فلسفه ي تشريع آن
احكام عبادي همانند احكام اقتصادي و اجتماعي اسلام، كه تا حدودي با فلسفه و حكمت آنها آشنائي داريم داراي فلسفه و حكمتي است هر چند ما با حكمت و فلسفه ي تشريعي آن درست آشنائي نداشته باشيم.
در مورد نماز آيات كه هنگام بروز آيات و نشانه هاي بزرگ خلقت الهي، مانند وقوع زلزله، خسوف، كسوف، يا وزيدن بادهاي موحش واجب مي گردد شايد به اين جهت باشد كه هر كدام از آنها نشاني از عظمت و كبرياي الهي مي باشند و بر بنده مطيع و شكرگزار
[ صفحه 75]
الهي است در برابر قدرت او خاضع باشد و او را با عظمت و بزرگواري ياد كند و در برابر نعمت سلامت و بقاء كه هم اكنون او دارد، شكر بقاء و حيات را به صورت انجام نماز آيات اداء و ايفاء نمايد و به خود عملا تلقين و تفهيم نمايد كه اين جهان وسيع و بزرگ جهاندار و صاحب اختيار و صاحب اراده اي دارد و نمي توان زندگي را سرسري و بدون هدف به سر برد.
[ صفحه 76]