باز هم سيماي نماز


هر چه براي نماز گفته و نوشته شود حق آن ادا نمي شود و چگونه ممكن است عمود دين و پرچم اسلام و يادگار اديان و انبيا و محور قبول همه ي اعمال در چند جمله بيان شود؟

- نماز، برنامه ي هر صبح و شام است به هنگام صبح اولين كلام واجب نماز و به هنگام شام آخرين واجب، نماز است. پس آغاز و انجام هر روزت با ياد خدا و براي خدا است.

- نماز در سفر يا وطن، در زمين يا هوا، در فقر يا غني، رمز آن است كه در هر كجا هستي و هر كه هستي مطيع او باشي نه غير او.

- نماز، ايدئولوژي عملي مسلمان است كه در آن عقائد و افكار و خواسته ها و الگوهاي خود را بيان مي كند.

نماز، استحكام بخشيدن به ارزشها و جلوگيري از فروپاشي شخصيت افراد و اعضاي جامعه است كه اگر مصالح ساختمان سست باشد ساختمان فرو مي ريزد.

- اذان نماز، شيپور توحيد است كه سپاه متفرق اسلام را در يك صف و زير يك پرچم فرامي خواند و آنان را پشت سر امامي عادل قرار مي دهد.



[ صفحه 40]



- امام جماعت يكي است تا رمز اين باشد كه امام جامعه نيز بايد يكي باشد تا اداره ي امور متمركز باشد.

- امام جماعت بايد مراعات ضعيف ترين نمازگزاران را بكند و اين درس است كه در تصميم گيري هاي جامعه مراعات طبقه ي محروم را بكنيد. پيامبر خدا به هنگام نماز صداي گريه ي طفلي را شنيد نماز را به سرعت تمام كرد تا اگر مادر طفل در نماز شركت كرده كودكش را آرام كند! [1] .

- اولين فرمان بدنبال آفرينش انسان، فرمان سجده بود كه به فرشتگان فرمود: براي آدم سجده كنيد. [2] .

- اولين نقطه ي زمين (مكه و كعبه) كه از زير آب بيرون آمد و خشكي شد مكان عبادت بود. [3] .

- اولين كار رسول خدا پس از هجرت به مدينه ساختن مسجد بود.

- نماز هم انجام معروف است هم نهي از منكر. هر روز در اذان و اقامه مي گوييم «حي علي الصلوة حي علي الفلاح حي علي خير العمل» كه همه امر به بالاترين معروف ها يعني نماز است.

از سوي ديگر نماز انسان را از فساد و فحشا بازمي دارد: (ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنكر) [4] .

- نماز، حركاتي است برخاسته از آگاهي و شناخت. شناخت خداوند كه به فرمان او و براي او و انس با او قيام مي كنيم و لذا قرآن ما را از نماز در حال مستي [5] و كسالت [6] نهي كرده است تا آنچه را



[ صفحه 41]



در نماز مي گوييم با توجه و آگاهي باشد.

- نماز، آگاهي بخش است. هر هفته روزهاي جمعه نماز جمعه برپا مي شود و قبل از نماز دو خطبه خوانده مي شود. اين دو خطبه بجاي دو ركعت از نماز و به عبارتي جزئي از نماز است. خطبه هايي كه به فرموده ي امام رضا عليه السلام بايد مردم را از تمام مسائل جهان آگاه كند.

شنيدن خطبه ها و آنگاه نماز خواندن يعني آگاه شدن و بعد نماز خواندن.

- نماز خروج از خود و پرواز بسوي خداست و قرآن مي فرمايد: (و من يخرج من بيته مهاجرا الي الله و رسوله ثم يدركه الموت فقد وقع اجره علي الله) [7] هر كه از خانه اش به قصد هجرت بسوي خدا و رسولش خارج شود و سپس مرگ او را دريابد پاداشش بر خداست.

امام خميني مي فرمايد: هجرت از خانه ي دل بسوي خدا، يكي از مصاديق آيه است، هجرت از خودپسندي و خودخواهي و خودبيني به سوي خداپرستي و خداخواهي و خدابيني، از بزرگ ترين هجرت هاست. [8] .

- نماز به منزله ي اسم اعظم الهي بلكه خود اسم اعظم است.

- در نماز، عزت رب و ذلت عبد مطرح است و اين مقام بس عالي است.

- نماز، پرچم اسلام است. «علم الاسلام الصلوة» [9] .

همانگونه كه پرچم نشانه است، نماز نيز نشانه و علامت



[ صفحه 42]



مسلماني است. چنانكه پرچم مورد احترام است و اهانت به آن، اهانت به يك ملت و كشور است، اهانت و بي توجهي به نماز نيز بي توجهي به كل دين است. چنانكه برپا بودن پرچم نشانه ي حيات سياسي و نظامي و قدرت است. در برپا بودن نماز نيز اين امور مطرح است.


پاورقي

[1] بحار، ج 88، ص 41 و 93.

[2] سوره بقره، آيه 34.

[3] سوره آل عمران، آيه 96.

[4] سوره عنكبوت، آيه 45.

[5] سوره نساء، آيه 43.

[6] سوره نساء، آيه 142.

[7] سوره نساء، آيه 100.

[8] اسرار الصلوة ص 12.

[9] كنزالعمال، حديث 18870.


بازگشت