هدف تبليغ از ديدگاه اسلام


رساندن پيام الهي، دعوت و تشويق مردم به رعايت و اطاعت فرامين خداوند و تأسي به سيره انبياء و ائمه اطهار عليهم السلام.

فاعلموا انما علي رسولنا البلاغ المبين (مائده 92)

بدانيد بر رسول جز آنكه به آشكار حكم خدا را ابلاغ كند تكليفي نخواهد بود. ابلغكم ما ارسلت به (احقاف / 23).

من آنچه را كه بر آن رسالت داشتم به شما ابلاغ كردم.

- پيامبران و ائمه اطهار عليهم السلام آمده اند تا تربيت و هدايت معنوي انسان را به عهده گرفته و با تبليغ و ترويج ارزش ها و معيارهاي فطري و الهي، وي را از انحراف و آلودگي و عادت هاي پست و تمايلات حيواني نجات دهند.

پيامبر در مورد فلسفه رسالت خود مي فرمايد: «بعثت لا تمم مكارم الاخلاق» فلسفه بعثت من تكميل مكارم اخلاقي است.

شرايط تبليغ

- براي يك گوينده مكتبي داشتن استعداد طبيعي و بينش صحيح سياسي و آگاهي و شناخت روحي جامعه و مهمتر از همه براي مبلغ اسلامي اخلاص در گفتار و در عمل لازم است. حضرت علي (ع) مي فرمايد:

«من نصب نفسه للناس اماما فعليه ان يتعلم نفسه قبل تعليم غيره».

هر كسي كه خود را رهبر و راهنماي مردم قرار مي دهد با بيان و گفتار خود مردم را



[ صفحه 129]



هدايت كند پيش از آنكه به تعليم و تربيت آنان بپردازد بايد خويش را تعليم و تربيت نمايد.

شيوه درست تبليغ

قرآن مجيد براي هدايت انسان ها و ارشاد جامعه بشري به رسول خدا دستور مي دهد تا از راه منطق و استدلال و بيان حكمت و موعظه استفاده كند.

تعاليم اسلام مبتني بر فطرت پاك و سالم مردم مي باشد و هر كس بنا به فطرت خود آماده پذيرش پيام الهي است ولي اين به آن معناست كه هر گاه حقيقتي براي آنان گفته شود و رسالتي و پيامي به آنان ابلاغ شود بنا به فطرت پاك خود آن را مي پذيرند و اين به آن معني نيست كه ديگر نيازي به تبليغ نمي باشد.

اهميت تبليغات در مكتب اسلام

مكتب رهايي بخش انبياء الهي كه رسالت آنها براساس تبليغات استوار است و خصوصاً، پيامبر (ص) درباره تبليغات بيش از حد تلاش مي كردند. «ما انزلنا عليك القرآن لتشقي الا تذكرة لمن يخشي» (سوره طه آيه هاي 1، 2و 3).

«اي هادي خلق، اي رسول، قرآن را از براي آن بر تو نازل نكرديم كه خويشتن را به رنج در افكني.

فرض از نزول قرآن آنست كه مردم خدا ترس را متذكر و بيدار سازي.»

نكاتي كه به شكل وام گرفته از منابع ديگر، نقل گرديد و حاكي از ظرافت ها و لطايف قرآني در جريان تبليغ است، نشان مي دهد كه جوهره ي اصلي تبليغ، فرآيندي دروني، و فطري است. تبليغ به روش قرآني بيش از آنكه انتقال پيام هاي بيروني باشد، استخراج ارزش ها و درون مايه هاي فطري و خدادادي در ذات انسان هاست. و ذكر و تذكر و يادآوري رهيافت دروني تبليغ براي كشف فطرت الهي انسان است.



[ صفحه 132]




بازگشت