نكته ي مهم
درست است كه انسان براي پيشگيري از ريا بايد سعي كند كارهايش را
[ صفحه 206]
پنهاني انجام دهد؛ ولي به اين نكته ي مهم نيز بايد توجه كرد كه در بعضي از موارد آشكار نمودن عمل، احكام ديگري پيدا مي كند كه گاهي بي اشكال و گاهي بهتر و گاهي لازم مي شود. براي روشن شدن بهتر بحث، انواع و احكام آشكار كردن عمل ذكر مي شود:
آشكار كردن عمل:
الف. واجبات: مستحب است تمامي واجبات، علني و آشكار انجام گيرد. [1] .
ب: مستحبات:
1. خود عمل به صورتي تشريع شده كه فقط به صورت آشكار انجام پذير است: به همان صورت آشكار بايد انجام پذيرد؛ مانند نماز جماعت، نماز جمعه، اقامه ي عزاي معصومان عليهم السلام و....
2. خود عمل امكان آشكار يا پنهان انجام شدن را دارد:
عمل از نوافل شبانه روز است [2] : نافله هاي شب است: مستحب است با صداي بلند خوانده شود. / نافله هاي روز است: مستحب است با صداي آهسته خوانده شود.
غير نوافل يوميه است:
آشكار كردن در حال اجراي عمل است:
آشكار كردنش ضرر به ديگران دارد: حرام است؛ مانند صدقه ي آشكار در بعضي از موارد كه موجب آبروريزي گيرنده و اذيت شدن اوست.
ضرر ندارد: براي جذب ديگران به مذهب و يا تشويق ديگران است: خوب است. [3] .
براي دفع تهمت از خويشتن است: خوب است. [4] .
براي جذب سؤال اشخاص و پرهيز از دروغ است: اشكال ندارد. [5] .
براي جلوه دادن خويشتن است: بد است.
آشكار كردن بعد از اجراي عمل است: احكامش از مباحث صورت هاي قبل روشن شد.
[ صفحه 207]
پاورقي
[1] وسائل الشيعه، ج 1، ص 56؛ و ج 6، ص 215 و تحرير الوسيله، ج 2، كتاب الصدقة، مسأله 6.
[2] همان، ج 4، ص 759.
[3] همان، ج 1، ص 256؛ مستدرك الوسائل، ج 1، ص 13 و تحرير الوسيله، ج 2، كتاب الصدقة، مسأله 6.
[4] تحرير الوسيله، ج 2، كتاب الصدقة، مسأله 6.
[5] مستدرك الوسائل، ج 1، ص 13.