تفسير «مالك يوم الدين»
اقرار و اعترافي است، به رستاخيز و (روز) حساب و مجازات و پاداش!. و اثبات و تحكيم سلطنت و ملك آخرت، براي حضرت مولي سبحانه! - همانند اثبات سلطنت و ملك دنيا -
و در حديث، چنين است:
«(خدا) بر اقامه ي [روز جزا] - كه همان روز حساب است - قادر و توانا است.
قادر است، كه آن را، از زمان وقوعش جلو بيندازد! و از أوقات بروزش به تأخير افكند!.
او، در روز جزا - نيز - مالك است! از اين رو؛ به حق، داوري كند!. آنكه؛ دامن خويش، به جور و ستم، آلوده است! در آن روز، مالك هيچ حكم و داوري نيست، [بدان گونه كه - در دنيا - آنكه صاحب اختيار و مالك أحكام است، ستم كند!.» [1] .
و از أميرالمؤمنين عليه السلام، در حديث ديلمي است:
«اما؛ گفتار خداي تعالي! در [مالك يوم الدين،]:
در حقيقت؛ او؛ روز رستاخيز - مالك سرنوشت خلايق است! و هر كه در دنيا، از شك و ترديدش، أثري به جاي مانده! يا سخت به گردنكشي پرداخته است، (چنين فردي را) به آتش افكند! و از (رنج و) عذاب خداي عزوجل! برايش گريز و امتناعي نيست!. و هر كه؛ در دنيا، جبين كرنش و فروتني! بر آستان او سائيده! و بر اين خصلت بندگيش، رنگ دوام و حفاظت داده است، به رحمت (بيكرانش!) او را در بهشت برين، جاي دهد!» [2] .
و اما؛
[ صفحه 37]
پاورقي
[1] بخشي از تفسير امام (حسن) عسكري عليه السلام است. به فصل سوم، پاورقي شماره ي 5 مراجعه شود.
[2] بخشي از نامه اي است كه؛ أميرالمؤمنين عليه السلام، به شاه روم، نوشته است. هنگامي كه؛ آن شهريار، از آن حضرت، از تفسير «فاتحة الكتاب» پرسيده است.
حديث - تماما - در فصل سوم، (پاورقي 6) آمده است.