مالك يوم الدين
مالك روز جزا است. اين صفت ديگري است كه براي خدا ذكر شده و در پي انحصار حمد و ستايش براي خداوند، بيان شده است. انسان، بيشتر در سه مورد و حالت، تشكر مي كند:
1- توجه به لطف گذشته
2- توجه به محبت فعلي
3- اميد به لطف آينده
با اين حساب، همه ي ستايش ها بايد از آن خدا باشد، چرا كه هم گذشته ي ما را تأمين كرده، هم در حال حاضر از نعمت ها و رحمت و لطف او برخورداريم و هم در آينده و قيامت، سر و كار ما با او و چشم اميد ما به لطف و كرم اوست.
او مالك است، مالك واقعي نه اعتباري و موقت و كم ارزش!
انسان ها گرچه در دنيا، در تار و پود شرك هاي پيدا و پنهان اسيرند، ولي در قيامت، همه در خواهند يافت كه جهان و هر چه در آن است، از اوست و مالك هستي و فرمانرواي مطلق و حاكم حقيقي اوست: «و الأمر يومئذ لله» [1] .
در قيامت، از مردم سؤال مي شود: «لمن الملك اليوم» حكومت، امروز از آن كيست؟
مي گويند: «لله الوحد القهار» [2] از آن خداي يكتاي قهار و نيرومند.
جمله ي مالك يوم الدين، انسان را به ياد حسابرسي قيامت مي اندازد، تا به حساب انسان نرسيده اند، انسان خود بايد به حساب خود برسد. [3] .
[ صفحه 159]
امام سجاد عليه السلام وقتي به اين جمله در نماز مي رسيد، آن را آنقدر تكرار مي كرد كه نزديك بود روح از بدنش پرواز كند. [4] .
«دين»، به معناي «جزا» است. خدا، مالك روز جزا و پاداش است. در اين سوره، هم به رحم الهي اشاره شده، هم به قهر و عدالت او، تا رمز تربيت صحيح، يعني زيستن ميان خوف و رجا و بكارگيري «مهر» و «قهر» روشن شود.
پاورقي
[1] انفطار، آيه ي 19.
[2] مؤمن، آيه ي 16.
[3] حاسبوا قبل ان تحاسبوا (رسول خدا به ابوذر غفاري - مكارم الاخلاق).
[4] نورالثقلين، ج 1، ص 16.