سخنراني جناب آقاي قرائتي


بسم الله الرحمن الرحيم

پنجمين اجلاس نماز است، و پنج شهيد محراب داريم دو تن از اين شهيدان در تبريز بودند و روز رحلت حضرت معصومه است با ذكر يك صلوات سخنم را آغاز مي كنم.

جلسه مهمي است. شركت كنندگان ساده نيامده اند. آيةالله مهدوي كني مريض بودند، بعضي از عزيزان حاضر در جلسه ديشب در فرودگاه در تب و تاب سختي بودند، آيةالله موسوي زنجاني پدر دو شهيد است و از او شرمنده ايشان هستيم. آيةالله جنتي هم همينطور و آيت الله انواري هم همينطور. 3 و 4 نفر از وزراي عزيز، وزير آموزش و پرورش، وزير علوم، وزير بهداشت و درمان با همه اشتغالي كه دارند و عصر هم بايد در هيأت دولت باشند و ائمه جمعه محترم ازاستانهاي دور و نزديك، جمعي از استانداران و مديران كل، تمام مسئولين سازمان تبليغات اسلامي، وزارت ارشاد، مديران كل آموزش و پرورش، مديران كل صدا و سيما و جمعي از تجار تهران، كه در اين جمع صميمي و نوراني شركت فرموده اند تشكر مي كنم. من حرف تازه اي ندارم. اما



[ صفحه 22]



مي خواهم ناله هاي پنج ساله و چند حرف اضافه را جمع بندي و حضورتان عرض كنم.

مي خواهم چند دقيقه اي راجع به اهميت نماز صحبت كنم و در چند دقيقه گزارش وار 30 تا آرزويم را بگويم. البته آرزوهاي ما 50 تا بوده كه به 20 تاي آن رسيديم. ولي چون ديشب يك كسي در فرودگاه به من گفت: چه خبر است اين همه پيرمرد و وكيل و وزير را براي اجلاس نماز مي كشي؟ مگر چيه؟!

گفتم بايد از هياهوها و تبليغاتي كه نكرديم عذرخواهي كنم. نماز چيزي است كه اسلام فرموده، مردم به پشت بام ها بروند و روزي 5 بار فرياد بكشند؛ و «حي علي الصلوة» بگويند و ما سالي يكبار فرياد مي كشيم! بايد استغفار كنيم كه چرا روزي 5 بار فرياد نمي كشيم؟! براي فريادي كه مي كشيم توجيه داريم!!

اما اهميت نماز - آيه اي كه برادر قاري ما خواند، آيه عجيبي بود. ميگويد بايد جهاد كنيد و گرنه نمازخانه يهوديان خراب مي شود. «لهدمت صوامع و بيع» ترجمه اش اين است: «اگر جنگ نكنيد عبادتخانه يهوديان خراب مي شود» عبادت بقدري ارزش دارد كه اسلام اجازه ميدهد براي حفظ عبادتخانه، حتي مذاهب ديگر خون مسلمان ريخته شود. اين معناي عبادت است. آيه اي كه آيت الله شبستري خواندند؛ من اين را از آيت الله حائري و آيت الله العظمي حاج آقا مرتضي حائري با يك پسوندي شنيدم كه آيه با ادامه پسوند به جاي مهمي مي رسد. 3 آيه را پهلوي هم بگذاريد، ببينيد چه در مي آيد؟ كشاورزها دو درخت را به هم پيوند مي دهند، ميوه سوم به عمل مي آيد؛ 3 آيه را به هم پيوند بدهيد ببينيد چه از آب در مي آيد:

«اقم الصلوة لذكري» ذكري كه شد چه ميشود؟ «الا بذكرالله تطمئن القلوب»



[ صفحه 23]



اطمينان كه حاصل شد: «يا ايتها النفس المطمئنه ارجعي... اقم الصلوة لذكري، بذكر الله تطمئن، يا ايتهاالنفس المطمئنه...

يعني نماز سكوي پرش به بي نهايت است. گياهاني كه ما در اين دنيا داريم يا ريشه است، يا تنه، يا ميوه؛ نماز هم ريشه است، هم تنه و هم ميوه!

اما ريشه است؛ چون 34 روايت از «بُنَي الاسلام...» داريم و يكي از آنها نماز است و پس «بني» يعني ريشه نماز.

اما تنه، است چون مي گويد: «الصلوة عمود»

اما ميوه است؛ چون قرآن مي گويد كسي كه حكومت به دست مي گيرد، ميوه حكومت اسلامي نماز است. «الذين ان مكناهم في الارض اقامواالصلوة»

پس نماز هم ريشه است، هم تنه و هم ميوه.

نماز محوريت است. اصلا كنكوراست. تا كسي آزمون كنكور ندهد، اصلا نمي گذارند به دانشگاه بيايد. فرض كنيم مخابرات به همه خانه ها تلفن داد. وزير راه همه جا را جاده كشيد. شهرداري همه خيابانها، اتوبانها، بلوارها را درست كرد. اصلا ايران عروس شد. حديث مي گويد: «ان قبلت قبل ماسويها» و اميرالمؤمنين مي گويد، همه كارهاي تو «تبع لصلوتك» نماز محور است. نماز درحاشيه بوده، مي خواهيم آن را به محور بياوريم.

از نمازخانه هاي چند تا وزارتخانه فيلم برداري شد، ديروز يك فيلمي از 17 وزارتخانه ديدم، در سابق نمازخانه انبار سيب زميني و ذغال بود. الان نمازخانه ها عوض شد و اين يك حركتي است!

اقامه نماز در پارك با خجالت همراه بود. بعد از اين كه اقامه شد طلسم شكست. البته من تا حالا در تلويزيون شش بار تكرار كردم، كه نماز در پارك 8



[ صفحه 24]



شرط دارد: 1- اگر ازمسجد دوريم در پارك نماز بخوانيم، نه اينكه مردم را از مسجد توي پارك بياوريم. بلكه بايد مردم را به مسجد ببريم. منتهي اگر مسجد از پارك دور شد در پارك نماز بخوانيم عيبي ندارد. 2- نماز در پارك سفارشي نباشد. مثل اين كه دو ميني بوس آدم آنجا ببريم و به صورت مصنوعي نماز بخوانيم. آن كسي كه در پارك بستني مي خورد. نماز هم بخواند. 3- با تعقيب و ختم صلوات و امن يجيب و نميدانم قطعنامه نباشد. بلكه نماز پنج دقيقه اي باشد نماز ظهر عاشورا رسم نبود، ولي رسم شد. در پادگانها «حي علي الصلوة» حسابي حركتي كرده و بسيار خوب است كه البته جناب آقاي صفايي گزارش آن را بيان مي كنند.

نماز محور است، نماز گلوگاه است، هر جا كه بخواهي تكان بخوري نماز محور است. مجلس شورا: «امرهم شوري بينهم و اقاموالصلوة» طواف: و اتخذوا من مقام ابراهيم (نماز طواف). تولد امام زمان نيمه شعبان، در هر فراز و نشيبي و در همه گلوگاهها نماز در متن بوده و جاسازي شده است.

نماز ظرف رسالت، اگر پيامبر معراج ميرود ميگويد «سبحان الذي اسري بعبده» چون عبد است. «اسري عبده و رسوله»

آفرينش براي «عبادت است». ابروباد و مه و خورشيد و فلك «خلق لكم، سخرلكم، متاعا لكم، لكم لكم...» هستي براي بشر است و بشر براي عبادت. نماز درحاشيه نيست، بلكه در متن است.

اگر نيروهاي مسلح مملكت را امن مي كنند؛ امنيت ظرف نماز است. قرآن مي گويد «من بعد خوفهم امنا» خُب بعد از اين كه امن شد چه كار بايد كرد؟ «يعبدونني» امنيت براي عبادت است. آفرينش براي عبادت است.



[ صفحه 25]



نماز زور مي خواهد. اگر فقط بحث ايمان بود، آنوقت قرآن ميگفت «الذين امنوا اقاموالصلوة»، ولي قرآن ميگويد؛ «مكناهم في الارض اقاموالصلوة» يعني نماز زور مي خواهد. چطور شد كه در مجلس شوراي اسلامي اگر نماينده اي 10 دقيقه دير كند هيأت رئيسه اعلام مي كند، جناب آقاي فلاني نماينده شهرستان فلان 11 دقيقه تأخيركرده و در راديو آبرويش مي رود كه 11 دقيقه تأخير كرده است در حاليكه 17 سال از انقلاب گذشته، ولي در بعضي از سازمانها و اداره ها بعضي ها پاي شان را در 17 سال است به نمازخانه نگذاشته اند و ما آبروي آنها را نمي ريزيم. بايد آبروي فردي كه نماز نمي خواند، ريخته شود آبرو ريختن در اسلام جايز است. يكي در مجلسي كه همه اشراف بودند سيخ كبابي خورد و فقرا يا ضعفا نبودند، اميرالمؤمنين يك نامه اي نوشت و اين سيخ كباب كوفتش شد. يكي به مهماني اشرافي رفت. حضرت امير چنان به او تشر زد كه در تاريخ آمده وقتي مي گفتند عثمان بن حنيف مي پرسيدند همان است كه در مجلس اشراف خورد و فقراء نبودند! ما بايد يك جايي آبروريزي كنيم. حديث داريم حضرت رسول (ص) به مسجد آمد و به عده اي گفت: «قم»! پاشو برو بيرون! «قم...» پنج نفر را بيرون كرد و فرمود اينها نماز مي خوانند؛ اما زكات نمي دهند. هفده سال است در انقلاب موعظه است، بس است. در كشور امام زمان، نبايد حقوق بگير دولت تارك الصلوة باشد. نگوييد اگر مسجد بيايم، ريا مي شود. اين نوع ريا ثواب هم دارد. ما اگر زير لحاف مي گفتيم مرگ بر شاه، شاه نمي رفت. بايد به خيابان ها برويم و داد بزنيم.

همراه اقامه نماز تظاهر است. و اگرنه اگر آدم تاريخ عاشورا را بخواند و دو ليتر گريه كند. نمي گويند اقامه عزاداري. نماز محور است، هدف است. بايد در



[ صفحه 26]



متن بيايد. بايد جدي بشود. در انتخاب مدير عامل نمونه مي پرسيم چي شد كه فلاني مدير نمونه انتخاب شده؟ مي گويند كارخانه ضرر مي داد، الان سود مي دهد. مي پرسيم حالا در مورد نمازچه كار كرده؟ ميگويند: نه! ما راجع به نماز كاري نكرديم!!

بايد در انتخاب معلم نمونه به نماز هم توجه بشود. و در انتخاب مدير كارخانه هم همينطور.

امروز مسجدهاي ما غمخانه شده. به هر كس و هر جواني بگويي مسجد...! مي گويد همان جا كه ختم مادربزرگم بود. مسجد است؟ آنجايي كه تابوت است؟ وقتي عابر ادرارش ميگيرد مي پرسد: ببخشيد مسجد كجاست؟

مسجد جاي مستراح عمومي، غمخانه، ختم مادربزرگ و عمه شده. مسجد بايد به جايي برسد كه هر سرگردي مي خواهد سرهنگ بشود تو مسجد بشود. عقد دخترها در مسجد باشد. گواهينامه پزشكي در مسجد داده شود. از مسجد خاطره خوش داشته باشند نه ختم عمه و غيره... در قرآن خادم مسجد 3 نفر بودند: 1- ذكرياي پيغمبر 2- ابراهيم و اسمعيل «طهرابيتي» 3- حضرت مريم «نذرت لك ما في بطني مُحررا»

پس خادم مسجد حضرت ذكريا و ابراهيم (ع) بوده، الان مشدعباس و عمو حيدر خادم مسجد شده. خادمهاي مسجد ما يا پيرند، يا كورند يا فقيرند، يا سيگاري و يا بداخلاق. بنابراين ما بايد همه خادمها را به كميته امداد بدهيم و به جاي آنها براي خادمي مسجد از ديپلم خوش سليقه استفاده شود. و اين يكي از معروفهايي است كه بايد احياء بشود. وضع مساجد: در مساجد استان هاي ما مثل استان مازندران، استاندار تشريف دارند. مساجد بين راهي شبانه روزي



[ صفحه 27]



است. شهرهايي كه در مسير راه است؛ مثل قم و قزوين و مازندران، ميليون ها آدم رفت و آمد دارند. لذا مساجد آن ها بايد شبانه روز باشد. چطور نيروي انتظامي شبانه روزي است و داروخانه و درمانگاه شبانه روزي داريم، اما مسجد شبانه روزي نداريم. اين اهدافي است كه ما بايد به آن برسيم.

وقتي ميخواهند غبار حرم امام رضا را بروبند، غبارروبي يك عنوان است. بزرگترين شخصيت هاي مملكتي لباس سفيد مي پوشند و براي غبارروبي با غسل زيارت وارد ضريح مي شوند. غبارروبي كمال است. اما مسجدروبي كمال نيست. بايد برسيم به اينكه مسجدروبي هم يك ارزش باشد. من تمام زيارت نامه ها را در مفاتيح جستجو كردم. تمام چهارده معصوم ما اولين سلامي كه به آنها مي كنيم «اشهد انك قد اقمت الصلوة» است. به هر حال اين مسئله نماز است. به اميد روزي كه در تلويزيون هر كس مي خواهد خود را معرفي كند اول بنده خدا بگويد بعد سردار فلان. مثل مسيح(ع). حضرت عيسي در گهواره اول گفت: «اني عبدالله» بعد گفت «وجعلني نبيا». بندگي خدا بايد مطرح بشود. در و ديوار ما مملو از تبليغات از پلوپز و زودپز و جاروبرقي و نمي دانم اتوبرقي و... است، مگر اينجا اتريش است؟

نيمه شعبان بايد سلام بر مهدي و «السلام عليك يا بقيه الله» باشد. تهران و بعضي از شهرهاي بزرگ و كوچك اين كارها را كردند. تابلوهاي خياباني نمره نماز بايد اول باشد. كسي را كه مي خواهيم استخدام كنيم بايد نمازش درست باشد. اين كارهايي است كه بايد به آن برسيم. اما به كارهايي هم رسيديم:

الحمدلله كارهاي خوبي انجام شده.

حساسيت نماز: يك روز آقاي دكتر نجفي وزير محترم آموزش و پرورش



[ صفحه 28]



تلفن كرد و گفت: رفتم به نهارخوري وزارتخانه ديدم 700 - 800 نفر حضور دارند اما نسبت به اين آمار نمازخانه كم جمعيت است. يك نامه اي نوشتند و من رفتم آنجا يك تغييري پيدا شد. همين حساسيت را ما مي خواهيم يعني وقتي مقايسه شد كه نهارخوري شلوغ است ولي نمازخانه خلوت، در اين صورت مسئول ناله بزند. جناب آقاي دكتر مرندي چند روز پيش از يك بيمارستان بسيار مهمي بازديد مي كنند، هيأت امناء و معاون مالي و غيره لوح تقدير مي آورند تا ايشان امضاء كنند. در بيمارستان به اين مجهزي و مهمّي موقع امضاي لوح ميفرمايد كه من از نمازخانه بازديد نكردم. ميرود و مي بيند نمازخانه بيمارستان در شان آنجا نيست! مي گويد متأسفم لوح را امضاء نمي كند! قهر مي كند و بيرون مي آيد! همه پزشك ها رنگشان مي پرد! و ما همين را مي خواهيم. فيلمي كه به نحوي نماز در آن نيست اجازه پخش داده نشود و هر سرود سازي در بين سرودهاي خود يكي دو تا شعر و سرود براي نماز بسازد. ما از مديركل اوقاف وقف نامه هاي زيادي گرفتيم. ديديم ما در مورد نماز وقف نداريم. وقف امام حسن خيلي داريم. ما بايد مسئله نماز و وقف براي نماز را در جامعه احياء كنيم. نماز خيلي كار دارد و من بايد اين قصه را اينجا بگويم:

امام صادق (ع) فرمود ظهر كه ميشود چنان بدويد مسجد كه بگويند «هؤلاء جعفرية» اين شيعه است و يك خبر تلخي بگويم. چون اگر اينجا نگويم، پس كجا بگويم؟! نصف جمعيت بندرعباس شيعه هستند و نصف ديگر سني. رئيس ستاد اقامه نماز بندرعباس مي گفت: علامت شناخت شيعه و سني اين است وقتي كه ظهر ميشود هر كس مغازه اش را مي بندد ميگويند اين سني است و هر كه مغازه اش باز است مي گويند اين شيعه است. رمز شيعه اين است كه مغازه ها



[ صفحه 29]



باز است و حضرت امير از دست ما خون گريه مي كند. امام صادق فرمود حركتي كنيد كه بگويند «هؤلاء جعفريه» اين ها شيعه اند، حركتي كردند كه بگويند اينها سني اند. به هر حال اين ناله ها را ما كجا سر بدهيم؟ آيا در اجلاس نماز نبايد اينها گفته شود؟

ما بايد راههاي طي شده را نگاه نكنيم. اصولا در هر كاري اگر كارهايي كرديم غرور ما را ميگيرد. مثلا بگويم چون بنده دو هزار تا كتاب خواندم باسوادم. بايد بگوئيم ميليون ها كتاب نخواندم. به راههاي نرفته نگاه كنيد تا بدويم. به رفته ها نگاه نكنيم تا غرور ما را بگيرد. الان نمازخانه هاي پادگانها پر است. مساجد دانشگاهها پر است. اما چقدر تارك الصلوة داريم؟ چقدر كاهل الصلوة داريم؟ به نرفته ها نگاه كنيد تا خيز بگيريم. اگر به رفته ها نگاه كنيم قانع خواهيم شد. تازه اگر به همه كمالات رسيديم قرآن ميگويد: «فاذا فرغت فانصب». بگذريم. ما خيال مي كرديم، بعد از يكي دو سال مي توانيم، مسئله نماز را حل كنيم. البته خيلي حل شده ولي هنوز هم، خيلي كار داريم. يك سر نماز زايشگاه است و يك سر آن قبرستان. طفل در زايشگاه متولد ميشود، در گوش نوزاد «حي علي الصلوة» مي گويند و در قبر هم نماز همراه است. هيچ عبادتي نداريم كه يك سر آن زايشگاه باشد و يك سر ديگر قبرستان. نماز از آدم تا خاتم است در نماز بيشترين تنوع را داريم. 350 رقم نماز مستحبي كدگذاري و كشف شده است و هيچ عبادتي اينقدر تنوع ندارد. هر عبادتي شرط دارد. اگر سالمي روزه مي گيري اگر پول داري خمس مي دهي اگر... زكات، اگر... حج، اگر،اگر...، اما نماز واجبي است كه اگر ندارد. نماز جامع تمام كمالات و حلال همه مشكلات است. هر مشكلي داريم قرآن مي گويد: «و استعينوا بالصبر و الصلوة».



[ صفحه 30]



من به آقاي وزير كشور تلفن كردم كه استاندارها را مي خواهيم براي اجلاس دعوت كنيم، اگر استانداران به شما تلفن زدند و از شما مرخصي خواستند شما اجازه بدهيد. آقاي وزير كشور گفت: چرا خودم نيايم؟ خودم هم مي آيم. براي اين كه «من استخف بالصلوة» شامل «من استخف باجلاس الصلوة» هم ميشود. چرا من نيايم و استاندارم را بفرستم؟ بايد خودم بروم منتهي ديروز زنگ زدند و گفتند، مسئله اي پيش آمده كه نمي توانم در اجلاس شركت كنم و تعدادي مهر كربلا فرستاد تا به شما عزيزان هديه كنيم.

بايد نماز را كه عمود دين است، عمود آن را بردارد. مگرنه اينست كه براي جنازه امام بايد امام نماز بخواند؟ و امام را امام دفن كند؟ عمود دين را هم بايد عمود استان بردارد و عمود استان استاندار و امام جمعه است.

مسئول نماز استانداران و ائمه جمعه و فرمانداران هستند، مديران تبليغات و صدا و سيما هستند. زورشان بيشتر است، مسئوليتشان هم بيشتر است. نماز مربوط به همه است. به هر حال آرزوهاي زيادي داريم. مي خواهيم يكي حساس بشود. الحمدلله حساس شده اند به خواست خدا به جايي رسيديم كه گفتند اتوبوس در وقت نماز نگهدارد، نگه نداشت. و در صورت نگه نداشتن شكايت كردند و اتوبوس را 3 روز توقف و پنجاه هزار تومان جريمه كردند و ما همين را مي خواهيم. مگر ميشود براي سيگار و نوشابه و ادرار نگه دارند و براي نماز نگه ندارد؟ هركس وقتي نگه نداشت همه فرياد بكشند. ما حساسيت مي خواهيم. مي خواهيم مردم روز جمعه بروند. چون نماز راه رفتن نمي خواهد، هيجان مي خواهد. «حي» يعني هيجان. «عجلوا» يعني هيجان. «فاسعوا» يعني هيجان. هر وزارتخانه اي بايد آمار بگيرد. من با بعضي از وزراء صحبت كردم و

ّ

[ صفحه 31]



سئوال كردم كه شما «تارك الصلوة» هم داريد؟ در گوشم گفت: تا دلت بخواهد. گفتم: چه كرديد؟ گفت: چه مي توانم بكنم؟ گفتم آقا يك دانشمندي را به وزارتخانه دعوت كنيد! افراد تارك الصلوة را دعوت كنيد و بگوئيد آقا برو با ايشان بحث كن. اگر نماز را نميداني يادت مي دهم، بلد نيستي يادت مي دهم، اشكال داري جواب مي دهم، گردن كلفتي توبيخ و تنبيه تمام شد و رفت.

مردم 3 دسته هستند. يكدسته مثل توت هستند، شيرين هستند و با يك حركت مي ريزند. و بعضي مثل انار هستند بايد گرفت و تابش داد. و بعضي ها هم مثل گردو بايد با چوب به جانش افتاد. به هر حال تا چه وقت حديث بخوانيم؟ 5 سال است نصيحت و حديث گفته شده است، 17 سال است انقلاب شده.به اميد روزي كه استاد دانشگاه تا صداي اذان را وسط درس شنيد، گچ را بيندازد. اين حديث تكراري است ولي اجازه بدهيد مجددا عرض كنم. اين حديث را از آيت الله استادي شنيدم. خيلي حديث مهمي است.مهم ترين جلسات تاريخ بخاطر نماز تعطيل شده است.

اسم چند نفر در قرآن آمده است. يهود و نصاري و مجوس و سابتين. سابتين يك رهبري بنام عمر سابعي داشتند. خيلي دانشمند گردن كلفتي بود. زير بار نمي رفت. امام رضا (ع) در يكي از جلسات او را ضربه فني كرد. وقتي ضربه فني شد، از لحاظ علمي از نظرها افتاد. گفت: «الان لان قلبي»، الان دلم نرم شده. تا گفت الان دلم نرم شده صداي اذان بلند شد. امام رضا (ع) بلند شد و رفت. گفتند: آقا اين رهبر سابتين است. اگر مسلمان بشود همه مسلمان مي شوند. چند دقيقه جلسه را طول بدهيد. خيلي جلسه مهمي است. او رهبر يك فرقه است. آقا امروز نماز اول وقت نخوانيد. فرمود: ميخواهد مسلمان بشود، ميخواهد نشود! نماز!!



[ صفحه 32]



خدا حاج احمدآقا را رحمت كند. مي گفت: شاه فرار كرد. صدها دوربين و خبرنگار آمدند.امام رفت روي چهارپايه و پيام امام را مستقيما به تمام دنيا مخابره و پخش مي كردند. و سه كلمه گفته و نگفته گفت: احمد، وقت شده؟ گفت: آقا، اول وقت الان است. يك مرتبه بدون اين كه خداحافظي كند پايين آمدند.

آقا دوربين كشورهاي دنيا به سمت شما است! پرسيدند: آقا چي شد؟ فرمود: وقت نماز است! ما بايد به اينجاها برسيم. استاندار و امام جمعه بايد مسئول نماز باشد. به اميد آيه «ذروا البيع» عملي شود. من آيات قرآن را كد گذاري كردم. آيه اي كه هيچكس در تاريخ به آن عمل نكرده! آيه اي كه 1% به آن عمل شده! و آيه اي كه 16% به آن عمل شده!و آيه اي كه 70% عمل شده! مثلا آيه اي كه تا بحال به آن عمل نشده اين است: «يبيتون لربهم سجدا و قياما» من نميدانم چه كسي به اين آيه عمل كرده. اگر امام را نمي ديدم مي گفتم به اين آيه عمل نشده است. «لايخافون احدا». مي گفتم مگر ميشود از احدي نترسيد؟ اما وجود امام باعث شد كه بفهميم حداقل يك نفر به اين آيه عمل كرده است. حالا آن آيه ها بماند.

تأمين بودجه: هر وزارتخانه اي بايد واقعا براي نماز بودجه بگذارد. از نظر ساختمان، از نظر تشويق مورد توجه قرار بگيرد. و مسابقات اسرار نماز در دانشگاهها برگزار شود. مقام معظم رهبري در اولين پيامشان فرمودند؛ اسرار نماز بايد جزو متن كتابهاي دانشگاهي باشد. امروز الحمدلله شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشريف دارند. هم آيةالله جنتي تشريف دارند و هم 3 و 4 نفر از وزراء و هم آقاي دكتر جاسبي. اگر اين مسئله حل بشود، يكي از مشكلات حل شده است. متاسفانه در كتابهاي دانشگاه اسرارالصلوة نيست.



[ صفحه 33]



اسرارالصلوة در كتابهاي معارف دانشگاه نيست! نيست! و مقام معظم رهبري براي اين موضوع 5 سال پيش فرياد زدند و 5 سال است كه اين فرمان زمين خورده!! احياء نماز صبح جاي تعجب است كه اگر 10 تا نانوايي تعطيل شود استاندار و فرماندار و مسئولين مي گويند: كودتاي خزنده و خطرناك شده!! چرا؟ براي اين كه 20 تا نانوايي تعطيل شده است. اما درب هزاران مسجد صبحها بسته است ولي آب از آب تكان نمي خورد.

نماز صبح بايد احياء بشود. من يك وقتي از خدمت آقاي ري شهري تقاضا كردم خودشان هم اينجا تشريف دارند، گفتم چه اشكالي دارد، روحانيوني كه به مكه مي روند، آن كسي اولويت داشته باشد كه صبحها درب مسجد او باز باشد و جزو امتحانات و اولويت ها باشد؟ براي لبيك گفتن حج عاشقانه مي بريم. ولي در ايران در طول سال هر صبح درب مسجد بسته است. به هر حال اين كارها بايد انجام شده و اولويت ها در نظر گرفته شود.

انشاء مدرسه: موضوع انشاء دانش آموزان راجع به نماز باشد.

تشويق هنرمندان: اين ها جزو آرزوهاي ما هست. خيلي كارهايي هم انجام شده ولي من نگفتم براي اين كه خلق تان تنگ نشود. ستاد اقامه نماز تاكنون 50 عنوان كتاب در مورد نماز چاپ كرده و تيراژ آن حدود 6 ميليون جلد است. و در اين 3، 2 سال اخير به 6، 7 زبان ترجمه شده است. بيش از 2 ميليون متر مربع موكت تقسيم شده و بيش از 500 شعر و سرود ساخته شده است. در آموزش و پرورش همين استان آذربايجان شرقي كه اجلاس برگزار شده 20 تا نماز جماعت بوده ولي الان از مرز 1500 تا گذشته و اين حركتها انجام شده است. اما بايد بگويم كه نماز مدارس راهنمايي از مدارس دبيرستان بهتر شده است



[ صفحه 34]



مسئولين امور متوسطه خيز بگيرند. دانش آموزان راهنمايي از دبيرستاني ها بيشتر نماز مي خوانند. دختران دانش آموز بيشتر از پسرها نماز مي خوانند بنابراين اين كارها هم مانده و بايد انجام شود!

اكثر چهارصد و چند نفر امام جمعه غير از ايام جمعه كه نماز جمعه مي خوانند بقيه ايام هفته در دبيرستانها هستند و اين حركت بسيار جالبي است كه شده.

بيلان كارهاي راديو و تلويزيون خوب است. و حتي كارهاي عروسكي در مورد نماز انجام شده است. نمايشگاه اختصاصي نماز كه داراي 50 غرفه است و يك غرفه آن مربوط به يك خانمي است كه از تهران آمده و يك حركت تازه اي انجام داده و معارف ديني را به صورت عروسكي نمايش داده است. مثلا حديث داريم كه اگر نماز جماعت از 10 نفر بيشتر باشد اگر آسمان ها لوح و درختها قلم و درياها مركب شود. كسي نمي تواند ثواب آن را بنويسد. اين خانم براي بچه ها به شكل عروسك و دريا و مركب يك جنگل درست كرده و از شاخه هاي درختان قلم بيرون زده و آسمان را به صورت لوح درآورده كه خيلي زيباست. و 40، 50 كار هنري ديگري به صورت عروسكي براي آموزش بچه ها انجام شده كه جالب توجه است.

4 جلد كتاب در مورد حكايت نماز نوشته شده و 6 جلد كتاب شعر فقط براي نماز نوشته شده است. و كارهاي بسياري انجام شده. انصافا نماز خيلي رشد كرده. از صدقه سر دعاي امام زمان عليه السلام و از صدقه سر مقام معظم رهبري و همه شما و همه مسئولين. اما به اميد روزي كه يك تارك الصلوة در كشورمان نداشته باشيم. البته بعد از نماز نوبت زكات است. در كل قرآن براي حج يك آيه بيشتر نداريم. و براي وجوب روزه هم در كل قرآن يك آيه بيشتر نداريم. و براي



[ صفحه 35]



خمس هم در كل قرآن يك آيه بيشتر نداريم. يعني خمس و حج و روزه در قرآن يك آيه بيشتر ندارد. ولي براي زكات حدود 32 آيه داريم و در اين 16 - 17 سال كسي براي زكات چيزي نگرفت. استاندار شيراز مي گفت: مبلغ زكات ما 5 ميليارد تومان مي شود(20 كيلو 1 كيلو). 5 ميليارد تومان زكات يعني ديگر در شيراز فقير و دختر بي جهيزيه نخواهد بود. زكات هم جزو مسائل فراموش شده است. من 22 طرح فراموش شده را نوشتم و خدمت مقام معظم رهبري دادم. گفتم؛ آقا اين ها همه فراموش شده است. ايشان زير طرح نوشتند، «بسمه تعالي» هر كاري مي تواني بكني بكن يكسري جاها بودجه تبليغات داريم ولي يكسري واجب ها فراموش شده است به اميد اين كه نماز را احياء كنيم. نمونه هاي جالبي در ذهن دارم اگر در ميان صبحتهايم چيزي يادم بيايد خواهم گفت. خدايا به ما توفيق بده تا روز به روز با اسرار نماز آشناتر، عاشق تر بشويم مزه مناجات و نماز را به ما بچشان و ما را از مقيمين نماز قرار بده.

آيت الله وحيد خراساني مي گفت: اقامه نماز از نظر اهميت هم وزن رهبري است. گفتم: چطور؟

گفت: براي اينكه 2 تا «و من ذريتي» در قرآن است. ابراهيم عليه السلام وقتي رهبر شد؛ گفت: «و من ذريتي» راجع به اقامه نماز هم گفت: «رب اجعلني مقيم الصلوة و من ذريتي» 2 تا «و من ذريتي» از يك حلقوم. يكي براي رهبري نسل خود و ديگري براي اقامه نماز. من از اين آيه مي فهمم كه باز احياء نماز با امامت هم وزن است و حق هم هست همين طور باشد ان شاءالله در مورد مسئله نماز بايد بيشتر كار كنيم.

از ميزبان عزيزمان، استان غيور و مذهبي و مخلص و شهري كه دو شهيد



[ صفحه 36]



محراب داده و از استاندار آذربايجان، فرماندار و همه دست اندركاران كه ميدانم اين ها چند ماه است كه براي اين جلسه تلاش مي كنند از تك تك آنها تشكر مي كنم

والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته



[ صفحه 37]




بازگشت