نماز ميت


من نماز ميت هستم: تا اينكه به ماده گراياني كه به محاسبه اعمال در جهان ديگر معتقد نيستند، بفهمانم كه انسان به كلي نيست نمي شود و مرگ، نابودي نيست و روح انسان باقي است و هر صفت نيك و بد در روح باقي مي ماند. به همين خاطر، فرشته موت به خاطر انسانها مأمور دريافت روح آنهاست و حيوانات از چنين مقامي برخوردار نيستند و ملك موت ندارند و تشريفات شرعي مرگ انسان را هم از قبيل غسل و نماز و كفن و... نخواهند داشت؛ زيرا آنها روح الهي ندارند و به جنت و رضوان عظيم الهي هم نخواهند رسيد.



[ صفحه 159]



از طرفي پيام من اين است كه همه مؤمنان همانند يك مجموعه متصل به هم مي باشند و در زمان حياتشان يكديگر را قوام و عزت بخشيده اند و هر فردي به منزله عضوي از يك بدن مي باشد و همه بر هم حقوقي دارند و كمترين كاري كه براي هم مي توانند انجام دهند اين است كه چه در زمان حيات و چه بعد از مرگ مؤمن براي او طلب خير و مغفرت بكنند و اين روحيه موجب تقويت كل جامعه ي مؤمنين است.

و از جمله اين خيرخواهي ها نماز خواندن بر ميت است.

پس من نماز هستم و هديه ام به ميت مؤمن پنج گل معنوي معطر از پنج گلستان نمازهاي پنجگانه شبانه روزي است؛ يعني پنج تكبير دارم از پنج نماز:

بعد از تكبير اول يادآور عظمت خدا و رسول او به واسطه دو شهادت دادن است: شهادت به لا اله الا الله كه حق خاص خداوند است و شهادت به بزرگترين حق بعد از خداوند، يعني رسالت حضرت محمد (ص) و بعد از تكبير دوم سپاسگزاري از خاتم انبيا است كه مبادا دستورات پيامبر فراموش شود و براي زندگي بعد از مرگ بهترين توشه ها اين است كه اموات از اين جهان با روح اطاعت ار رسول خدا از دنيا رفته باشند.

و اما بعد از تكبير سوم به حق مؤمنين بايد توجه شود و خير و آمرزش آنها را خواستار باشيم؛ چنانچه آنها هم در زمان حياتشان چنين وظيفه اي نسبت به ما داشته اند.

بعد از تكبير چهارم آخرين دعا اين است كه براي مؤمني كه از دنيا رفته خير (مغفرت را) بخواهيم و اگر ظاهرا مؤمن جلوه



[ صفحه 160]



كرده، ولي در حقيقت كافر بوده از طلب آمرزش براي او خودداري كنيم و آنچه مناسب نفاق اوست براي او آرزو كنيم؛ زيرا ايمان مؤمن (بهترين ارزش است) و كفر و نفاق ضد ارزش بوده و هيچ گاه مساوي نيستند و مساوي دانستن آنها علامت نفاق يا دوري از ايمان است.

و تكبير پنجم به منزله سلام نماز است. [1] .

و رمز مهم اموري كه براي ميت مؤمن انجام مي شود اين است كه همگان، مخصوصا افراد بي اعتقاد به قيامت به فكر فروروند و با ديدن اين مراسم در افكار خود تجديدنظر كنند و دو مطلب را بدانند. 1. ارزش انسان به خداشناسي و اطاعت از اوست «به همين دليل افرادي كه منكر خداوند و دين هستند چنين مراسمي ندارند».

2. متوجه بشوند مرگ، آغاز زندگي است و روزگار ابدي با مرگ شروع مي شود و نتيجه ي ايمان به خدا و اجراي فرمان او در آنجا ظاهر مي شود.

«و السلام عليكم و علي عباد الله الصالحين»

سيما محمد و آله الطاهرين

و الحمد لله رب العالمين

«سيرجان - علي اكبر عارف»

تابستان 1384 ه. ش

كتاب را به روان پدر و مادر و هر كس كه نسبت به اينجانب ذي حق مي باشد تقديم مي نمايم. ضمنا از دو شاعر سيرجاني (حاج بحراني و خواجه احمدي) كه دو قطعه شعر سروده خود را درباره نماز در اختيار ما گذاشته تشكر مي كنم.




پاورقي

[1] اهل سنت چهار تكبير را كافي مي دانند، يعني تكبير چهارم را به منزله سلام آخر نماز مي دانند.


بازگشت