احاديث اهل بيت پيامبر


اكنون كه اعتبار سخن اهل بيت و لزوم تمسك به آن به اثبات رسيد، برخي از روايات آنان را از نظر شما مي گذرانيم:

1. امام جعفر صادق عليه السلام مي فرمايد:

«جز بر زمين و آنچه مي روياند - مگر خوردني ها و پوشيدني ها - سجده جايز نيست.» [1] .

2. در جاي ديگر مي فرمايد:

«سجده بر زمين، حكم الهي و فريضه است و سجده بر خمره (نوعي حصير)، سنت پيامبر صلي الله عليه و آله مي باشد.» [2] .

3. امام صادق عليه السلام در همين زمينه مي فرمايد:

«بر چيزي نمي توان سجده كرد مگر بر زمين و آنچه



[ صفحه 60]



زمين مي روياند، جز خوردني ها و پنبه و كتان». [3] .

4. در كتاب وسائل الشيعه، چنين مي خوانيم:

«اسحاق بن فضيل از امام ابي عبدالله (جعفر بن محمد صادق عليه السلام)، در مورد سجده بر حصير و بوريا سؤال كرد، آن حضرت در پاسخ فرمود: اشكال ندارد، اما اگر بر زمين سجده شود براي من خوشايندتر است، زيرا رسول خدا دوست مي داشت چنين كند و پيشاني خود را بر زمين نهد، من نيز همان را دوست دارم كه پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله براي خود دوست داشت.» [4] .

5. در جاي ديگر، چنين روايت مي كند:

«مردي از امام ابي جعفر (محمد باقر) درباره ي سجده بر بوريا و چيزي كه از برگ درخت خرما ساخته شده و گياه، سؤال نمود كه آيا جايز است؟ آن حضرت فرمود: آري». [5] .



[ صفحه 61]



6. حلبي مي گويد:

«از امام صادق عليه السلام درباره ي سجده بر فرش (پارچه اي) و مو (يعني فرش يا پارچه اي كه از جنس مو ساخته شده باشد) سؤال نمودم. آن حضرت فرمود: بر آنها سجده مكن، اما اگر بر آنها بايستي و بر زمين سجده نمايي، اشكالي ندارد. همچنين اگر بر آنها حصيري بگستراني و بر آن حصير سجده نمايي، سجده صحيح است.» [6] .

در پرتو روايات ياد شده به خوبي معلوم گرديد كه از ديدگاه عترت پيامبر صلي الله عليه و آله تنها بر زمين و روييدني هاي آن، مگر خوردني ها و پوشيدني ها، مي توان سجده نمود، و اين همان حكمي است كه از مجموعه ي احاديث سنت و سيره ي رسول خدا صلي الله عليه و آله و صحابه ي آن حضرت، استفاده مي گردد.

از سوي ديگر مي دانيم كه آنچه را پيشوايان معصوم و اهل بيت پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله اخذ نموده اند و اين بينش بدان جهت است كه از ديدگاه شيعه، تنها پروردگار جهان داراي حق تشريع و قانونگذاري براي جامعه ي بشريت است كه قوانين و احكام شرع مقدس را به



[ صفحه 62]



وسيله ي پيامبر خود، به جهانيان ابلاغ مي نمايد و روشن است كه رسول خدا، تنها واسطه ي وحي و تشريع الهي بين خدا و مردم مي باشد. با اين بيان روشن مي گردد كه اگر شيعه، احاديث اهل بيت را نيز از منابع فقه خود مي داند، به خاطر آن است كه روايات عترت پيامبر صلي الله عليه و آله بيانگر سنت آن حضرت مي باشد.

امام صادق عليه السلام در اين زمينه چنين مي فرمايد:

«سخن من، سخن پدرم (امام باقر) و سخن پدرم، سخن جدم (امام علي بن الحسين) مي باشد و سخن جدم، سخن حسين بن علي و سخن حسين، سخن حسن بن علي و سخن امام حسن، گفتار اميرمؤمنان علي عليه السلام، كلام رسول خدا صلي الله عليه و آله و سخن رسول خدا، سخن خداوند بزرگ است.» [7] .

و در جاي ديگر، به مردي كه از ايشان سؤال مي نمود، فرمود:

«مهما أجبتك فيه بشي ء فهو عن رسول الله صلي الله عليه و آله لسنا نقول برأينا من شي ء». [8] .

«هر پاسخي كه به تو دادم، از پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله است، و



[ صفحه 63]



ما به رأي خود سخن نمي گوييم.»

در پرتو روايات ياد شده دو نكته روشن گرديد:

الف. از ديدگاه اهل بيت رسول خدا صلي الله عليه و آله، تنها سجده بر زمين و روييدني هاي آن (مگر خوردني ها و پوشيدني ها) جايز است، اما سجده برخاك كه يكي از اجزاء زمين است، از فضيلت بيشتري برخوردار است، زيرا حكمت سجده، اظهار تواضع و فروتني در مقابل خداوند است و سجده برخاك، موجب تذلل و فروتني بيشتر در برابر پروردگار جهان مي باشد.

ب. سخن و ديدگاه اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله، به موجب روايات متواتر اسلامي، حجت و معتبر مي باشد و تخلف از آن، در حكم مخالفت فرمان رسول خدا صلي الله عليه و آله است، زيرا پيامبر گرامي، ضمانت عصمت و صحت كلام عترت خود را - بنابر حديث ثقلين - برعهده گرفته و از سوي ديگر، بنابه روايات عترت، سخن آنان جز سنت رسول خدا صلي الله عليه و آله چيزي نيست. و با اين مقدمات روشن و مستدل، صحت نظريه ي شيعه در مسأله ي سجده به اثبات مي رسد.



[ صفحه 64]




پاورقي

[1] وسائل الشيعه، ج 3، ص 591، كتاب الصلاة، ابواب ما يسجد عليه، حديث 1:

«السجود لا يجوز الا علي الأرض أو علي ما أنبتت الأرض إلا ما أكل أو لبس».

[2] وسائل الشيعه، ج 3، ص 593، كتاب الصلاة، ابواب ما يسجد عليه، حديث 7:

«السجود علي الأرض فريضة و علي الخمرة سنة».

[3] وسائل الشيعه، ج 3، ص 592 و بحارالانوار، ج 85، ص 149:

«لا يسجد إلا علي الأرض أو ما أنبتت الأرض إلا المأكول و القطن و الكتان».

[4] وسائل الشيعه، ج 3، ص 609: «و عن اسحاق بن الفضيل انه سأل أباعبدالله عليه السلام عن السجود علي الحصر و البواري، فقال: لا بأس و ان يسجد علي الأرض أحب إليّ، فان رسول الله صلي الله عليه و آله كان يحب ذلك ان يمكن جبهته من الأرض، فانا أحب لك ما كان رسول الله صلي الله عليه و آله يحبه».

[5] وسائل الشيعه، ج 3، ص 593:

«... ان رجلا أتي أباجعفر (الإمام الباقر عليه السلام) و سأله عن السجود علي البوريا و الخصفة والنبات، قال: نعم».

[6] وسائل الشيعه، ج 3، ص 594:

«عن أبي عبدالله عليه السلام قال سألته عن الرجل يصلي علي البساط و الشعر و الطنافس قال: لا تسجد عليه و ان قمت عليه و سجدت علي الأرض فلا بأس، و ان بسطت عليه الحصير و سجدت علي الحصير فلا بأس».

[7] جامع احاديث الشيعه، ج 1، ص 127: «حديثي حديث أبي، و حديث أبي حديث جدي، وحديث جدي حديث الحسين، و حديث الحسين حديث الحسن، و حديث الحسن حديث أميرالمؤمنين، و حديث أميرالمؤمنين حديث رسول الله صلي الله عليه و آله و حديث رسول الله قول الله عزوجل».

[8] جامع احاديث الشيعه، ج 1، ص 129.


بازگشت