تعقيب


از جمله ي تعقيبات شريفه، تسبيحات صديقه ي طاهره عليهاالسلام است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم به آن معظمه تعليم فرمود. و آن افضل تعقيبات است. در حديث است كه اگر چيزي افضل از آن بود، رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم آن را به فاطمه عليهاالسلام عطا مي فرمود. [1] و از حضرت صادق عليه السلام مروي است كه اين تسبيحات در هر روز در تعقيب هر نمازي پيش من محبوب تر است از هزار ركعت نماز در هر روز. [2] .

عبد سالك بايد در تعقيب نماز قدري تفكر كند در نقص خود و عبادت خويش و غفلت هاي در حال حضور، كه خود گناهي است در مذهب عشق و محبت؛ و حرمان خود را از حظوظ حضور و محضر مقدس حق - جل جلاله - به نظر آورد؛ و در تعقيبات، كه خود فتح باب ديگري است از رحمت حق - تبارك و تعالي - به اندازه ي ميسور جبران كند، و اين اذكار شريفه را به قلب برساند و دل را به آنها زنده كند؛ شايد خاتمه اش به حسن و سعادت مختوم شود.

و چون صبح افتتاح اشتغال به كثرات و ورود در دنيا است و با مخاطره ي اشتغال به خلق و غفلت از حق انسان مواجه است، خوب است انسان سالك بيدار در اين موقع باريك براي ورود در اين ظلمتكده ي تاريك به حق تعالي متوسل شود و به حضرتش منقطع گردد.

و چون خود را در آن محضر شريف آبرومند نمي بيند، به اولياء امر و خفراي زمان و شفعاء انس و جان، يعني رسول ختمي صلي الله عليه و آله و سلم و ائمه ي معصومين عليهم السلام، متوسل گردد و آن ذوات شريفه را شفيع و واسطه قرار دهد.



[ صفحه 102]



و چون براي هر روزي خفير و مجيري است، پس روز شنبه به وجود مبارك رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم، و روز يك شنبه به حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام، و روز دوشنبه به امامان همامان سبطان عليهماالسلام، و روز سه شنبه به حضرات سجاد و باقر و صادق عليهم السلام، و روز چهارشنبه به حضرات كاظم و رضا و تقي و نقي عليهم السلام، و روز پنجشنبه به حضرت عسكري عليه السلام، و روز جمعه به ولي امر عجل الله فرجه الشريف، متعلق است، [3] مناسب آن است كه در تعقيب نماز صبح براي ورود در اين بحر مهلك ظلماني و دامگاه مهيب شيطاني، متوسل به خفراي آن روز شود؛ و با شفاعت آنها، كه مقربان بارگاه قدس و محرمان سراپرده ي انسند، از حق تعالي رفع شر شيطان و نفس اماره ي بالسوء را طلب كند، و در اتمام و قبول عبادات ناقصه و مناسك غير لايقه، آن بزرگان را واسطه قرار دهد.

البته حق تعالي شانه ي چنانچه محمد صلي الله عليه و آله و سلم و دودمان او را وسايط هدايت و راه نماهاي ما مقرر فرموده و به بركات آنها امت را از ضلالت و جهل نجات مرحمت فرموده، به وسيله و شفاعت آنها قصور ما را ترميم و نقص ما را تتميم فرمايد و اطاعات و عبادات ناقابل ما را قبول مي فرمايد. انه ولي الفضل و الانعام. و تعقيبات مأثوره در كتب أدعيه مذكور، و هر كس مناسب با حال خود انتخابي كند و اين سفر شريف را به خير و سعادت به اتمام رساند.


پاورقي

[1] فروع كافي، ج 3، ص 343، كتاب الصلوة، باب التعقيب بعد الصلوة و الدعا، حديث 14.

[2] بحارالانوار، ج 83، ص 332. ثواب الاعمال، ص 149. الوسائل الشيعه، ج 4، ص 1024، كتاب الصلوة، ابواب التعقيب، باب 9، حديث 2.

[3] بحارالانوار، ج 24، ص 239؛ الخصال، ج 2، ص 394، باب 7.


بازگشت