حرف (آ)


آبيار، مريم استان: كرمان

عنوان اثر:چرا نماز بخوانيم؟ شهرستان:سيرجان

موضوع:چرا نماز بخوانيم؟ تاريخ تولّد:1363

قالب:تحليلي ميزان تحصيلات:مقطع متوسّطه

---

اين نوشتار، تلخيصي از برخي آثار منتشر شده پيرامون نماز را، فراروي مان مي نهد:

«اوّلين فريضه اي كه پيامبر اكرم (ص)براي امّت آورد، نماز بود و آخرين فريضه اي كه تا هنگام مرگ، ساقط نمي گردد و مكلّف، موظف است آن را- به هر نحو ممكن- به جا آورد- نيز- نماز است.

نماز، بهترين طريق سير و سلوك و تقرّب الي اللّه است.نماز، برتر از تمامي عبادت هاست؛ منعكس كننده ي واقعيّات و كليد گشاينده ي مشكلات.نماز، شست و شودهنده ي وسوسه هاي شيطاني از قلب و نور و روح عارفان و خالصان است.»

گردآورنده- عاشقانه- مي كوشد تا فلسفه ي برپايي نماز را، به مخاطبان اثرش بنماياند.



[ صفحه 12]



آتش دليگاني، صبحيّه استان:اصفهان

عنوان اثر:جوان و نيايش شهرستان:اصفهان

موضوع:جوان و نيايش تاريخ تولّد:1363

قالب:ادبي ميزان تحصيلات:مقطع متوسّطه

---

«... جوان، عاشق است و يگانه معشوق او، خداست؛ عشقي كه سراسر وجودش را، سرشار از محبّت پروردگار، ساخته است.

جوان، در تنهايي خويش به دنبال خدا، مي گردد؛ به دنبال رسيدن به زندگي واقعي.او، نيايش آبشار را، مي شنود؛ نگاه معصومانه ي پرستو را، مي فهمد و خود را، با خدايش در ديار عاشقي ها، تنها مي بيند.»



مي ترسم اي آيينه! با خود، آشنايم كن

از وحشت تنهايي و غربت، رهايم كن



در دست هاي هرزه ي مرداب، پوسيدم

دريا!بيا، مانند خود، بي انتهايم كن



در حسرت يك گفت و گوي ساده مي ميرم

از پشت ديوار بلند شب، صدايم كن...





[ صفحه 13]



آجورلو، فرّخ لقا استان:قزوين

عنوان اثر:نماز و مفاهيم نمادين آن شهرستان:قزوين

موضوع:نماز و مفاهيم نمادين آن تاريخ تولّد:1352

قالب:تحليلي ميزان تحصيلات:كارشناسي

---

«آجورلو» نوشتارش را در 2 فصل «مفهوم نماز چيست؟» و «آثار نماز در زندگي فردي و اجتماعي انسان»تنظيم كرده، با مدد آثاري هم چون راز نماز، از ژرفاي نماز، پرستش آگاهانه، داستان ها و حكايت هاي نماز، همراه با نماز، شب هاي راز و نياز، نماز از ديدگاه قرآن و حديث و بسياري منابع ديگر به تبيين موضوعاتي مانند اخلاق در پرتو نماز، مفاهيم نماز، نماز و كبرزدايي، اهمّيّت نماز در روايات، فضايل و مكارم اخلاقي در پرتو نماز و... پرداخته است.

«بايد گفت «نماز»معبر اصلي براي سلوك در راهي است كه اديان الهي در برابر آدمي نهاده اند؛ تا بتواند از آن به هدف و غايت اصلي حيات يعني رستگاري و خوشبختي دنيا و آخرت دست يابد.»



[ صفحه 14]



آخوندزاده باجگاني، حمزه علي استان:يزد

عنوان اثر:زمزمه ي صبح شهرستان:يزد

موضوع:گوناگون تاريخ تولّد:1352

قالب:ادبي ميزان تحصيلات:كارداني

---

«آن هنگام كه اين گوي خاكي، گوشه اي از تن خود را، به خورشيد و گوشه اي ديگر را، به ماه مي بخشد؛ آن گوشه كه يكي، تاريك است!

خسته و درمانده؛ از گذشت يك روز.

غافل از همه چيز، همه كس؛ حتّي از خود.

خواب، تو را، در عمق خود، فرو كشيده است.

وقت گذر از تيرگي، فرا مي رسد...

امّا تو هنوز، خفته اي...»

«آخوندزاده» قلمي توانا و پررمز و راز دارد.وي دبير آموزش و پرورش ديار خويشتن است كه با زمزمه اش ما را، به بيداري مي خواند و با سرود «صبح»پنجره اي به روشنايي مي گشايد.



[ صفحه 15]



آدينه، رضا استان:تهران

عنوان اثر:زنگ بيداري شهرستان:تهران

موضوع:نماز تاريخ تولّد: -

قالب:داستان كوتاه ميزان تحصيلات: -

---

«وقتي زنگ ساعت، به صدا درآمد، فهميدم شب از نيمه، گذشته است.برخاستم و از پشت پنجره به آسمان، نگاه كردم.ستاره ها در دوردست ها، مي درخشيدند و همه جا را، سكوتي سنگين و آرام، فراگرفته بود.. وقتي فكر مي كردم شانزده سال- بيهوده- از عمرم گذشته و نتوانسته ام بنده ي خوبي براي خدا باشم، گريه ام مي گرفت.وضو گرفتم.سجّاده ام را، گشودم مي خواستم فرياد بزنم...»

«آدينه» از اهالي عشق و آيينه است كه با دلي شكسته و چشم هايي به خون نشسته، به نماز، دل بسته و در دوران ارزشمند «جواني»زنجير هوا و هوس را، گسسته است.وي پروردگار را، عاشق ترين معشوق مي پندارد؛ خداوند نيز- بي ترديد- وي را، دوست دارد...



[ صفحه 16]



آذري، غلامرضا استان:خراسان

عنوان اثر:چرا نماز بخوانيم؟ شهرستان:بجنورد

موضوع:چرا نماز بخوانيم؟ تاريخ تولّد:1355

قالب:تحليلي ميزان تحصيلات:دانشجو

---

«انسان با رسيدن به سنّ بلوغ، به نوعي احساس مسؤوليت مي كند؛ تا پروردگار را- در برابر نعمت هايي كه عطايش فرموده- سپاس گزارد.او هنگامي كه مكلّف مي شود از خويشتن مي پرسد:«چرا بايد نماز خواند؟»

نماز، رابطه ي قلبي بين آدمي و پروردگار است؛ پناهگاهي استوار كه آدمي را در مقابل وسوسه هاي شيطان، ايمني مي بخشد.»

اين نوشتار، تحقيقي، در 3 فصل، تنظيم شده است:

1.چرا نماز بخوانيم؟

2.راز تلازم نماز و زكات در قرآن

3.تجلّي نماز در سيره ي عملي و آثار نظري امام خميني (ره)



[ صفحه 17]



آذريان، مهديه استان:خراسان

عنوان اثر:جوان و نيايش شهرستان:مشهد

موضوع:جوان و نيايش تاريخ تولّد:1360

قالب:شعر ميزان تحصيلات:پيش دانشگاهي

---

«آذريان» از اهالي نيايش و پرستش است كه معشوق را، در «مناجات» خويش به نظاره نشسته و به مهرباني اش دل بسته است.مطالعه ي ديوان هاي شعري حافظ، سعدي، مولوي و نظامي، بي ترديد، وي را با زبان «شعر» آشنا مي كند؛ و آشنايي با «وزن» و «قافيه» و ديگر لوازم و اسباب سرودن، راه گشاي او، در ارائه ي آثاري برتر و پربارتر خواهد بود.

«آذريان» بايد زبان «شعر امروز» را بياموزد و اشعار خويش را در، معرض نقد بزرگان اين وادي، قرار دهد و... بسيار سفر بايد...

«... من در اين غربتكده، تنهاي تنها مانده ام.

وندر اين ظلمتكده، در خويشتن، وامانده ام...»



[ صفحه 18]



آران، معصومه استان:هرمزگان

عنوان اثر:در سنگر نماز شهرستان:بندرعبّاس

موضوع:نماز تاريخ تولّد: -

قالب:تحليلي ميزان تحصيلات:پيش دانشگاهي

---

كشكولي از دانستني هاي نماز را، فرارو داريم، خاطره، معمّا و... امّا آنچه به يادماندني است، حكايت هايي شيرين از «آفتاب جماران» است، كه خواندني است. از بانو «ثقفي» چنين مي خوانيم:

«امام (ره) ما را كم نصيحت مي كردند.از هفت سالگي در تربيت ديني، دقّت داشتند؛ يعني مي گفتند: «بچّه ها از هفت سالگي نماز بخوانند.بچّه ها را وادار به نماز بكن؛ تا وقتي كه 9 ساله شدند، عادت كرده باشند.»

من به ايشان مي گفتم: «تربيت هاي ديگرشان با من؛ نمازشان با شما. شما بگو. من كه مي گويم، گوش نمي كنند.»

خودشان مقيّد بودند و مي پرسيدند.امّا همين بچّه ها- وقتي- مي گفتند:«خواندم» قبول مي كردند و كنجكاوي نمي كردند.به طور كلّي بچّه هاي من، اخلاق و ايمان را از امام (ره) دارند...»



[ صفحه 19]



آزادي، ليلا استان:فارس

عنوان اثر:جوان و نيايش شهرستان:جهرم

موضوع:جوان و نيايش تاريخ تولّد: 1361

قالب:ادبي ميزان تحصيلات:مقطع متوسّطه

---

اشعار و متن هايي ادبي از «آزادي» با عنوان هايي هم چون راز بزرگ، همراه با قاصدك ها و راز صبح، فراروي مان است:

«با خداي خويش، سخن گوييد تا نور معنويت، در دل هايتان جان گيرد.تكرار كنيد رمزهاي آسماني را، تا درس هاي خداشناسي را فراگيريد... تنها راه رهايي از بندهاي شيطان، هم صحبتي با اوست؛ با او كه ملكوت زمين و آسمان هاست.

در نماز، مي توانيم با او، درد و دل كنيم.»

و به راستي، جواني يعني همين؛ اميد، نشاط و عشق.بياييد از همين الان، تصميم بگيريم «حركت» كنيم. به زيبايي ها بينديشيم.به روزهاي ابري- كه از همه ي رنگ ها، قشنگ تر است- به آسمان- كه در انتظار شكفتني ديگر است- و به صداي پاي آب...



[ صفحه 20]



آشوري، زهرا استان:تهران

عنوان اثر:معراج زمان شهرستان:ورامين

موضوع:چرا نماز بخوانيم؟ تاريخ تولّد: 1364

قالب:تحليلي- ادبي ميزان تحصيلات:مقطع متوسّطه

---

«نماز را بايد چشيد و جرعه جرعه به جان نوشانيد. به كلمه كلمه ي آن، توجّه كرد؛ آن را فهميد و از راه تفكّر، به اعماق دل رساند؛ تا روح آدمي از آن، تغذيه كرده، بهره ببرد.

اين گونه نماز، قلب را قوّت مي بخشد؛ ديواره ي درون را برابر تهديد حوادث، مستحكم مي كند؛ اراده را پولادين و تصميم را استوار مي نمايد؛ همّت را بلند ساخته، روح را طراوت و تازگي مي بخشد.»

«آشوري» در مسابقه ي پيشين نيز همراهي و همزباني مان كرد و اين بار نيز؛ بسي پربارتر و زيباتر؛ با داستان كوتاه، متن ادبي و... در قالب نوشتاري تحقيقي و اديبانه.

باشد بازهم از او بخوانيم.



[ صفحه 21]



آقاباباپور، سودابه استان:چهارمحال و بختياري

عنوان اثر:چرا نماز بخوانيم؟ شهرستان:شهركرد

موضوع:چرا نماز بخوانيم؟ تاريخ تولّد:1362

قالب:تحليلي ميزان تحصيلات:مقطع متوسّطه

---

«نمازگزار بايد محبّت خدا را در دل داشته باشد و با عشق و علاقه به خدايي كه آن همه نعمت به او عطا كرده، نماز بخواند و اين فريضه را به شكرانه ي مهرباني هاي پروردگار، از روي شوق و محبّت، انجام دهد.

عبادت هاي كوركورانه و بي فكر و تعقّل، هيچ ارزش و ثوابي ندارد. انسان بايد در نماز، به خدا، معناي عبادت و ذكرها و دعاها توجّه داشته باشد و بداند در مقابل چه كسي ايستاده و چه مي گويد.»

گردآورنده، نوشتار خويش را با «پيش گفتار»ي كوتاه مي آغازد و با بهره گيري از آثاري گران سنگ به تبيين موضوع برگزيده اش مي پردازد.اهمّيّت نماز، سيماي نماز، نماز چيست؟، پيامي به نماز، چرا عبادت كنيم؟ و...خلاصه اي از مطالبي است كه در اين دفتر، گردآوري شده است.



[ صفحه 22]



آقاباباييان، زهرا استان:اصفهان

عنوان اثر:چرا نماز بخوانيم؟ شهرستان:نجف آباد

موضوع:چرا نماز بخوانيم؟ تاريخ تولّد:1364

قالب:تحليلي ميزان تحصيلات:مقطع متوسّطه

---

«نماز، معراج مؤمن است و مؤمن كامل چون تكبيرات هفت گانه را گويد، حُجُب ظلماني كه به سبب خطاها و علايق دنيوي ميان او و حق تعالي به هم رسيده، مرتفع مي گردد و به مقام قرب و خطاب با جناب ربّ الارباب مي رسد.در آن لحظه كه آدمي به كمال و شكوه بي نهايت آفريدگار مي انديشد، سراپا شيفته ي آن مي شود.دل و جانش به خضوع و خشوع مي گرايد، با آهنگ فطرت در برابر آن همه كمال و عظمت، سر تعظيم فرود مي آورد.سر به زمين مي سايد و زبان به ستايش مي گشايد.»

نوشتار «حميده بهارلويي» و «آقاباباييان» در 4 فصل: جايگاه نماز در اديان الهي، فلسفه ي نماز چيست؟، چرا نماز بخوانيم؟ و نماز در ديدگاه اسلام به رشته ي تحرير درآمده و بدون ترديد، با ويرايش و بازنگري ديگري، به كتابي زيبا تبديل خواهد شد.



[ صفحه 23]



آقابراري، فرشته استان:تهران

عنوان اثر:جوان و نيايش شهرستان:كرج

موضوع:جوان و نيايش تاريخ تولّد:1358

قالب:تحليلي ميزان تحصيلات:دانشجو

---

اين نوشتار، ارتباط جوانان با نيايش و ستايش را به مخاطبان جوان مي نمايد. «آقابراري» در نخستين بخش كتاب خويش مي كوشد رابطه ي نيايش با برخي از جنبه هاي زندگي را بررسي كند. وي در بخش هاي ديگر به «نماز» مي پردازد و سعي در ريشه يابي علل بي توجّهي جوانان به اين فريضه ي الهي را دارد.آن گاه براي حلّ اين معضل فرهنگي و ايجاد تمايل و رغبت در اين قشر، نسبت به نماز، عاشقانه و در حدّ توانستن مي كوشد.

جوانان و نيايش، نماز، علل بي توجّهي به نماز، راه هاي اصلاح و... عناوين برخي از فصل هاي اين پژوهش خواندني است؛ كه مي تواند با نگاهي ديگر، خواندني تر و زيباتر شود؛ و براي هميشه به يادگار بماند.



[ صفحه 24]



آقاجري، مريم استان:خوزستان

عنوان اثر:جوان و نيايش شهرستان:بهبهان

موضوع:جوان و نيايش تاريخ تولّد: -

قالب:ادبي ميزان تحصيلات: -

---

«آقاجري» در 3 صفحه، به «شعر» و «نثر» پرداخته و از آغاز نوشتارش، به «عشق»، دل باخته:

«اي جوان!آن گاه كه به نماز مي ايستي، به تفسير عشق مي پردازي...

چقدر دوست داشتني هستي، هنگامي كه زير گنبد فلك، بر سجّاده ي سپيده، با تمام قامت، «قامت» مي بندي.

وقتي «ركوع»مي كني، هستي، با تو، خَم مي شود و «سجده»ات را، بيش تر دوست مي دارم؛ چرا كه اوج فروتني ات را مي نماياند.»

وي در پايان مقاله اش باز از «عشق» مي گويد؛ و از جوانان، تمنّا مي كند هرگز آبروي عشق را، گل نكنند!

كاشكي، ما نيز عشق را، مي فهميديم!



[ صفحه 25]



آقاسي، فاطمه استان:همدان

عنوان اثر:بهترين نمازها و برترين نمازگزاران شهرستان:تويسركان

موضوع:بهترين نمازها و برترين نمازگزاران تاريخ تولّد:1358

قالب:ادبي ميزان تحصيلات:مقطع راهنمايي

---

«نماز، مونس غم هاي عاشقان است... آمدم تا بگويم دوستت دارم.آمدم تا به بهشت، روي آورم و رمز عشق را دريابم.آمدم تا بگويم من فقط به تو ايمان دارم.»

«آقاسي» بايد بيش تر با «شعر» و «نثر» الفت گيرد تا بتواند به زبان امروز، دست يابد. مطالعه ي ديوان هاي شاعران متقدّم و متأخّر را به وي پيشنهاد مي كنيم.

وي بي گمان، آينده اي درخشان، فرارو دارد؛ اگر در انتخاب «زبان» و «قالب» آثارش بيش تر دقّت كند.باشد بازهم از او بخوانيم.

«نماز» سراج بهشت و بهشتيان است.نماز، سفره ي عاشقان است.»

آري، او هر شب براي ما سفره ي مهرباني مي گستراند و ما را به زيبايي و عشق مي خواند.



[ صفحه 26]



آقالر، فضل ا... استان: اصفهان

عنوان اثر: چرا نماز بخوانيم؟ شهرستان: شهرضا

موضوع: چرا نماز بخوانيم؟ تاريخ تولّد: 1354

قالب: تحليلي ميزان تحصيلات: كارداني

---

اين دفتر، با پيام مقام معظّم رهبري؛ حضرت آيت ا... خامنه اي به نهمين اجلاس سراسري نماز، آغاز مي شود و گردآورنده با بهره گيري از آثاري گوناگون به موضوعاتي هم چون صراط مستقيم انسانيت، راه يابي به ضيافت اللّه، نماز و ختم قرآن، استمداد از عالي ترين صفات الهي، قدرت و عزّت مسلمانان، دست يابي به آرامش روحي و رواني و بسياري مطالب ديگر مي پردازد.

«با ايستادن به نماز و قرارگرفتن در حريم امان الهي، قدم در عرصه ي توحيد مي گذاريم، تمام معبودهاي دروغين را نفي مي كنيم و اذعان مي داريم سلطنت و حكم فرمايي- تنها- مخصوص خداست و اوست سررشته دار امور و مدبّر جهان.»

كوشش مؤلّف در گردآوري چنين مجموعه اي پربار، ستودني است.



[ صفحه 27]



آقايي، احمد استان: اردبيل

عنوان اثر: پيام عترت، نماز شهرستان: اردبيل

موضوع: گوناگون تاريخ تولّد: 1358

قالب: تحليلي ميزان تحصيلات: مقطع متوسّطه

---

اين نوشتار در 5 بخش، تنظيم شده است:

1. جايگاه نماز در اسلام

2. اهمّيّت نماز

3. حضور قلب

4. آثار و فلسفه ي نماز

5. سيماي بي نمازان در آيات و روايات

«به راستي كه نماز، براي اهل ايمان، معيّن و واجب است. هر چيزي، صورتي دارد و صورت دين شما نماز است. نماز، گفت و شنود با حضرت حق است، كه ابتدا، خدا با بنده اش سخن مي گويد، سپس بنده با خدايش مناجات مي كند. بهترين اعمال نزد خداي (عزّوجل) نماز است...»



[ صفحه 28]



آقايي، احمد استان: مركزي

عنوان اثر: نماز، معيارماست شهرستان: دليجان

موضوع: چرا نماز بخوانيم؟ تاريخ تولّد: 1362

قالب: تحليلي ميزان تحصيلات: -

---

«ما نماز مي خوانيم تا بر نَفْس خويش، تسلّط يابيم، و با مبدأ عظمت ها سخن گوييم. بايد با نماز، روح و جان را شست و شو داد؛ به سيماي ملكوتي نماز، دست يافت و در پرتو آن، آراسته شد.»

«آقايي» قلمي ساده و روان دارد كه مي تواند در پرتو آشنايي با روش نگارش، زيباتر بنگارد. وي «نماز» را بر اساس روايات امامان معصوم (ع) «كليد رستگاري»، «ستون دين»، «كليد بهشت» و... مي داند و معتقد است ترك نماز، آدمي را به سوي تباهي و فساد مي كشاند.

او «نماز» را سرچشمه ي خوبي ها و نيكي ها مي خواند و اعتقاددار هرگز نبايد آن را سبك شمرد؛ زيرا عزّت و شرف آدمي از نماز است.

باشد «آقايي» بيش تر بخواند؛ بنويسد؛ تا آثارش را ديگران نيز بخوانند.



[ صفحه 29]



آقايي، اعظم استان: اصفهان

عنوان اثر: نماز؛ حلقه ي وصل دوست شهرستان: خوراسگان

موضوع: جوان و نيايش تاريخ تولّد: 1360

قالب: تحليلي ميزان تحصيلات: ديپلم

---

از «آقايي» در «جوانه هاي جوان» نيز پيرامون «نماز و مفاهيم نمادين آن» خوانديم؛ همراه با مقدّمه اي اميدبخش و شعرهايي زيبا.

اين بار- نيز- او ديگر بار در حوالي عشق، گام نهاده، با بهره گيري از آثاري هم چون سيري در نماز، خلوتگه راز، راز نماز، اصول كافي و برخي منابع ديگر به تبيين موضوعاتي مانند نماز و عبادت، پاداش هاي نمازگزار، نماز در آيينه ي حيات انسان، سبك شمردن نماز، اهمّيّت نماز و... پرداخته است.

«نماز، عامل تأمين كننده ي صفا و پاكي جامعه ي انسان ها و بازدارنده ي آنان از زشتي ها و گناهان است. نماز، تكرار و تلقين برنامه و طرح چگونه زيستن و چگونه ساختن مي باشد؛ برنامه اي كه هر لحظه بايد در برابر ديدگان داشته باشيم.»



[ صفحه 30]



آقايي، اكرم استان: تهران

عنوان اثر: به سوي حق شهرستان: رباط كريم

موضوع: جوان و نيايش تاريخ تولّد: 1360

قالب: داستان بلند ميزان تحصيلات: ديپلم

---

«وقتي به خانه آمدم، سكوت، خانه را فراگرفته بود. هيچ كس در خانه نبود. خسته بودم. گوشه اي نشستم. به تنهايي ام مي انديشيدم، كه همدم هميشگي ام بود. ناگهان صدايي آمد. مادر را ديدم كه وارد حياط شد؛ لبخندي بر لبش بود و قطره ي اشكي گوشه ي قلبش!

به حياط دويدم. نامه اي در دستش بود. گفتم: مادر! سكوت كرد. نامه را از دستش گرفتم؛ گفت: عزيزم! اين نشاني حق است؛ اگر مي خواهي به دنبالش بروي، برو...»

داستان تخيّلي «آقايي» چنين آغاز مي شود؛ هم او كه «آرامش در پرتو نيايش» را در قالبي ادبي- تحليلي در «جوانه هاي جوان«از وي خوانديم؛ با تمام پيام هاي كوتاه و دل نشين قصّه هاي كوتاه و زيبايش.



[ صفحه 31]



آقايي، خديجه استان: اصفهان

عنوان اثر: نماز؛ پرواز روح شهرستان: اصفهان

موضوع: چرا نماز بخوانيم؟ تاريخ تولّد: 1362

قالب: تحليلي ميزان تحصيلات: مقطع متوسّطه

---

از «خديجه آقايي» و «فاطمه زماني» در «جوانه هاي جوان» تجلّي نماز در ادبيّات فارسي را به تماشا نشستيم و «چتر اهل نجات» را با مقدّمه اي پرشور و حال از آنان خوانديم.

اين بار «زهره زماني» نيز به جمع آنان پيوسته، تا همزباني شان كند. مؤلّفان در 7 فصل نوشتار زيبايي خويش با الهام از آثاري گران بها، به تبيين موضوعاتي هم چون اهمّيّت نماز، روح نماز، اذان، ترجمه ي نماز و... پرداخته اند و با ارائه ي جُنگي از دانستني هاي مفيد، لحظه هاي زندگي مان را، سرشار از شادي و نشاط ساخته اند. كوشش عاشقانه ي آنان در تنظيم چنين نوشتاري زيبا و كوتاه را، پاس مي داريم و آرزوي توفيق شان داريم.



[ صفحه 32]



آگشته فارساني، منصور استان: چهارمحال و بختياري

عنوان اثر: بازگشت شهرستان: فارسان

موضوع: گوناگون تاريخ تولّد: 1351

قالب: داستان كوتاه ميزان تحصيلات: دانشجو

---

اين نوشتار، با داستان «نداي سبز» آغاز مي شود:

«نداي سبز، داستان من نيست؛ داستان همه است؛ داستان ما و يكي شدن است. نداي سبز، قصّه اي پر غصّه است.»

و «آگشته» در مجموعه اش از «بازگشت» مي گويد؛ كه عنوان دوّمين داستان كوتاه و زيباي اوست؛ و همه ي كتابش را به دو اختر جاودان حياتش تقديم مي كند كه زندگي را به وي آموختند؛ شهيد حسين آگشته و پدري مهربان. از «آگشته» بسيار خوانده ايم و اينك نيز از وي- علاوه بر مجموعه داستانش- «نماز شكر» و «پنجره اي رو به خدا» را فرارو داريم؛ دو نمايش نامه ي زيبا و كوتاه... و سخت معتقدم باز هم از او مي خوانيم؛ هر بار بسي زيباتر و پربارتر.



[ صفحه 33]



آل اسحاق، زهرا استان: تهران

عنوان اثر: چرا نماز بخوانيم؟ شهرستان: تهران

موضوع: چرا نماز بخوانيم؟ تاريخ تولّد:

قالب: تحليلي ميزان تحصيلات: مقطع متوسّطه

---

«آل اسحاق» در شرح «فلسفه ي نماز» اهل توفيق است كه هر آن، افزون تر باد! وي قلمي پررمز و راز دارد؛ كه گاه به نوشتارش جلوه اي عرفاني و فلسفي مي بخشد.

«نماز، يك نوع گفت و گوست... كه به تدريج، ديگران و اطرافيان از دايره ي گفت وگو، حذف مي شوند؛ نفس انسان و منيتش نيز. آن ذرّه ي بسيار كوچك در مقابل آن عظمت والا، هيچ است؛ پس بنده، فقط خدا را مي بيند و ديگر هيچ؛ «همه چيز، اوست و جز او، هيچ.»

نگارنده، آن گاه، نماز را، به «پرواز» تشبيه مي كند و... آل اسحاق در كوتاه نوشتارش، دانشش را، آشكار كرده و توانايي اش را، نيز كه محصول دانايي اش است.



[ صفحه 34]



آل رجب، الهام استان: تهران

عنوان اثر: نماز و مفاهيم نمادين آن شهرستان: ورامين

موضوع: گوناگون تاريخ تولّد: 1362

قالب: تحليلي- ادبي ميزان تحصيلات: مقطع متوسّطه

---

«نماز، آن تجلّي سبز كردگار است كه عطر و بوي باران دارد. نماز، رؤياست؛ رؤيايي كه همواره بر سجّاده ي اهل ايمان، گسترده شده و فراموش ناشدني است. نماز، آن ترانه ي محبّت است كه مسلمان، مي خواندش.»

«آل رجب» مجموعه مقالاتي پيرامون «نماز و مفاهيم نمادين آن»، «چرا نماز بخوانيم؟»، «جوان و نيايش»، «تصوير نماز در فرهنگ مردم» و «نماز و آثار آن، در دوره ي جواني» براي مان نگاشته و حُرمت نماز را، پاس داشته است.

وي در سال نكوداشت پيامبر انقلاب (ره) از او- كه مجموعه ي خوبي ها بود- چنين سرود:

«امام (ره) پرنده ي هميشه در حال پرواز خدا، بود. امام (ره) سرشار از پاكي و سپيدي شكوفه ي سيب بود. امام (ره) حديث عشق و مهرباني بود.»



[ صفحه 35]



آل رجب، فاطمه استان: تهران

عنوان اثر: چرا نماز بخوانيم؟ شهرستان: ورامين

موضوع: چرا نماز بخوانيم؟ تاريخ تولّد: 1363

قالب: تحليلي ميزان تحصيلات:-

---

«آل رجب» مقاله اي كوتاه، براي مان نگاشته؛ با قلمي ساده و زيبا؛ مثل دريا!

«نماز، يكي از بهترين و مناسب ترين اعمال انسان هاست؛ انسان هايي كه به واسطه ي خواندن آن، خود را، از هر آسيب، بركنار و لوح قلب هاشان را، پاك، نگه مي دارند.»

وي، نماز را، سبب مصونيت از خطرها در عرصه ي قيامت مي خواند و از ما مي خواهد با برپايي آن، آينده اي روشن و سرشار از عشق و اميد را، براي خود، رقم زنيم. بازهم از او مي خوانيم و در انتظار آثاري برتر از وي مي مانيم:

«چه زيباست آن گاه كه همه ي مسلمانان، نماز را، دوست بدارند و از فوايدش بهره مند شوند.»



[ صفحه 36]



آل طه، سيّد حميدرضا استان: كرمان

عنوان اثر: چرا نماز مي خوانيم؟ شهرستان: كرمان

موضوع: چرا نماز بخوانيم؟ تاريخ تولّد: 1366

قالب: تحليلي ميزان تحصيلات: مقطع راهنمايي

---

«مهم ترين مسأله ي مورد توجّه هر مسلمان، موضوع عبادت و پرستش خداي متعادل و توجّه به ذات اقدس اوست؛ از اين روست كه مي بينيم عالمان بزرگ ما، در كنار ديگر ابعاد اين دين حنيف، به اين مهم، عنايت فوق العاده اي مبذول داشته اند و در اين راه، گوي سبقت از مردمان، ربوده و بر فراز قلّه هاي عالي عبوديّت و پرستش، صعود كرده اند...»

«سيد» نوشتار 1 صفحه اي اش را، اين گونه مي آغازد و با قلمي شيوا و روان به تبيين موضوع برگزيده اش مي پردازد. وي در نوشته ي كوتاهش از قرآن عزيز و روايات امامان معصوم (عليهم السّلام) نيز مدد مي جويد و به زيبايي از فلسفه ي نماز مي گويد.



[ صفحه 37]



آموزگار، هادي استان: فارس

عنوان اثر: چرا نماز بخوانيم؟ شهرستان: فيروزآباد

موضوع: چرا نماز بخوانيم؟ تاريخ تولّد: 1360

قالب: تحليلي ميزان تحصيلات: ديپلم

---

«انسان براي هر كاري كه انجام مي دهد دليلي دارد؛ اگر مسواك مي زند، مي خواهد دندان هاي سالمي داشته باشد؛ اگر غذا مي خورد، به اين دليل است كه گرسنه نماند و... در هر حال، نتيجه ي كارهاي خود را در حال يا آينده خواهد ديد و به آن، اميدوار است...

نماز، يك امر معنوي است و چندان قابل مقايسه با امور ديگر نيست؛ زيرا در انجام آن، جاذبه ي ملكوتي، نياز فطري و... دخالت دارند...»

«آموزگار» در پژوهشي زيبا، ما را با فلسفه ي برپايي نماز، آشنا مي سازد و در 5 فصل به تبيين موضوع برگزيده اش مي پردازد.

از اين مؤلّف جوان، سيماي نماز در قرآن و نهج البلاغه را- نيز- در جوانه هاي جوان خوانديم.



[ صفحه 38]



آيتي زاده تنها، اعظم السّادات استان: خوزستان

عنوان اثر: صهباي حضور شهرستان: بهبهان

موضوع: نماز تاريخ تولّد: 1350

قالب: داستان كوتاه ميزان تحصيلات: ديپلم

---

از «آيتي زاده» داستان «رقص خاموش» را در جوانه هاي جوان خوانديم. اينك «صهباي حضور» فراروي مان است:

«داستان تضاد و تقابل نَفْس و روح و جسم و جان. مانده اي خو گرفته به عادت، شب هايي پرآشوب را مي گذارند و ناگهان- شبي- غريبه اي ميهمانش مي شود... اين جا، نَه پاكي و خير مطلق در انسان، نمود مي يابد و نَه پليدي و شرّ مطلق؛ كه اين يك به راستي در نهاد انسان نيست.

«صهباي حضور» با اندكي تغيير، قابليت اجراي صحنه را نيز دارد. اين داستان در قالب گفت و گويي طولاني در شبي تاريك روي مي دهد؛ تا فجر، فجر روح باشد و تن! آشناي ظاهر ماست كه آن را بيش تر مي شناسيم و غريبه، درون مان! به اميد آن كه هيچ دروني غريب نماند.»

و هيچ غريبه اي، تنها!



[ صفحه 41]




بازگشت