك ربك؟ فقال: بخمس صلوات، فقال: اسئل ربك التخفيف عن امتك فأن امتك لا تطيق ذلك، فقال: اني لأستحيي ان اعود الي ربي فجاء رسول الله صلي الله عليه و آله بخمس



[ صفحه 24]



صلوات [2] .

حضرت امام باقر - عليه السلام - از پدر بزرگوارش امام زين العابدين - عليه السلام - نقل فرمودند كه: رسول گرامي اسلام - صلي الله عليه و آله - وقتي به معراج رفت، خداوند تبارك و تعالي پنجاه نوبت نماز بر او و امتش واجب گردانيد.

رسول گرامي هنگام برگشتن از معراج بر همه پيامبران يكي پس از ديگري گذشت هيچ پيغمبري از پيغمبر اسلام سؤالي نكرد، تا رسيد به موسي بن عمران - عليه السلام -، موسي سؤال كرد: يا رسول الله به چه چيز خداوند تو را امر كرد؟.

حضرت فرمود: به پنجاه نوبت نماز.

حضرت موسي - عليه السلام - عرض كرد: از خدا بخواه كه در اين امر بر شما تخفيف قائل شود، چرا كه امت تو طاقت انجام اين همه نماز را در شبانه روز ندارد.

رسول گرامي از خدا درخواست تخفيف كرد و خداوند ده نوبت آن را بخشيد.

رسول گرامي هنگام بازگشت بر همه ي پيامبران يكي پس از ديگري گذشت، هيچ پيغمبري از رسول خدا سؤالي نكرد تا رسيد به موسي، حضرت موسي - عليه السلام - عرض كرد: يا رسول الله! به چه چيز خداوند تو را امر كرده؟

رسول گرامي اسلام فرمودند: به چهل نوبت نماز.



[ صفحه 25]



حضرت موسي - عليه السلام - عرض كرد: از خدا بخواه كه در اين امر بر شما تخفيف قائل شود، چرا كه امت تو طاقت انجام اين همه نماز را در شبانه روز ندارد.

رسول گرامي اسلام از خداوند درخواست تخفيف كرد و خداوند ده نوبت آن را بخشيد.

حضرت رسول هنگام بازگشت بر همه ي پيامبران يكي پس از ديگري گذشت، هيچ پيغمبري از حضرت سؤالي نكرد تا رسيد به موسي، حضرت موسي - عليه السلام - عرض كرد: يا رسول الله! به چه چيز خداوند تو را امر كرد!

رسول گرامي اسلام فرمودند: به سي نوبت نماز.

حضرت موسي - عليه السلام - عرض كرد: از خدا بخواه كه در اين امر بر شما تخفيف قائل شود، چرا كه امت تو طاقت انجام اين همه نماز را در شبانه روز ندارد.

رسول گرامي از خداوند درخواست تخفيف كرد و خداوند ده نوبت را بخشيد.

حضرت رسول هنگام بازگشت بر همه ي پيامبران يكي پس از ديگري گذشت، هيچ پيغمبري از پيغمبر اسلام سؤالي نكرد تا رسيد به موسي، موسي - عليه السلام - عرض كرد: يا رسول الله! به چه چيز خداوند تو را امر كرد؟.

رسول خدا فرمودند: به بيست نوبت نماز.

موسي - عليه السلام - عرض كرد: از خدا بخواه كه در اين امر



[ صفحه 26]



بر شما تخفيف نمايند، چرا كه امت تو طاقت انجام اين همه نماز را ندارد.

رسول گرامي از خداوند درخواست تخفيف كرد و خداوند ده نوبت را بخشيد.

حضرت رسول هنگام بازگشت بر همه ي پيامبران يكي پس از ديگري گذشت، هيچ پيغمبري از پيغمبر اسلام سؤالي نكرد تا رسيد به حضرت موسي، موسي - عليه السلام - عرض كرد: يا رسول الله! به چه چيز خداوند تو را امر كرده؟

حضرت فرمودند: به ده نوبت نماز.

حضرت موسي - عليه السلام - عرض كرد: از خدا بخواه كه در اين امر بر شما تخفيف قائل شود، چرا كه امت تو طاقت انجام اين همه نماز را ندارد، زيرا من به سوي بني اسرائيل رفتم به آنچه كه خدا واجب كرده بود بر آنها، ولي بني اسرائيل آنچه را كه من از طرف خدا آورده بودم از من قبول نكرده و بجا نياوردند.

رسول گرامي از خدا درخواست تخفيف كرد و ده نوبت نماز را به پنج نوبت رساند.

رسول گرامي هنگام بازگشت بر همه ي پيامبران يكي پس از ديگري گذشت، هيچ پيغمبري از پيغمبر اسلام سؤالي نكرد تا رسيد به موسي، حضرت موسي - عليه السلام - عرض كرد: يا رسول الله! به چه چيز خداوند تو را امر كرده؟

حضرت فرمودند: به پنج نوبت نماز.



[ صفحه 27]



حضرت موسي - عليه السلام - عرض كرد: از خدا بخواه كه در اين امر بر شما تخفيف قائل شود، چرا كه امت تو طاقت انجام اين همه نماز را ندارد.

رسول گرامي اسلام فرمودند: من حيا مي كنم از اين كه باز از خدا تخفيف بخواهم.

پس پيغمبر گرامي اسلام از معراج برگشت در حالي كه به پنج وقت نماز امر شده بود.

عن زيد بن علي قال: سألت أبي سيد العابدين عليه السلام فقلت له: يا أبه أخبرني عن جدنا رسول الله صلي الله عليه و آله لما عرج به الي السماء و أمره ربه عزوجل بخمسين صلاة كيف لم يسأله التخفيف عن امته حتي قال له موسي بن عمران عليه السلام: ارجع الي ربك فأسئله التخفيف فان امتك لا تطيق ذلك؟ فقال: يا بني ان رسول الله صلي الله عليه و آله لا يقترح علي ربه عزوجل و لا يراجعه في شي ء يأمره به، فلما سأله موسي ذلك و صار شفيعاً لأمته اليه لم يجز له رد شفاعة أخيه موسي فرجع الي ربه فسأله التخفيف الي ان ردها الي خمس صلوات، قال: فقلت له: يا أبت فلم لم يرجع الي ربه عزوجل و لم يسأله التخفيف من خمس صلوات، و قد سأله موسي عليه السلام ان يرجع الي ربه عزوجل و يسأله التخفيف؟ فقال: يا بني أراد عليه السلام ان يحصل لأمته التخفيف مع أجر خمسين صلاة لقول الله عزوجل «من جاء بالحسنة فله عشر امثالها» ألا تري انه عليه السلام لما هبط الي الأرض نزل عليه جبرئيل فقال: يا محمد ان ربك يقرئك السلام و يقول: أنها خمس بخمسين، ما يبدل



[ صفحه 28]



القول لدي و ما أنا بظلام للعبيد [3] .

زيد بن علي بن الحسين - عليهماالسلام - مي گويد: از پدرم (امام زين العابدين - عليه السلام -) پرسيدم: مرا خبر بده از معراج جدمان رسول خدا، وقتي كه به معراج رفت و خداوند به خواندن پنجاه نماز براي امت امر فرمود، چرا آن حضرت از خدا درخواست تخفيف نكرد، تا آن كه حضرت موسي بن عمران - عليه السلام - به آن حضرت عرض كرد: از خدا بخواه تا خداوند تخفيف دهد؛ زيرا امت تو طاقت خواندن پنجاه نماز را (در پنجاه نوبت در شبانه روز) ندارد؟

حضرت سجاد - عليه السلام - به فرزندش فرمود:

اي پسر من، رسول گرامي اسلام به خداي تعالي تحكيم نمي كرد و به چيزي كه او را مأمور مي فرمود اطاعت مي كرد و حرفي نمي زد، و اين كه حضرت موسي - عليه السلام - گفت: از خدا تخفيف بخواه، شفاعتي بود كه حضرت موسي براي امت جدت كرد و سزاوار هم نبود كه پيامبر شفاعت برادرش حضرت موسي را رد نمايد، پس جدت از خداوند درخواست تخفيف نمود تا پنجاه نماز به پنج نماز كاهش يافت.

زيد گفت عرض كردم: علت چه بود كه از پنج نماز تقاضاي تخفيف نكرد، با اين كه حضرت موسي - عليه السلام - گفت: از خداوند عزوجل باز هم استدعاي تخفيف كن.



[ صفحه 29]



حضرت سجاد - عليه السلام - فرمودند: اي پسرم! جدت مي خواست هم تخفيف براي امتش حاصل شود و هم اجر پنجاه نماز محفوظ بماند، چون خداوند مي فرمايد: «هر كس كار نيكو كند خداوند او را ده برابر نتيجه خواهد داد».

آيا نمي بيني بعد از آن كه جدت از معراج بازگشت، جبرئيل نازل شد و عرض كرد: يا محمد! خدايت به تو سلام مي رساند و مي فرمايد: اين پنج نماز برابر همان پنجاه نماز است و در وعده ي من خلافي نخواهد بود و بر بندگان ستمي نخواهم كرد

قال سليمان بن خالد للصادق عليه السلام: جعلت فداك اخبرني عن الفرائض التي فرض الله عزوجل علي العباد ما هي؟ قال: شهادة أن لا اله الا الله و ان محمداً رسول الله، و أقام الصلوات الخمس و ايتاء الزكاة، و حج البيت و صيام شهر رمضان، و الولاية، فمن أقامهن و سدد و قارب و اجتنب كل منكر دخل الجنة [4] .

سليمان بن خالد گفت كه خدمت امام صادق - عليه السلام - رسيدم و عرض كردم: فدايت شوم! مرا خبر ده از واجباتي كه خداوند عزوجل بر بندگانش واجب كرده كدام است؟

حضرت فرمود: شهادتين، اقامه پنج وقت نماز، پرداخت زكات، حج خانه ي خدا، روزه ي ماه مبارك رمضان و ولايت (محبت علي و آل علي)، پس كسي كه اين اعمال را به جا آورد و در انجامشان استقامت به خرج دهد و از همه منكرات هم اجتناب كند



[ صفحه 30]



داخل بهشت مي شود.

عن معمر بن يحيي قال: سمعت أبا عبدالله عليه السلام يقول: اذا جئت بالخمس الصلوات لم تسأل عن صلاة، و اذا جئت بصوم شهر رمضان لم تسأل عن صوم [5] .

معمر بن يحيي گفت از امام صادق - عليه السلام - شنيدم كه فرمود: زماني كه نماز پنج وقت را به جا آوردي (ديگر به عنوان وجوب هيچ) نمازي از تو نمي خواهند و زماني كه روزه ي ماه رمضان را بجا آوردي هيچ روزه اي از تو نمي خواهند.

عن زرارة، قال سألت أباجعفر عليه السلام عما فرض الله عزوجل من الصلاة؟ فقال: خمس صلوات في الليل و النهار [6] .

زراره مي گويد: از حضرت امام باقر - عليه السلام - سؤال كردم: خداي عزوجل چه مقدار نماز را واجب كرد؟

حضرت فرمودند: پنج نماز در شبانه روز.

عن أبي عبدالله عليه السلام قال: اذا لقيت الله بالصلوات الخمس المفروضات لم يسألك عما سوي ذلك [7] .

حضرت امام صادق - عليه السلام - فرمودند: زماني كه خدا را با نماز پنج گانه ي واجب ملاقات كردي چيزي از تو سؤال نمي شود مگر از همين (نماز پنج گانه).



[ صفحه 31]



قال رسول الله صلي الله عليه و آله: لو كان علي باب دار احدكم نهر و اغتسل في كل يوم منه خمس مرات أكان يبقي في جسده من الدرن شي ء؟ قلت: لا، قال: فان مثل الصلوة كمثل النهر الجاري كلما صلي صلاة كفرت ما بينهما من الذنوب [8] .

رسول گرامي اسلام - صلي الله عليه و آله - فرمودند: اگر بر درب خانه يكي از شما نهري باشد و شما در روز پنج بار خود را در آن شستشو كنيد آيا در بدن شما از چرك چيزي باقي مي ماند؟.

گفته شد: خير

حضرت فرمودند: به درستي كه مثل نماز مثل نهر جاري است، هر كسي (نمازگزاري) چون نمازي بجا آورد (در فاصله ميان دو نماز) هر گناهي كه انجام دهد آن گناهان را از بين مي برد.

عن الرضا عليه السلام قال: اعلم ان افضل الفرائض بعد معرفة الله جل و عز الصلوة الخمس [9] .

حضرت امام هشتم - عليه السلام - فرمودند: بدان كه افضل واجبات بعد از معرفت خداي عزوجل نماز پنج گانه است.

عن علي عليه السلام الصلوات الخمس كفارة لما بينهن ما اجتنب الكبائر، و هي التي قال الله ان الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكري للذاكرين [10] .



[ صفحه 32]



حضرت علي - عليه السلام - فرمودند: نماز پنج گانه كفاره ي گناهان كبيره اي است كه در بين انجام داده مي شود، و از اين روست كه خداوند تعالي فرموده: «به درستي كه حسنات سيئات را از بين مي برد». نماز ذاكر ذاكرين است.

عن الرضا عليه السلام قال: ان الله عزوجل انما فرض علي الناس في اليوم و الليلة سبع عشر ركعة من اتي بها لم يسئله الله عزوجل عما سواها [11] .

حضرت امام هشتم - عليه السلام - فرمودند: به درستي كه خداي عزوجل هفده ركعت (نماز) را در شبانه روز بر مردم واجب كرده است. كسي كه آن را بجا آورد خداي عزوجل از غير آن از او سؤال نمي كند.

عن العسكري عليه السلام في تفسيره قال: قال رسول الله صلي الله عليه و آله: من صلي الخمس كفر الله عنه من الذنوب ما بين كل صلوتين و كان كمن علي بابه نهر جار يغتسل فيه خمس مرات لا تبقي عليه من الذنوب شيئا الاً الموبقات التي هي جحد النبوة و الأمامة او ظلم اخوانه المؤمنين أو ترك التقية حتي يضر بنفسه و اخوانه المؤمنين [12] .

حضرت امام حسن عسكري - عليه السلام - در تفسير قرآنش از قول رسول گرامي اسلام - صلي الله عليه و آله - فرمود: هر كس نماز پنجگانه را بجا آورد خدا گناهان او را كه در بين هر نماز انجام مي دهد از بين مي برد، و او مانند كسي است كه بر در خانه اش نهر آبي



[ صفحه 33]



جاري است كه (شبانه روز) پنج بار در آن خود را مي شويد و گناهي از او باقي نمي ماند مگر گناهان مهلك مانند: انكار نبوت، امامت و يا ظلم به برادران مؤمن يا ترك تقيه اي كه منجر ضرر به خود يا به برادران مؤمن باشد.

عن النبي صلي الله عليه و آله قال: ان المسلم اذا توضأ و صلي الخمس تحاتت خطاياه كما تتحات الورق [13] .

رسول گرامي اسلام - صلي الله عليه و آله - فرمود: به درستي كه مسلمان زماني كه وضو مي گيرد و نماز پنج گانه اش را بجا مي آورد گناهانش مي ريزد چنانچه برگ از شاخه درخت بريزد.

عن اميرالمؤمنين عليه السلام قال الله تعالي لنبيه صلي الله عليه و آله: و كانت الامم السالفة قد فرضت عليهم خمسين صلوة في خمسين وقتاً، و هي من الآصار التي كانت عليهم فرفعتها عن امتك و جعلتها خمساً في خمسة اوقات و هي احدي و خمسون ركعة و جعلت لهم اجر خمسين صلوة [14] .

از حضرت اميرالمؤمنين علي - عليه السلام - روايت شده: خداوند تبارك و تعالي به رسولش فرمود: من براي امم سابقه پنجاه نماز در پنجاه وقت واجب كرده بودم و اين يكي از مشكلاتي بود كه امم سابقه داشتند ولي اين دستور را از امت تو برداشتم و به جاي آن پنج نماز در پنج وقت براي شما قرار دادم كه (اين پنج نماز در پنج وقت مجموعاً واجب و مستحبش) پنجاه و يك ركعت



[ صفحه 34]



است كه ثواب همان پنجاه نماز (واجب) در پنج وقت امت گذشته را دارد.

روي عن عائذ الأحمسي انه قال: دخلت علي أبي عبدالله عليه السلام و انا اريد أن أسأله عن الصلاة فبدأني فقال: اذا لقيت الله عزوجل بالصلوات الخمس يسألك عما سواهن [15] .

الأحمسي گفت: وارد شدم بر حضرت امام صادق - عليه السلام - در حالي كه تصميم داشتم از حضرت در مورد نماز سؤال كنم. قبل از سؤال من، حضرت فرمودند: زماني كه خداي عزوجل را با نماز پنج وقت ملاقات كني، خدا غير از اين از تو چيزي سؤال نخواهد كرد.

عن أبي عبدالله عليه السلام قال: لما هبط آدم من الجنة ظهرت به شامة سوداء من قرنه الي قدمه فطال حزنه و بكاؤه علي ما ظهر به فأتاه جبرئيل عليه السلام فقال: ما يبكيك يا آدم؟ فقال: من هذه الشامة التي ظهرت بي، قال: قم يا آدم فصل فهذا وقت الصلاة الاولي فقام و صلي فانحطت الشامة الي عنقه فجاءه في الصلاة الثانية فقال: قم فصل يا آدم فهذا وقت الصلاة الثانية، فقام و صلي فانحطت الشامة الي سرته، فجاءه في الصلاة الثالثة فقال: يا آدم قم فصل فهذا وقت الصلاة الثالثة فقام فصلي فانحطت الشامة الي ركبتيه فجاءه في الصلاة الرابعة فقال يا آدم قم فصل فهذا وقت الصلاة الرابعة، فقام فصلي فانحطت الشامة الي قدميه، فجاءه في الصلاة الخامسة فقال يا آدم قم فصل فهذا وقت الصلاة الخامسة، فقام فصلي فخرج منها، فحمد الله و اثني عليه فقال



[ صفحه 35]



جبرئيل يا آدم مثل ولدك في هذه الصلاة كمثلك في هذه الشامة، من صلي من ولدك في كل يوم و ليلة خمس صلوات خرج من ذنوبه كما خرجت من هذه الشامة [16] .

حضرت امام صادق - عليه السلام - فرمودند: حضرت آدم - عليه السلام - زماني كه (به جهت ترك اولي كه انجام داده بود) از بهشت خارج شد و به دنيا فرود آمد، از سر تا قدم حضرت آدم عليه السلام - لكه هاي سياهي نمايان شد و اين سبب حزن حضرت آدم و ازدياد گريه ي او شد. جبرئيل - عليه السلام - بر او نازل شد و سبب گريه اش را پرسيد.

حضرت آدم - عليه السلام - فرمود: غصه و گريه ي من به جهت اين لكه هاي سياهي است كه سراپاي بدنم را فراگرفته است.

حضرت جبرئيل - عليه السلام - عرض كرد: يا آدم اكنون وقت نماز اولي (ظهر) است بلند شو و نماز ظهر بخوان. حضرت آدم - عليه السلام - بلند شد و نماز ظهر را بجا آورد، پس آن لكه هاي سياه از سر تا گردنش زائل شد.

وقتي كه نماز عصر فرا رسيد، حضرت جبرئيل - عليه السلام - به حضرت آدم - عليه السلام - گفت: برخيز نماز بجا آور كه وقت نماز عصر است. پس حضرت آدم - عليه السلام - برخاست و نماز عصر را بجا آورد، سپس آن لكه هاي سياه از گردن تا ناف زائل شدند.



[ صفحه 36]



زماني كه نماز مغرب فرا رسيد، حضرت جبرئيل - عليه السلام - به حضرت آدم - عليه السلام - گفت: برخيز نماز بجا آور كه وقت نماز مغرب است. پس حضرت آدم - عليه السلام - برخاست و نماز مغرب را بجا آورد، سپس آن لكه هاي سياه تا زانوانش زائل شد.

هنگامي كه نماز عشاء فرا رسيد، حضرت جبرئيل - عليه السلام - به حضرت آدم - عليه السلام - گفت: برخيز نماز بجا آور كه وقت نماز عشاء است. پس حضرت آدم - عليه السلام - برخاست و نماز عشاء را بجا آورد، سپس آن لكه هاي سياه تا قدمش زائل شد.

هنگامي كه نماز صبح فرا رسيد، حضرت جبرئيل - عليه السلام - به حضرت آدم -عليه السلام - گفت: برخيز نماز بجا آور كه وقت نماز صبح است. پس حضرت آدم - عليه السلام - برخاست و نماز صبح را بجا آورد، پس از آن لكه هاي سياه تماماً از بدنش زائل شد، و حضرت آدم - عليه السلام - (به شكرانه ي رفع اين درد) حمد و ثناي خداي تعالي را بجا آورد.

آن وقت حضرت جبرئيل - عليه السلام - گفت: يا آدم! مثل فرزندان تو در اين نمازها همانند مثل توست در اين لكه هاي سياه، هر كسي از فرزندان تو در هر شبانه روز پنج نماز بجا آورد، پاك مي شود از گناهان، همچنان كه تو از اين لكه هاي سياه پاك شدي.

عن زرارة عن أبي جعفر عليه السلام قال: سألته عما فرض الله من الصلوات، قال: خمس صلوات في الليل و النهار، قلت: سماهن الله و بينهن في



[ صفحه 37]



كتابه؟ قال: نعم؛ قال الله لنبيه صلي الله عليه و آله: «أقم الصلاة لدلوك الشمس الي غسق الليل» و دلوكها زوالها فيما بين دلوك الشمس الي غسق الليل أربع صلوات سماهن و بينهن و وقتهن، و غسق الليل انتصافه، و قال: «و قرآن الفجر ان قرآن الفجر كان مشهوداً» هذه الخامسة [17] .

زراره مي گويد از حضرت امام باقر - عليه السلام - در مورد نمازهايي كه خدا واجب كرده سؤال كردم؛ حضرت فرمود: خداي تعالي در شبانه روز پنج نماز واجب كرده.

سؤال كردم: آيا (خدا) آنها را در قرآن بيان كرده است؟

فرمود: بلي، خداوند تعالي براي پيغمبرش اين گونه فرموده: «برپا دار نماز را از وقت زوال آفتاب تا تاريكي شب» و دلوك شمس يعني زوال شمس و در آنچه بين دلوك شمس تا غسق الليل، يعني، نيمه شب واجب كرده چهار نماز است كه (به ترتيب عبارتند از: ظهر، عصر، مغرب و عشا) كه خداوند آنها را نام برده و معين كرده و توقيت نموده است، و همچنين قرآن الفجر (كه منظور نماز صبح است)، چرا كه فجر مورد مشاهده (فرشتگان شب و روز است) اين مي شود پنج نماز.

عن النبي صلي الله عليه و آله قال: تحترقون تحترقون فاذا صليتم الفجر غسلتها، ثم تحترقون تحترقون فاذا صليتم الظهر غسلتها، ثم تحترقون تحترقون فاذا صليتم العصر غسلتها، ثم تحترقون تحترقون فاذا صليتم المغرب غسلتها، ثم تحترقون تحترقون فاذا صليتم العشاء غسلتها، ثم تنامون



[ صفحه 38]



فلا يكتب عليكم حتي تغتسلوا [18] .

رسول گرامي اسلام - صلي الله عليه و آله - فرمودند: اعمالتان، شما را به دوزخ رهنمون مي سازد و گويي آتش شما را دربر گرفته است تا آنكه نماز بامداد را بجاي آوريد و بدين گونه گناهان شما پاك مي گردد؛ پس گناهان باز شما را به دوزخ مي راند تا آن كه نماز ظهر را بجاي آوريد و بدين ترتيب گناهانتان را پاك كنيد؛ باز ارتكاب گناهان، شما را مستوجب آتش مي كند تا آن كه نماز عصر را بجاي آوريد و گناهانتان را بدين صورت پاك كنيد.

و بدين ترتيب، نماز مغرب گناهان عصر را مي زدايد و نماز عشا گناهان پيش از خود را پاك مي كند، سپس به خواب مي رويد و تا آنگاه كه از خواب برخيزيد بر شما گناهي نوشته نخواهد شد.



[ صفحه 39]




پاورقي

[1] وسائل، ج 3، ص 8.

[2] وسائل، ج 3، ص 7.

[3] وسائل، ج 3، ص 10.

[4] من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 204.

[5] من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 205.

[6] وسائل، ج 3، ص 5.

[7] وسائل، ج 3، ص 6.

[8] وسائل، ج 3، ص 7.

[9] مستدرك، ج 1، ص 175.

[10] مستدرك، ج 1، ص 170.

[11] مستدرك، ج 1، ص 176.

[12] مستدرك، ج 1، ص 170.

[13] بحار، ج 82، ص 235.

[14] جامع، ج 4، ص 40.

[15] من لا يحضره الفقيه، ج 1 ص 205.

[16] وسائل، ج 3، ص 9.

[17] بحار، ج 82، ص 355.

[18] مستدرك، ج 1 ص 183 - فلا يكتب عليكم شي ء حتي تستيقظوا - (تاريخ بغداد، ج 4، ص 305).


بازگشت