اهميت اذان در گفتار پيامبر و امامان


درباره ي ارزش و پاداش اذان گفتن، در روايات اسلامي، دهها و صدها روايت نقل شده، كه بيانگر اهميت فوق العاده ي اذان در اسلام بوده و دليل آن است كه اذان داراي فوايد بسيار، و نتايج درخشان است و نقش مهمي در دعوت مردم به سوي توحيد و اسلام و برنامه هاي پاكسازي و به سازي اسلامي دارد، در اينجا به عنوان نمونه به چند روايت زير توجه كنيد:

1- رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم فرمود:

«المؤذن المحتسب كالشاهر سيفه في سبيل الله، القاتل بين الصفين؛

اذان گويي كه براي خدا اذان گويد، (از نظر پاداش) همانند كسي است كه شمشيرش را در راه خدا از نيام بيرون كشيده، و بين دو صف كفر و اسلام، در برابر كافران مي جنگد.» [1] .



[ صفحه 9]



2- نيز رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم فرمود:

«يغفر للمؤذن مد صوته و بصره، و يصدقه كل رطب و يابس، و له من كل من يصلي بأذانه حسنة؛

به هر اندازه كه صداي مؤذن به آنجا مي رسد و چشمش تا آنجا را مي بيند، او آمرزيده مي شود، و هر تر و خشكي او را تصديق مي كنند. [2] و به اندازه ي هر كس كه به خاطر اذان گفتن او، متوجه نماز شده و نماز مي خواند، يك حسنه به اذان گو داده خواهد شد.» [3] .

3- مفضل بن عمر مي گويد: امام صادق عليه السلام فرمود:

«من صلي باذان و اقامة، صلي خلفه صفان من الملائكة، و من صلي باقامة بغير اذان صلي خلفه صف واحد؛

كسي كه نماز خود را با اذان و اقامه بخواند، دو صف از فرشتگان به او اقتدا مي كنند، و اگر نمازش را با اقامه (بدون اذان) بخواند، يك صف از فرشتگان به او اقتدا نمايند.»

مفضل گويد: از امام عليه السلام پرسيدم: «اندازه ي هر صف به چه



[ صفحه 10]



مقدار است؟» فرمود: «اقل آن بين مشرق و مغرب است، و اكثر آن بين آسمان و زمين مي باشد.» [4] .

4- و نيز امام صادق عليه السلام فرمود:

«اطول الناس اعناقا يوم القيامة المؤذنون؛

اذان گوها در قيامت داراي بلندترين گردن هستند.» [5] .

يعني، اعمالشان از همه بيشتر است، آنها با شكوه عظيم، و سريعتر به پاداش خود دست مي يابند، و اين شكوه بيانگر همان بلندي مقام راهنمايي و دعوت كردن ديگران به سوي خدا و به سوي عبادتي همچون نماز است.

5- رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم فرمود:

«ثلاثة لو تعلم امتي ما فيها لضربت عليها بالسهام؛ الأذان و الغدو إلي الجمعة، و الصف الاول؛

سه كار است كه اگر امت من پاداش عظيم آن را درك مي كردند، براي به دست آوردن آن، ازدحام و قرعه كشي مي نمودند:



[ صفحه 11]



1- اذان 2- تسريع در رفتن براي نماز جمعه 3- و در صف اول نماز جمعه و جماعت قرار گرفتن.» [6] .

6- امام صادق عليه السلام فرمود:

«ارتفاع ديوار مسجد پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم در مدينه به اندازه ي قامت يك انسان بود، هنگامي كه وقت نماز مي شد، آن حضرت به بلال حبشي مي فرمود: اي بلال بالاي ديوار برو، و صداي خود را به اذان بلند كن، همانا خداوند بادي را مأمور كرده تا صداي اذان را به سوي آسمان ببرد».

«و ان الملائكة اذا سمعوا الاذان من اهل الارض قالوا: هذه اصوات امة محمد صلي الله عليه و آله وسلم بتوحيد الله عز و جل، و يستغفرون لامة محمد صلي الله عليه و آله وسلم حتي يفرغوا من تلك الصلوة؛

همانا فرشتگان هر گاه اذان را از زمينيان شنيدند، گويند اين نداهاي امت محمد صلي الله عليه و آله وسلم به توحيد الهي است، و آنها براي امت محمد صلي الله عليه و آله وسلم استغفار و طلب آمرزش مي كنند تا آن هنگام كه از نماز فارغ گردند.» [7] .



[ صفحه 12]



از گفتني ها اينكه امام صادق عليه السلام فرمود:

«من السنة اذا اذن الرجل ان يضع اصبعيه في اذنيه؛

از سنت است كه هر گاه انسان اذان گفت، دو انگشتش (از دو دست) را هنگام اذان گفتن، بر دو گوشش بگذارد.» [8] .



[ صفحه 13]




پاورقي

[1] وسائل الشيعه؛ ج 4، ص 614.

[2] يعني همه ي موجودات تكوينا گواهي به يكتايي خدا مي دهند.

[3] وسائل الشيعه، ج 4، ص 619.

[4] ثواب الأعمال، ص 19.

[5] همان، ص 29.

[6] بحار، ج 84، ص 156.

[7] فروع كافي، ج 3، ص 307.

[8] من لا يحضره الفقيه، ج 1 ص 184.


بازگشت