مقدمه


نماز معراج مؤمن

«الصلاة معراج المؤمن».

عامل تقرب انسان

رسول خدا صلي الله عليه و آله: «ان الصلاة قربان المؤمن». [1] .

علي عليه السلام: «الصلاة قربان كل تقي». [2] .

موسي بن جعفر عليه السلام: «أفضل ما يتقرب به العبد الي الله بعد المعرفة به الصلاة». [3] .

قلعه محكم خداوند

علي عليه السلام: «الصلاة حصن الرحمن». [4] .

معيار پذيرش همه واجبات

پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله: «ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها». [5] .

اولين پرسش فرداي قيامت



[ صفحه 8]



پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله: «أول ما يحاسب به العبد الصلاة». [6] .

آخرين پيام و سفارش سفيران الهي

امام صادق عليه السلام: «أحب الأعمال الي الله عزوجل الصلاة و هي آخر وصايا الأنبياء». [7] .

امام صادق عليه السلام: «عليك بالصلاة فان آخر ما أوصي به رسول الله صلي الله عليه و آله و حث عليه الصلاة». [8] .

استوانه استوار دين:

رسول خدا صلي الله عليه و آله: «أوصيكم بالصلاة و حفظها فانها خير العمل و هي عمود دينكم». [9] .

موجب نزول رحمت

علي عليه السلام: «الصلاة تنزل الرحمة». [10] .

سياه كننده چهره ي شيطان

پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله: «الصلاة تسود وجه الشيطان». [11] .

دژ محكم از آسيب هاي او

علي عليه السلام: «الصلاة حصن من سطوات الشيطان». [12] .

وسيله راندن او



[ صفحه 9]



علي عليه السلام: «الصلاة حصن الرحمن و مدحرة الشيطان». [13] .

مميز مؤمنين از كافران

رسول خدا صلي الله عليه و آله: «بين العبد و بين الكفر ترك الصلاة». [14] .

بازدارنده انسان از گناه

«... ان الصلاة تنهي عن الفحشاء و المنكر...». [15] .

رسول خدا صلي الله عليه و آله: «ان الصلاة تنهاه يوما». [16] .

وسيله محو گناهان

«... ان الحسنات يذهبن السيئات...». [17] .

رسول خدا صلي الله عليه و آله: «أن لله تعالي ملكا ينادي عند كل صلاة يا بني ادم قوموا الي نيرانكم التي أوقدتموها علي ظهوركم فأطفئوها بصلاتكم» [18] .

واجبي كه هرگز ترك نمي شود

«... ان الصلاة كانت علي المؤمنين كتابا موقوتا». [19] .

بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني قدس سره در وصيت نامه ي



[ صفحه 10]



اخلاقي خود به فرزندش پس از برحذر داشتن از انكار مقام اهل معرفت و توصيه به اجتناب از خودخواهي و خود بيني و تأكيد بر مجاهده با نفس درباره راه رسيدن به مقصد اعلاي انسانيت چنين مي نويسد:

پسرم... نماز اين معراج عارفان و سفره عاشقان، راه وصول به اين مقصد است و اگر توفيق يابي و يابيم به تحقق يك ركعت آن و مشاهده انوار مكنون در آن و اسرار مرموز آن ولو به قدر طاعت خويش، شمه اي از مقصد و مقصود اولياي خدا را استشمام نموديم و دور نمايي از صلاة معراج سيد انبيا و عرفا عليه و عليهم و علي آله الصلاة و السلام را مشاهده كرديم كه خداوند منان ما و شما را به اين نعمت بزرگ منت نهد. [20] .

و فرمودند: ما اصلا نمي توانيم شكر نماز را به جاي آوريم. نماز نعمتي است كه خدا داده تا ما بتوانيم به وسيله آن با ساحت قدس الهي ارتباط پيدا كنيم.

مقام معظم رهبري مي فرمايد: نماز ركن اصلي دين است و بايد اصلي ترين جايگاه را در زندگي مردم داشته باشد. حيات طيبه انسان در سايه حاكميت دين خدا، وقتي حاصل خواهد شد كه انسانها دل خود را با ياد خدا زنده نگهدارند و به كمك آن بتوانند با همه جاذبه هاي شر و فساد مبارزه كنند و همه بتها را بشكند و دست تطاول همه شيطان هاي دروني و بروني را از وجود خود قطع كنند. اين ذكر و حضور دائمي فقط به بركت نماز حاصل مي شود و نماز در حقيقت پشتوانه مستحكم و ذخيره تمام نشدني در مبارزه اي است كه آدمي با شيطان نفس خود كه او را به پستي و زبوني مي كشد و شيطانهاي قدرت كه با زر و زور او را وادار به ذلت و



[ صفحه 11]



تسليم مي كنند هميشه و در همه حال دارد.

هيچ وسيله اي مستحكم تر و دائمي تر از نماز براي ارتباط ميان انسان با خدا نيست، مبتدي ترين انسان ها رابطه خود را با خدا به وسيله نماز آغاز مي كنند. برجسته ترين اولياي خدا نيز بهشت خلوت انس خود با محبوب را در نماز مي جويند. اين گنجينه ذكر و راز را هرگز پاياني نيست و هر كه با آن بيشتر آشنا شود، جلوه و درخشش بيشتري در آن مي يابد. [21] .


پاورقي

[1] كنزالعمال، ج 7، ص 387.

[2] نهج البلاغه، حكمت 31.

[3] تحف العقول، ص 455.

[4] غررالحكم، ج 2، ص 107، ح 2237.

[5] امالي صدوق، ص 641.

[6] نهج الفصاحه، ج 2، باب الصلوة، ص 568، ح 3478.

[7] ميزان الحكمة، ج 5، ص 397.

[8] بحارالانوار، ج 4، ص 236.

[9] بحارالانوار، ج 82، ص 209 و ص 226.

[10] غررالحكم، ص 175.

[11] نهج الفصاحه، ج 2، باب الصلوة، ص 571، ح 3504.

[12] غررالحكم، ج 1، ص 207، ح 2237.

[13] غررالحكم، ج 1، ص 107، ح 2237.

[14] نهج الفصاحه، ج 2، باب الصلوة، ص 568، ح 3479.

[15] عنكبوت: 45.

[16] مجمع البيان، ج 7، ص 447.

[17] هود: 114.

[18] كنزالعمال، ج 7، ص 281، نهج الفصاحه، ج 2، باب الصلوة، ص 567، ح 3472.

[19] نساء: 103، از آيه ي شريفه استفاده مي شود كه نماز در هيچ حالي ولو در ميدان جنگ نبايد ترك شود. لذا موقوف كنايه از ثبات و تغييرناپذير بودن اين فريضه الهي است. يعني نماز فريضه ثابتي است كه در هيچ حال ساقط نمي شود و هرگز تبديل به چيز ديگر نمي گردد، آن طور كه مثلا روزه در مقام اضطرار تبديل به فديه مي شود. الميزان، ج 5، ص 65، چاپ بيروت.

[20] صحيفه ي نور، ج 22، ص 372.

[21] پيام مقام معظم رهبري در مهرماه 1370 براي سمينار اقامه ي نماز.


بازگشت