توجه مستقيم و غيرمستقيم حق تعالي در قرآن كريم به نماز و امام حسين


با نگاهي گذرا به آيات نوراني وحي، ملاحظه مي شود كه خداوند متعال، در موارد بسياري، از نماز و اهميت آن صحبت به ميان آورده است. در عين حال وقتي به روايات و احاديث وارده از ائمه ي هدي عليهم السلام مراجعه مي شود، اين نكته ي عجيب و بسيار جالب ديده مي شود كه بسياري از آيات قرآن كريم به وجود نازنين اهل بيت عليهم السلام تأويل و تفسير شده اند و در اين ميان شخصيت والاي امام حسين عليه السلام از جايگاه و اهميت خاصي برخوردار است. قابل تأكيد است كه ميزان استعمال لفظ صلاة و مشتقات آن در قرآن كريم 99 مرتبه است. [1] كه در احاديث معصومان نيز حدوداً به ميزان 128 مرتبه، آيات الهي به نام امام حسين عليه السلام تفسير و تأويل شده اند كه در ادامه به مواردي اشاره مي شود:



[ صفحه 45]



آيه ي 37 سوره بقره: فتلّقي آدم من ربه كلمات فتاب عليه انه هو التّواب الرحيم.

العمدة: باسناده الي ابن المغازلي من مناقبه، عن احمد بن محمد بن عبد الوهاب عن محمد بن عثمان، عن محمد بن سليمان، عن محمد بن علي بن خلفٍ عن حسين الأشقر، عن عثمان بن أبي المقدام، عن أبيه، عن ابي جبير، عن ابن عباس قال: سُئل النبي صلي الله عليه و آله و سلم عن الكلمات التي تلقاها آدم من ربه فتاب عليه. قال: سأله بحق محمد و علي و فاطمه و الحسن و الحسين الاّ تبت علي فتاب عليه.» [2] .

از ابن عباس نقل مي كنند كه گفت: «از پيامبر درباره ي معناي كلماتي كه در آيه آمده سؤال شد. پس حضرت فرمود: آدم از پروردگار، به حق محمد و علي و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام درخواست كرد كه بر او توجه كند؛ پس خدا نيز توجه كرد.

آيه ي 124 سوره ي بقره: و اذ ابتلي ابراهيم ربه بكلمات فأتمهنّ قال انّي جاعلك للنّاس اماماً، قال و من ذرّيتي، قال لاينال عهدي الظالمين.

الدقاق، عن حمزه العلوي، عن الفزاري عن محمد بن الحسين الزّيات، عن الازدي، عن المفضّل عن الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام قال: سألته عن قول اللّه عزّوجلّ «و اذ ابتلي ابراهيم ربه بكلمات» ما هذه الكلمات؟ قال: هي الكلمات الّتي تلقّاها آدم من ربّه فتاب عليه و هو انّه قال: يا ربّ، اسئلك بحقّ محمدٍ و عليٍ و فاطمة و الحسن و الحسين الا تبت عليّ فتاب اللّه عليه انّه هو التّواب الرحيم. فقلت له: يابن رسول اللّه



[ صفحه 46]



فما يعني عزّوجلّ بقوله «اتمّهنّ»؟ قال: يعني اتمّهنّ الي القائم عليه السلام اثنا عشر اماماً تسعةٌ من ولد الحسين عليه السلام. [3] .

... مفضل مي گويد از امام صادق عليه السلام درباره ي آيه ي «و اذ ابتلي ابراهيم ربه بكلمات» پرسيدم كه مراد از اين كلمات چيست؟

پس حضرت فرمود: «اين ها كلماتي هستند كه ابراهيم از پروردگارش گرفت پس به سوي او توجه كرد و آن اين بود كه ابراهيم گفت: اي خدا از تو درخواست مي كنم به حق محمد و علي و فاطمه و حسن و حسين كه به من توجه كني. پس خدا بر او توجه كرد؛ چرا كه او توبه پذير و مهربان است.» پس به امام صادق عليه السلام عرض كردم: «اي پسر رسول خدا! معناي عبارت اتمّهنّ در آيه چيست؟» حضرت فرمودند: «يعني خدا كلمات را با قائم (عج) تمام مي كند. دوازده امامي كه نه نفر آن ها از فرزندان حسين عليه السلام هستند.»

آيه ي 143 سوره بقره: و كذلك جعلناكم امّة وسطاً لتكونوا شهداء علي الناس و يكون الرسول عليكم شهيداً.

الحسين بن العباس و جعفر بن محمد بن سعيد، عن الحسن بن الحسين، عن عمر و بن اُمي المقدام عن ميمون البان مولي بني هاشم، عن أبي جعفر عليه السلام في قول اللّه تعالي «و كذلك جعلناكم...» قال ابوجعفر عليه السلام: منّا شهيد علي كل زمان، علي بن ابي طالب في زمانه و الحسن عليه السلام في زمانه و الحسين عليه السلام في زمانه... [4] .

از امام باقر عليه السلام درباره ي آيه ي (و كذلك جعلناكم...) پرسيدم: حضرت فرمودند: «شاهد (بر مردم) در هر زماني از ما اهل بيت است. علي بن



[ صفحه 47]



ابي طالب عليه السلام، در زمان خودش شاهد بود و حسن عليه السلام در زمان خودش و حسين عليه السلام در زمان خودش...

آيه ي 238 سوره بقره: حافظوا علي الصّلوات و الصّلوة الوسطي و قوموا لِلّه قانتين.

عن زرارة، عن عبدالرحمن بن كثير، عن ابي عبداللّه عليه السلام في قوله «حافظوا علي الصّلوات...» قال: الصّلوة رسول اللّه و اميرالمؤمنين و فاطمة و الحسن و الحسين، و الوسطي اميرالمؤمنين و قوموا للّه قانتين، طائعين للأئمّة. [5] .

زراره مي گويد از امام صادق عليه السلام درباره ي آيه ي «حافظوا علي الصّلوات و الصّلوة الوسطي و قوموا لِلّه قانتين» پرسيدم و حضرت فرمودند: «صلوات، رسول اكرم و اميرالمؤمنين و فاطمه و حسن و حسين هستند و صلات وسطي امير مؤمنان است و مراد از «قوموا للّه قانتين» خاشعان براي امامان هستند.

آيه ي 256 سوره بقره: لا اكراه في الدّين، قد تبيّن الرشد من الغيّ، فمن يكفر بالطاغوت و يؤمن باللّه فقد استمسك بالعروة الوثقي لاانفصام لها واللّه سميع عليم.

عن سعدٍ، عن ابن عيسي عن ابيه، عن عبداللّه بن المغيرة، عن محمد بن سليمان البزاز عن عمرو بن شمر، عن جابر، عن أبي جعفر عليه السلام قال: قال رسول اللّه صلي الله عليه و آله و سلم: مَن ارادَ ان يتمسّك بعروة اللّه الوثقي التي قال اللّه عزّوجلّ في كتابه، فليتوال علي بن ابي طالب و الحسن و الحسين، فانّ اللّه تبارك و تعالي يحبهما من فوق عرشه. [6] .



[ صفحه 48]



امام باقر عليه السلام فرمودند: «پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: كسي كه مي خواهد به ريسمان محكم الهي كه در قرآن آمده تمسك جويد پس بايد علي بن ابي طالب و حسن و حسين را دوست بدارد؛ چرا كه حق تعالي آن ها را از بالاي عرش دوست دارد.»

آيه ي 61 سوره ي آل عمران: فمن حاجّك فيه من بعد ما جاءك من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنة اللّه علي الكاذبين. و لمّا نزلت قوله تعالي «فقل تعالو ندع ابنائنا و ابنائكم» دعا رسول اللّه صلي الله عليه و آله و سلم علياً و فاطمة و حسناً و حسيناً فقال: اللّهم هؤلاء أهلي. [7] .

هنگامي كه آيه ي «فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابنائكم» نازل شد پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم، علي و فاطمه و حسن و حسين را فرا خواند. پس گفت: «خداوندا! اهل بيت من اين هايند.»

آيه ي 36 سوره نساء: و اعبدوا اللّه و لا تشركوا به شيئاً و بالوالدين احساناً و بذي القربي.

جعفر بن محمد بن سعيد الأحمسي معنعناً عن الصّادق عليه السلام في قوله تعالي:

«و اعبدوا اللّه و لا تشركوا به شيئاً و بالوالدين احساناً» قال: «ان رسول اللّه صلي الله عليه و آله و سلم و عليّ بن ابي طالب عليه السلام هما الوالدان [الوالدين] و «بذي القربي»، قال: الحسن و الحسين عليهماالسلام. [8] .

امام صادق عليه السلام درباره ي آيه ي «و اعبدوا اللّه و لا تشركوا به شيئاً و بالوالدين احسانا» فرمودند: «همانا رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و



[ صفحه 49]



علي بن ابي طالب عليه السلام والدين هستند و مراد از «ذي القربي» حسن عليه السلام و حسين عليه السلام هستند.

آيه ي 59 سوره ي نساء: يا ايّها الذين آمنوا اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم...

عن ابان انه دخل علي ابي الحسن الرضا عليه السلام قال: فسألته عن قول اللّه «يا ايها الذين آمنوا اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم.» فقال: ذلك عليّ بن ابي طالب صلوات اللّه عليه ثمّ سكت فلمّا طال سكوته قلت: ثمّ من؟ قال: ثمّ الحسن عليه السلام ثمّ سكت فلّما طال سكوته قلت: ثمّ من؟ قال: الحسين عليه السلام، قلت: ثم من؟ قال: ثمّ علي بن الحسين و سكت فلم يزل يسكت عن كلّ واحدٍ حتي اُعيد المسئلة فيقول، حتي سمّاهم الي آخرهم. [9] .

از ابان نقل شده كه وقتي بر امام رضا عليه السلام وارد شد، از آن حضرت درباره ي معناي آيه ي «يا ايها الذين آمنوا اطيعوا اللّه...» پرسيد: پس امام فرمودند: «مراد از اولي الامر، علي بن ابي طالب عليه السلام است» و سپس سكوت كردند. پس چون سكوت حضرت طول كشيد پرسيدم: «سپس چه كسي مراد آيه است؟» حضرت فرمود: «سپس حسن عليه السلام» و دوباره سكوت كرد. پس چون اين بار هم سكوتش طول كشيد عرض كردم: «سپس چه كسي؟» حضرت فرمود: «حسين عليه السلام». عرض كردم: «سپس چه كسي؟» فرمود: «علي بن الحسين عليه السلام» و سكوت كردند و همواره پس از ذكر نام هر كدام از امامان سكوت مي كردند تا اين كه من درخواستم را اعاده مي كردم. تا اين كه تا آخر آن ها را نام برد.



[ صفحه 50]



آيه ي 69 سوره ي نساء: و من يطع اللّه و الرسول فاولئك مع الذين انعم اللّه عليهم من النبيين و الصدّيقين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئك رفيقاً.

قال الباقر عليه السلام: النبيين، رسول اللّه صلي الله عليه و آله و سلم و الصديقين، علي عليه السلام و الشهداء الحسن و الحسين عليهماالسلام، و الصالحين، الائمه و حسن اولئك رفيقاً، القائم من آل محمد عليهم السلام. [10] .

امام باقر عليه السلام درباره ي آيه ي «و من يطع اللّه...» فرمودند: «مراد از نبيين رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم است و مراد از صديقين علي عليه السلام و مراد از شهداء حسن عليه السلام و حسين عليه السلام و مراد از صالحين امامان عليهم السلام هستند و مراد از «حسن اولئك رفيقاً» قائم آل محمد است.

آيه ي 46 سوره اعراف: و بينهما حجاب و علي الأعراف رجالٌ يعرفون كلاّ بسيماهم و نادوا اصحاب الجنة ان سلام عليكم لم يدخلوها و هم يطمعون.

روي الشيخ ابوجعفر الطوسي عن رجاله عن أبي عبداللّه عليه السلام و قد سئل عن قول اللّه عزّ و جلّ «و بينهما حجاب» فقال: سورٌ بين الجنة و النّار، قائمٌ عليه محمّدٌ و عليٌّ و الحسن و الحسين و فاطمة و خديجة عليهم السلام فينادون: أين محبّونا؟ أين شيعتنا؟ فيقبلون اليهم فيعرفونهم بأسمائهم و اسماء آبائهم و ذلك قوله تعالي: «يعرفون كلاً بسيماهم.» فيأخذون ايديهم فيجوزون بهم علي الصراط و يدخلونهم الجنة. [11] .

از امام صادق عليه السلام درباره ي آيه ي «و بينهما حجاب» سؤال شد. پس



[ صفحه 51]



فرمودند: «ديواري بين بهشت و جهنم است كه بر روي آن محمد و علي و حسن و حسين و فاطمه و خديجه ايستاده اند. پس صدا مي زنند، دوستداران ما كجايند؟ شيعيان ما كجايند؟ پس بر آن ها نگاه مي كنند و آن ها را با اسم ها و اسم هاي پدرانشان مي شناسند و اين است معناي آيه «يعرفون كلاً بسيماهم» پس دست هاي آن ها را مي گيرند و جواز عبور از صراط را به آن ها مي دهند و آن ها را داخل بهشت مي كنند.»

آيه ي 24 سوره ي ابراهيم: الم تر كيف ضرب اللّه مثلاً كلمة طيبة كشجرة طيبة اصلها ثابت و فرعها في السّماء

جماعة من اصحابنا عن محمد بن هماّم، عن جعفر الفزاري، عن جعفر بن اسماعيل الهاشمي عن خاله محمد بن علي، عن عبدالرحمن بن حمّاد، عن عمر بن يزيد السابري، قال: سألت ابا عبداللّه عليه السلام عن هذه الاية «اصلها ثابت و فرعها في السماء» قال: اصلها رسول اللّه صلي الله عليه و آله و سلم و فرعها اميرالمؤمنين عليه السلام، و الحسن و الحسين ثمرها و تسعةٌ من ولد الحسين أغصانها و الشيعة ورقها و اللّه انّ الرجل منهم ليموت فتسقط ورقةٌ من تلك الشجرة. قلت: قوله عزّ و جلّ: «تؤتي اُكلها كلّ حين»؟ قال: ما يخرج من علم الامام اليكم في كلّ حجّ و عمرة.» [12] .

عمر بن يزيد سابري مي گويد از امام صادق عليه السلام درباره ي آيه ي «اصلها ثابت و فرعها في السماء» پرسيدم: پس حضرت فرمودند: اصل آن رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و فرع آن امير مؤمنان عليه السلام است. و حسن و حسين عليهما السلام ميوه هاي آنند. و امامان نه گانه از فرزندان حسين عليه السلام



[ صفحه 52]



شاخه هاي آن هستند و شيعيان برگ هاي آنند. به خدا قسم هر گاه مردي از آن ها بميرد، يك برگ از اين درخت مي افتد.» پس عرض كردم: آيه ي «تؤتي اكلها كل حين» به چه معناست؟ فرمود: «آنچه كه از علم امام در هر حجّ و عمره اي نصيب شما مي شود. آيه ي 43 سوره نحل: و ما ارسلنا من قبلك الا رجالاً نوحي اليهم فسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون.

عن ابن عباس في قوله تعالي «فسئلوا اهل الذكر» قال: هم محمّدٌ و عليٌّ و فاطمة و الحسن و الحسين عليهم السلام هم اهل الذكر و العلم و العقل و البيان و هم اهل بيت النبوة و معدن الرسالة و مختلف الملائكة و اللّه ما سمّي المؤمن مؤمناً الا كرامة لاميرالمؤمنين عليه السلام [13] .

از ابن عباس درباره ي آيه ي «فسئلوا اهل الذكر» نقل شده كه گفت: «محمد و علي و فاطمه و حسن و حسين عليه السلام اهل ذكر و علم و عقل و بيان هستند و آن ها اهل بيت نبوت و معدن رسالت و محل رفت و آمد ملائكه اند. به خدا قسم مؤمن جز به سبب كرامت اميرمؤمنان عليه السلام، مؤمن نامگذاري نشده است.

آيه ي7 سوره مريم: يا زكريا انا نبشّرك بغلامٍ اسمه يحيي لم نجعل له من قبل سمياً.

و من ذلك ما رواه من المخالفين ابن شيروية الديلمي في كتاب الفردوس في الجزء الثاني في باب القاف عن ابن عباس قال: قال رسول اللّه صلي الله عليه و آله و سلم في قول اللّه عزّ و جلّ «لم نجعل له من قبل سميا» قال: «ذلك يحيي و قرّة عيني الحسين.» [14] .



[ صفحه 53]



ابن شيرويه ديلمي در كتاب «فردوس» از مخالفين در جزء دوم در باب قاف از ابن عباس نقل كرد كه پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم درباره ي آيه «لم نجعل له من قبل سميا» فرمودند: «مراد از آن يحيي پيامبر و نور چشم من حسين است.»

آيه ي 115 سوره ي طه: و لقد عهدنا الي آدم من قبل...

الحسين بن محمد، عن المعلّي بن محمد، عن جعفر بن محمد بن عبيداللّه، عن محمد بن عيسي القمي، عن محمد بن سليمان، عن عبداللّه بن سنان، عن ابي عبداللّه عليه السلام في قوله: «و لقد عهدنا الي آدم من قبل» كلماتٌ في محمّد و عليٍّ و فاطمة و الحسن و الحسين و الائمة من ذريتهم... [15] .

امام صادق عليه السلام درباره ي عهد در آيه «و لقد عهدنا الي آدم من قبل» فرمودند: مراد كلماتي درباره ي محمد و علي و فاطمه و حسن و حسين و امامانِ از نسل آن ها است.

آيه ي 40 سوره ي حج: الذين اخرجوا من ديارهم بغير حق الاّ ان يقولوا ربّنااللّه.

علي بن محمد الزهري معنعناً عن ابي عبداللّه عليه السلام في قول اللّه تعالي: «الذين اخرجوا...» عليٌّ و الحسن و الحسين و جعفرٌ و حمزة عليهم السلام. [16] .

امام صادق عليه السلام درباره ي آيه ي «الذين اخرجوا من ديارهم» فرمودند: «مراد علي و حسن و حسين و جعفر و حمزه عليهم السلام هستند.

آيه 1 سوره مؤمنون: قد افلح المؤمنون.



[ صفحه 54]



قال محمد بن العباس: حدّثنا محمد بن همّام، عن محمد بن اسماعيل، عن عيسي بن داود، عن الامام موسي بن جعفر عليهما السلام في قول اللّه عزّ و جلّ «قد افلح المؤمنون- الي قوله- الذين يرثون الفردوس هم فيها خالدون» قال: نزلت في رسول اللّه و في اميرالمؤمنين و فاطمة و الحسن و الحسين صلوات اللّه عليهم اجمعين. [17] .

امام كاظم عليه السلام درباره ي آيه ي «قد افلح المؤمنون...» فرمودند: آيه درباره ي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و امير مؤمنان و فاطمه و حسن و حسين صلوات اللّه عليهم اجمعين نازل شد.

آيه ي 36 سوره ي نور: في بيوت أذن اللّه أن ترفع و يذكر فيها اسمه يسبّح له فيها بالغدوّ و الآصال.

محمد بن العباس، عن محمد بن همّام، عن محمد بن اسماعيل، عن عيسي بن داود قال: حدّثنا الامام موسي بن جعفر، عن ابيه عليهما السلام في قول اللّه عزّ و جلّ «في بيوت أذن اللّه...» قال: بيوت آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم بيت عليٍ و فاطمة و الحسن و الحسين و حمزه و جعفر عليهم السلام. [18] .

امام كاظم عليه السلام درباره ي آيه ي «في بيوت اذن اللّه...» از پدر بزرگوارش نقل فرمودند كه: «مراد، بيوت آل محمد است؛ يعني بيت علي و فاطمه و حسن و حسين و حمزه و جعفر عليهم السلام...»

آيه ي 75 سوره فرقان: اولئك يجزون الغرفة بما صبروا و يُلّقون فيها تحّية و سلاماً.

عن سعيد بن جبير في قوله تعالي: «اولئك يجزون الغرفة بما صبروا» يعني: علي بن ابي طالب و الحسن و الحسين و فاطمة عليهم السلام «و يلّقون فيها



[ صفحه 55]



تحيّة و سلاماً. خالدين فيها حسنت مستقراً و مقاماً» [19] .

سعيد بن جبير (از تابعين شيعي) درباره ي آيه ي «اولئك يجزون» مي گويد: «مراد علي بن ابي طالب عليه السلام و حسن عليه السلام و حسين عليه السلام و فاطمه سلام الله عليها هستند، «يلقون فيها تحية و سلاماً خالدين فيها حسنت مستقراً و مقاماً.»

آيه ي 219 سوره ي شعراء: و تقلبك في الساجدين.

عن محمد بن الحسين الخثعمي، عن عبّاد بن يعقوب، عن الحسن بن حمّاد، عن أبي الجارود، عن ابي جعفر عليه السلام في قوله عزّ و جلّ «و تقلّبك في الساجدين» قال: في عليٍ و فاطمة و الحسن و الحسين و أهل بيته عليهم السلام. [20] .

امام باقر عليه السلام درباره ي آيه ي «و تقلبك في الساجدين» فرمودند: «آيه درباره ي علي و فاطمه و حسن و حسين و اهل بيت ايشان عليهم السلام نازل شده است.

آيه ي 33 سوره احزاب: انّما يريد اللّه ليذهب عنكم الرجس اهل بيت و يطهركم تطهيرا.

ابوعمرو، عن ابي عقدة، عن يعقوب بن يوسف بن زياد، عن محمد بن اسحاق بن عمّار، عن هلال بن ايوب، عن عطية قال: سألت ابا سعيد الخدري عن قوله تعالي: «انما يريداللّه...»

قال: نزلت في رسول اللّه صلي الله عليه و آله و سلم و عليٍّ و فاطمة و الحسن و الحسين عليهم السلام. [21] .



[ صفحه 56]



عطيه مي گويد از ابوسعيد خدري درباره ي آيه ي «انما يريداللّه...» پرسيدم و او گفت: «اين آيه، درباره ي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم، علي و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام نازل شده است.

آيه ي 23 سوره ي شوري: قل لا اسئلكم عليه اجراً الا المودة في القربي...

عن الحسين الأشقر، عن قيس بن الربيع، عن الأعمش، عن سعيد بن جُبير، عن ابن عباس رضي اللّه عنه، قال: لمّا نزلت الاية «قل لا اسئلكم...» قالوا [قُلْتُ]: يا رسول اللّه: من قرابتك الّذين وجبت [افترض اللّه] علينا مودّتهم؟ قال: عليٌّ و فاطمة و ولدهما [ثلاث مرّات يقولها] [22] .

... ابن عباس مي گويد: «وقتي آيه ي «قل لا اسئلكم...» نازل شد، به پيامبر عرض كردم: «يا رسول اللّه! بستگان شما كه حق تعالي مودت آن ها را بر ما واجب كرده كيانند؟ رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: «علي و فاطمه و فرزندانشان حسن و حسين عليهم السلام هستند.» و سه مرتبه اين مطلب را تكرار فرمودند.

- آيه ي 28 سوره ي زخرف: و جعلها كلمة باقية في عقبه لعلهم يرجعون.

الاعوج عن ابي هريرة قال: سألت رسول اللّه صلي الله عليه و آله و سلم عن قوله «و جعلها كلمة باقية في عقبه» قال: جعل الامامة في عقب الحسين يخرج من صلبه تسعة من الائمة منهم مهديّ هذه الامّة. [23] .

ابوهريره مي گويد: از پيامبر درباره معناي آيه ي «و جعلها كلمة باقية في عقبه» پرسيدم و ايشان در جواب فرمودند: خداوند امامت را در نسل حسين عليه السلام قرار داد كه نه امام از نسل او خواهند آمد كه مهدي



[ صفحه 57]



اين امت يكي از آن ها است.»

آيه ي 21 سوره ي طور: و الذين آمنوا و اتبّعتهم ذرّيتهم بايمان الحقنا بهم ذريّتهم...

محمد بن العباس، عن عبدالعزيز بن يحيي، عن ابراهيم بن محمد، عن عليّ بن نصير، عن الحكم بن ظهير، عن السُدّي، عن ابي مالك، عن ابن عباس، في قوله تعالي «والذين آمنوا...»

قال: نزلت في النّبي و عليٍّ و فاطمة و الحسن و الحسين عليهم السلام. [24] .

ابن عباس درباره ي آيه ي «و الذين آمنوا و اتبعتهم ذريتهم بايمان» مي گويد: آيه درباره ي پيامبر و علي و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام نازل شده است.

- آيه ي 17 سوره ي رحمن: ربّ المشرقين و رب المغربين.

في رواية سيف بن عميرة، عن اسحاق بن عمّار، عن ابي بصير قال: سألت ابا عبداللّه عليه السلام عن قول اللّه: «رب المشرقين و رب المغربين» قال: المشرقين رسول اللّه صلي الله عليه و آله و سلم و اميرالمؤمنين و المغربين الحسن و الحسين صلوات اللّه عليهما... [25] .

ابوبصير مي گويد: از امام صادق عليه السلام درباره ي معناي آيه ي «رب المشرقين و رب المغربين» پرسيدم و آن حضرت فرمودند: دو مشرق رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و امير مؤمنان عليه السلام هستند و دو مغرب حسن و حسين عليهما السلام هستند.

آيه ي 27 سوره فجر: يا ايتها النفس المطمئنة. ارجعي الي ربك راضية مرضية...



[ صفحه 58]



جعفر بن احمد، عن عبداللّه بن موسي، عن ابي البطائني، عن ابيه، عن أبي بصير، عن ابي عبداللّه عليه السلام في قوله «يا ايتهاالنفس المطمئنة...» يعني: الحسين بن علي عليهماالسلام. [26] .

ابوبصير از امام صادق(ع) نقل مي كند كه آن حضرت درباره ي آيه ي «يا ايتها النفس المطمئنة...» فرمودند: «مراد حسين بن علي عليه السلام است.»



[ صفحه 59]




پاورقي

[1] المعجم المفهرس / صص 414- 412.

[2] بحارالانوار / ج 24 / ص 183.

[3] بحارالانوار / ج 11 / ص 177.

[4] الفرات / ج 1 / ص 62 / حديث 27.

[5] العياشي / ج 1 / ص 128.

[6] بحارالانوار / ج 43 / ص 270 / حديث 31.

[7] بحارالانوار / ج21 / ص 343.

[8] الفرات / ص 104.

[9] نورالثقلين / ج 1 / ص 500.

[10] بحارالانوار / ج 24 / ص 31.

[11] البحار / ج 24 / ص 255.

[12] بحارالانوار / ج 24 / ص 141.

[13] نهج الحق / ص 210.

[14] البرهان / ج 3 / ص 5 / حديث 4.

[15] كنزالدقائق / ج 8 / ص 361.

[16] الفرات / ص 273 / حديث 367.

[17] البرهان / ج 3 / ص 106 / حديث اول.

[18] بحارالانوار / ج 23 / ص 326 / حديث 4.

[19] المناقب / ج 3 / ص 380.

[20] تأويل الايات / ص 392.

[21] الشواهد التنزيل / ج 2 / ص 41 / بحارالانوار / ج 35 / ص 208.

[22] بحارالانوار / ج 23 / ص 241 / حديث 12.

[23] بحارالانوار / ج 25 / ص 253 / حديث 11.

[24] بحارالانوار / ج25 / ص241.

[25] بحارالانوار / ج 24 / ص 69.

[26] بحارالانوار / ج 44 / ص 219.


بازگشت