فلسفه ي عبادت در قرآن
قرآن فلسفه ي نماز را ياد خدا مي داند؛ (أقم الصلوة لذكري) [1] .
و ذكر خدا را مايه ي آرامش دلها؛ (ألا بذكر الله تطمئن القلوب) [2] .
و نتيجه ي آرامش دل را پرواز به ملكوت. (يآ أيتها النفس المطمئنة ارجعي الي ربك) [3] .
قرآن در مواردي ديگر، دليل عبادت را تشكر از خداوند مي داند:
(اعبدوا ربكم الذي خلقكم) [4] پرستش كنيد پروردگارتان را كه شما را آفريد.
(فليعبدوا رب هذا البيت الذي أطعمهم من جوع و ءامنهم من خوف) [5] .
پس پروردگار اين خانه (كعبه) را پرستش كنند كه آنان را از گرسنگي و ناامني نجات داد.
[ صفحه 28]
در بعضي آيات به نقش تربيتي نماز اشاره شده است: (ان الصلوة تنهي عن الفحشآء و المنكر) [6] همانا نماز انسان را از زشتي ها و منكرات بازمي دارد.
نمازگزار ناچار است كه بخاطر صحت نماز و يا قبول شدن آن، يك سري دستورات ديني را مراعات كند كه رعايت آنها خود زمينه اي قوي براي دوري از گناه و زشتي است. آري كسي كه لباس سفيد بپوشد، طبيعي است كه روي زمين آلوده و كثيف نمي نشيند.
قرآن به دنبال سفارش به نماز مي فرمايد: (ان الحسنات يذهبن السيئات) [7] همانا كارهاي شايسته، گناهان را از بين مي برند.
پس نماز يك توبه ي عملي از گناهان گذشته است و خداوند با اين آيه به گنهكار اميد مي دهد كه اگر به كارهاي شايسته همچون نماز و عبادت روي بياورد بديهايش محو مي شود.
پاورقي
[1] سوره طه، آيه 14.
[2] سوره رعد، آيه 28.
[3] سوره فجر، آيه 27 و 28.
[4] سوره نساء، آيه 1.
[5] سوره قريش، آيه 3 و 4.
[6] سوره عنكبوت، آيه 45.
[7] سوره هود، آيه 114.