علم اجمالي و تفصيلي
براي علم و دانش، دو مرحله، به نحو اجمال و تفصيل - متصور است. و صفات ذات و صفات فعل، در اين دو مرحله، مشترك اند. البته؛ معلومات - به وجود علميشان - گرچه به حدود و صفاتشان معلوم اند، اما؛ انكشاف به وجود خارجي، غير از انكشاف علمي است. و گويا انكشافي كه به وجود خارجي پديد آيد، [تفصيل] انكشاف علمي است و اين، مجمل آن.
و از اينجا است كه؛ در علم و دانش، فرض پديداري و حدوث، ممكن مي گردد. و قبل از انكشاف وجودي - به اعتبار اختلافي كه در معلوم، واقع است - تعبير نفي علم از او، صحيح است. و آيات زير، به همين معني است:
«... مگر تا [بدانيم]؛ چه كسي اين پيامبر را تبعيت مي كند.» [1] .
«آيا گمان كرديد كه؛ داخل بهشت مي شويد! و حال آنكه؛ خدا، هنوز، كساني از شما را كه مجاهده كردند - و شكيبايان را - ندانسته است.» [2] .
«و تا خدا، أفرادي را كه ايمان آوردند [بداند].» [3] .
«تا [خدا، بداند] چه كسي - به غيب و نهاني - از او، خوف دارد.» [4] .
«آيا گمان كرديد كه؛ رها شويد! در حالي كه؛ خدا هنوز، كساني از شما را كه مجاهده كردند [ندانسته است].» [5] .
«سپس؛ آنها را برانگيختيم تا [بدانيم]:كدام دو گروه، برشمردند.» [6] .
«... مگر تا [بدانيم] كسي را كه؛ به آخرت، ايمان دارد» [7] .
«و تا خدا [بداند] چه كسي او و پيامبرانش را - به غيب و نهاني - ياري مي كند.» [8] .
«و البته! حتما! شما را آزمايش كنيم، تا از شما (أفراد) مجاهد و شكيبا را [بدانيم]». [9] .
[ صفحه 84]
پاورقي
[1] «... الا لنعلم من يتبع الرسول» بقره، آيه ي 143.
[2] «أم حسبتم أن تدخلوا الجنة و لما يعلم الله الذين جاهدوا منكم و يعلم الصابرين» آل عمران، آيه 142.
[3] «و ليعلم الله الذين آمنوا» آل عمران، آيه ي 140.
[4] «ليعلم الله من يخافه بالغيب» مائده، آيه ي 94.
[5] «أم حسبتم أن تتركوا و لما يعلم الله الذين جاهدوا منكم» توبه، آيه ي 16.
[6] «ثم بعثناهم لنعلم أي الحزبين أحصي» كهف، آيه ي 12.
[7] «الا لنعلم من يؤمن بالاخرة» سبأ، آيه ي 21.
[8] «و ليعلم الله من ينصره و رسله بالغيب» حديد، آيه ي 25.
[9] «و لنبلونكم حتي نعلم المجاهدين منكم و الصابرين» محمد (ص)، آيه ي 31.