عصاره ي سخن


عصاره ي چكيده ي سخن در مورد نماز و نيايش اين است كه: نماز و نيايش در آينه ي قرآن جايگاه بلند و پرفرازي دارد، چرا كه نماز راستين و با شرايط، يك برنامه ي جامع و مترقي عبادي و انساني است كه در تمام شئون زندگي فرد و جامعه و مديريت آن، ساري و جاري است، و ضمن بازداشتن آنان از بيداد و خودكامگي و حق كشي، نقش سازنده و معجزه آسايي در رشد و شكوفايي آنان ايفا مي كند.

نماز واقعي انسان را به پالايش و خودسازي، به بهداشت جسم و جان، به مبارزه با هرگونه پليدي و پلشتي فردي، خانوادگي،



[ صفحه 84]



اجتماعي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي، هنري و اخلاقي برمي انگيزد، و به ايجاد روح تعاون و همدلي و برادري و برابري در ميان خانواده ي بزرگ بشري راه مي نمايد.

فرد و خانواده و جامعه و مديريت آن را به رعايت حقوق و حرمت هستي بخش، به رعايت حقوق پدر و مادر، به رعايت حقوق همسر و همنشين، به رعايت حقوق فرزند و شاگرد و زيردست، به رعايت حقوق همسايه ي دور و نزديك، به رعايت حقوق محرومان و آسيب پذيران و زندانيان و اسيران، به رعايت حقوق بشر و به رعايت حقوق ديگر پديده ها و نعمت هاي خدا بر مي انگيزد.

به همين جهت است كه قرآن:

1. نماز واقعي - نه سوداگرانه و سلطه جويانه و ابزاري - را، ياد جانبخش و انسان پرور خدا اعلام مي دارد؛

«أقم الصلاة لذكري -» [1] .

2. به انجام شايسته ي آن فرمان مي دهد؛

«يا بني أقم الصلاة -» [2] .

3. آن را بازدارنده ي از زشتكاري عنوان مي دهد:

«و أقم الصلاة ان الصلاة تنهي عن الفحشاء و المنكر -» [3] .

4. هدف ابراهيم خليل پدر توحيد گرايان و روش پرستش خاندان او مي نگرد:

«ربنا ليقيموا الصلاة... -» [4] .



[ صفحه 85]



5. از زبان مسيح، آن را سفارش خدا مي داند:

«... و اوصاني بالصلوة و الزكوة ما دمت حيا -» [5] .

6. نشان مردم با ايمان و آزادمنش و رمز رابطه ي عاشقانه ي انسان رشد يافته و دگردوست با خدا مي نگرد؛ «... و يقيمون الصلوة و مما رزقناهم ينفقون -» [6] .

7. به مراقبت از آن سرود عشق و ايمان توصيه مي كند؛

«حافظوا علي الصلوات و الصلوة الوسطي -» [7] .

8. از ويژگي هاي مردم توحيدگرا مي شناسد؛

«انما المؤمنون الذين اذا ذكر الله و جلت قلوبهم... الذين يقيمون الصلوة... -» [8] .

9. نماز و فرهنگ عادلانه ي نماز و راه و رسم مترقي آن را [9] .



[ صفحه 86]



نشانه ي جامعه ي شايسته اعلام مي كند؛

«... والذين استجابوا لربهم و أقاموا الصلاة و أمرهم شوري بينهم... -» [10] .

10. نماز و نيايش را از برنامه هاي شبانه روزي و از ويژگي هاي معنوي رستگاران مي شمارد؛

«قد افلح المؤمنون -

الذين هم في صلاتهم خاشعون -» [11] .

11. آن را از عوامل پيروزي و پايداري و سرافرازي ترسيم مي كند؛ «و استعينوا بالصبر و الصلوة... -» [12] .

12. آموزش نماز و يادآوري و فرمان به آن را براي خانواده و جامعه لازم مي شمارد و آن را راه خودسازي و نشان برازندگي و



[ صفحه 87]



خشنودي خدا مي نگرد؛

«و كان يامر اهله بالصلوة و الزكوة... -» [13] .

14. انجام بدون شور و شوق آن را نشان نفاق و بازيگري و بي چهرگي مي داند:

«و لا يأتون الصلوة الا و هم كسالي -» [14] .

15. تباه كننده ي نماز و راه و رسم عادلانه و انساني آن را، منفور بارگاه خدا اعلام مي كند:

«فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة... -» [15] .

16. غفلت كننده ي از نماز را سخت هشدار مي دهد؛

«فويل للمصلين -

الذين هم عن صلاتهم ساهون - [16] .

17. وانهندگان نماز و نيايش را از دوزخيان نگون بخت مي شمارد؛

«ما سلككم في سقر -

قالوا لم نك من المصلين -

و لم نك نطعم المسكين -

و كنا نخوض مع الخائضين -

و كنا نكذب بيوم الدين -

حتي أتانا اليقين -

فما تنفعهم شفاعة الشافعين -



[ صفحه 88]



فما لهم عن التذكرة معرضين -» [17] .

ما، از نمازگزاران راستين نبوديم،

و بينوايان را غذا نمي داديم،

و با ياوه گويان ياوه مي گفتيم.

و روز پاداش را دروغ مي شمرديم،

تا آن گاه كه مرگ ما در رسيد...

18. و بازدارنده ي از نماز و نيايش را شيطان رانده شده مي نگرد؛

«انما يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوة و البغضاء في الخمر و الميسر و يصدكم عن ذكر الله و عن الصلوة فهل انتم منتهون -» [18] .

19. و نماز و نيايش با خدا را رمز شكوفايي رابطه ي عاشقانه و آگاهانه با سرچشمه ي هستي و از نشانه هاي ياران پيامبر و رهروان راه او مي شمارد؛

«محمد رسول الله و الذين معه أشداء علي الكفار رحماء بينهم تراهم ركعا سجدا -» [19] .

20. برپايي راستين نماز و فرهنگ نماز و راه و رسم آزاد منشانه ي آن را در جامعه، نشان و وظيفه ي مديريت درست انديش مي خواند؛

«الذين ان مكناهم في الارض اقاموا الصلاة... -» [20] .



[ صفحه 89]



21. و بر اين انديشه رهنمون است كه انجام راستين نماز و عبادت خدا، انسان را از آفت هاي ذلت باري چون بخل و حرص و آز و طمع و خودخواهي و خودكامگي مي پالايد و به او امنيت انساني و اخلاقي مي بخشد؛

«ان الانسان خلق هلوعا.. الا المصلين -

الذين هم علي صلاتهم دائمون -» [21] .

22. و كيفر وانهادن آن را، آتش دوزخ اعلام مي دارد؛

«فلا صدق و لا صلي -

ولكن كذب و تولي...

ثم أولي لك فأولي -» [22] .

آن روز است كه به انكارگر روز پاداش و كيفر، گفته مي شود: او، هرگز، نه حق را باور كرد و ايمان آورد، و نه نماز خواند، به خاطر اين حق ناپذيري و ترك نماز عذاب خدا بر تو سزاوارتر است.



[ صفحه 91]




پاورقي

[1] طه / آيه ي 14.

[2] لقمان / آيه ي 17.

[3] عنكبوت / آيه ي 45.

[4] ابراهيم / آيه ي 37.

[5] مريم / آيه ي 31.

[6] بقره / آيه ي 3.

[7] بقره / آيه ي 239.

[8] أنفال / آيه ي 3.

[9] نماز و نيايش، فرهنگ و راه و رسم زيبا و پرجاذبه اي در ابعاد گوناگون زندگي دارد كه يكي از شاخصه هاي آن، در بعد فردي و خانوادگي و اجتماعي و سياسي و اقتصادي و... روش مترقي مشورت و لوازم آن، همچون آزادي بيان و قلم و احزاب و انجمن هاي مدني و صنفي و نيز نظرخواهي و رفراندم در گستره ي ملي و جهاني و يا روش مديريت به سبك دموكراسي و مردم سالاري است.

رهاورد مشورت را - كه از فرهنگ نماز و نيايش راستين مي جوشد - در يك نگاه متفكرانه مي توان اين سان فهرست نمود:

1. كاهش لغزش ها و اشتباهات در برنامه ها و تصميم ها و در عمل.

2. بهره وري رايگان از خرد جمعي و ملي و جهاني.

3. شكوفايي انديشه ها و استعدادها.

4.بها و شخصيت دادن به ديگران و ساختن شرايط و فضاي مساعد براي رشد آنان.

5. به رسميت شناختن حقوق بشر.

6. گشودن راه به سوي دموكراسي يا بهترين شيوه ي موجود مديريت و حكومت.

7. مسدود ساختن بيراهه ي ويرانگر استبداد و انحصار و اختناق و سانسور و مانع تراشي در راه ارتباط مردم و توسعه ي ارتباطات، كه يكي از راه هاي رشد فرد و جامعه و مديريت آن و از شاخصه هاي پيشرفت و شكوفايي است.

8. انگيزش مهر و همدلي و جوشش مشاركت ملي.

9. راه شناخت وزن عملي و تجربي و عملي افراد و احزاب و راه تجربه آموختن و كارآمد شدن آنها.

10. راه جلب مهر و لطف خدا، چرا كه «يد الله مع الجماعة».

11. جامع تر و پربارتر شدن طرح ها و برنامه ها و مديريت ها و كاهش تلفات و ضايعات.

12. و مسدود ساختن راه هاي منفي و ويرانگر، نظير انگيزش حسادت و رواج غيبت و تهمت و شايعه و جك و متلك و بي رونق ساختن روش تخريب و خشونت و...

[10] شوري / آيه ي 38.

[11] مؤمنون / آيه هاي 1 - 2.

[12] بقره / آيه ي 45.

[13] مريم / آيه ي 56.

[14] توبه / آيه ي 54؛ نساء / 142.

[15] مريم / آيه ي 59.

[16] ماعون / آيه هاي 3 - 4.

[17] مدثر / آيه هاي 42 - 49.

[18] شيطان تنها مي خواهد با شراب و قمار، ميان شما دشمني و كينه توزي پديد آورد، و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد؛ پس آيا شما از نزديك شدن به آن ها باز مي ايستيد؟ مائده / 91.

[19] فتح / آيه ي 29.

[20] حج / آيه ي 41.

[21] راستي كه انسان سخت آزمند و بي تاب آفريده شده است. هنگامي كه بدي و رنجي به او مي رسد، سخت عجز و لابه مي كند؛ و هنگامي كه خير و نعمتي به او مي رسد، بخل و حرص مي ورزد؛ مگر نمازگزاران راستين و آگاه؛ همان كساني كه بر نماز خود پايداري مي ورزند...؛ معارج / 19 - 22.

[22] قيامت / 23 - 35.


بازگشت