اشهد ان محمدا رسول الله (شهادت مي دهم كه محمد رسول خداست)


شهادت به رسالت حضرت ختمي مرتبت (ص) در ظل شهادت به «توحيد الهي» است و در حقيقت مي توان گفت كه زير مجموعه ي «اشهد ان لا اله الاّ الله» است و در عين حال متضمن و در بر گيرنده ي شهادت به رسالت و نبوّت انبياي پيشين نيز مي باشد [1] .

به همان نحوي كه ايمان راسخ (مانند ديدن عيني يك مشهود) به وجود و يگانگي خداوند در رأس اعتقاد به هر دين توحيدي قرار دارد، ايمان به رسالت حضرت محمد(ص) نيز از اساس عقيده و ايمان به اسلام در مرحله ي بعد از توحيد مي باشد.

حد اعلاي مراتب اعتقادي گوينده «اشهد ان محمداً رسول الله» رسيدن به شهود نبي اكرم(ص) است.

آن چنان كه بنابر روايات متعدد، حضرت علي(ع) در بعضي از موارد خود شاهد بر نزول وحي بر پيامبر(ص) بودند (مثلاً درباره نزول اذان).

هر فرد مسلمان به موازات سعي در رسيدن به ايمان راسخ و نفس مطمئنه در توحيد الهي بايستي به رسالت نبي اكرم (ص) نيز به مرز اطمينان كامل نزديك تر شود تا در نهايت به آن برسد.

درعين حال اعتقاد و اطمينان به رسالت حضرت ختمي مرتبت(ص) متضمن و در برگيرنده اعتقاد به كل آيات قرآن كريم به عنوان وحي مُنزل از طرف خداوند به پيامبر(ص) مي باشد و اين اعتقاد تجزيه پذير نيست و نبايد به



[ صفحه 33]



بعضي آيات قرآن ايمان داشت و برخي را باور نداشت (يؤمنون ببعض و يكفرون ببعض) [2] .

شهادت به رسالت حضرت ختمي مرتبت تنها محدود به رسالت خود پيامبر(ص) نيست بلكه ايمان و اعتقاد به حلقه ي اتصالي را شامل مي شود كه آن حضرت به طور شاخص و برجسته در بين رشته اي است كه پيامبران سلف(ع) قبل از آن حضرت قرار گرفته اند و ولايت معصومان در دنباله ي آن تا حضرت حجت عليهم السلام.

در اسلام همه ي پيامبران قبل كه 25 نفر آنان نيز در قرآن نام برده شده اند مورد قبول مي باشند. [3] .

روايت متقن و مورد قبول همه مسلمانان از قول پيامبر(ص): «من كنت مولاه فهذا علي مولاه» و آيه ي قرآن كه اهل بيت را معصوم دانسته است. و فرمايش رسول اكرم(ص): «من دو چيز گران بها را دربين شما باقي مي گذارم: «قرآن و عترت» [4] و بسياري مستندات ديگر بر ولايت ائمه اطهار(ع) دلالت دارد.



[ صفحه 34]




پاورقي

[1] سوره بقره آيه 285: آمن الرسول بما انزل اليه من ربه و المؤمنون كل آمن بالله و ملائكته و كتبه و رسله لانفرق بين احد من رسله.....

[2] بقره 85:..... افتوءمنون ببعض الكتاب و تكفرون ببعض....

[3] اسامي پيامبران نام برده شده در قرآن: 1ـ حضرت آدم (ع) آل عمران 33، 2ـ حضرت نوح (ع) نساء 163، 3ـ حضرت ابراهيم(ع) نساء 163، 4ـ حضرت اسماعيل (ع) نساء 163، 5ـ حضرت اسحاق (ع) نساء 163، 6ـ حضرت يعقوب (ع) نساء 163،7ـ حضرت عيسي (ع) نساء 163، 8ـ حضرت ايوب (ع) نساء 163، 9ـ حضرت يونس (ع) نساء 163، 10 ـ حضرت هارون (ع) نساء 163، 11ـ حضرت سليمان(ع) نساء 163، 12ـ حضرت داوود (ع) نساء 163، 13ـ حضرت يوسف (ع) غافر 34، 14ـ حضرت موسي (ع)مريم 51، 15ـ حضرت زكريا (ع) انعام 85، 16ـ حضرت يحيي (ع) آل عمران 39، 17ـ حضرت الياس (ع) صافات 123، 18ـ حضرت يسع (ع) انعام 86، 19ـ حضرت لوط (ع) صافات 133، 20ـ حضرت ادريس (ع) مريم 56، 21ـ حضرت ذوالكفل (ع) انبياء 85، 22ـ حضرت هود (ع) هود 50، 23ـ حضرت صالح (ع) نمل 45، 24ـ حضرت شعيب (ع) اعراف 85، 25ـ حضرت عُزير (ع) توبه 30، 26ـ حضرت محمد (ص) فتح 29.

[4] روايت ثقلين: اني تاركً فيكم الثقلين: كتاب الله و عترتي.


بازگشت