نماز جماعت


601. آيه نماز جماعت: «و أقيموا الصلوة و ءاتوا الزكوة و اركعوا مع الراكعين»:

نماز را برپا داريد و زكات بدهيد و ركوع كنيد با ركوع كنندگان. [1] .

602. اولين نماز جماعتي كه تشكيل شد، به امامت رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و شركت حضرت علي عليه السلام و جعفرطيار برادر حضرت علي عليه السلام بود.

603. رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «پاداش هر ركعت نماز جماعت آنقدر زياد است كه حتي اگر تمام آسمانها كاغذ شود و تمام درياها مركب و همه ي درختان قلم شود و همه ي فرشتگان مأمور نوشتن پاداش آن، نمي توان پاداش آن را ثبت نمود و پاداش آن فقط در خود محاسبه ذات بيكران الهي است».

604. رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «هر كس مقيد به حضور در نماز جماعت است، تحت هر شرايطي كه باشد».



[ صفحه 193]



605. رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم، در نظرم محبوبتر از عبادت و شب زنده داري تا صبح».

606. حضرت علي عليه السلام فرمود: «نمازش قبول نيست».

607. رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «كسي كه پشت سر عالمي نماز به جاي آورد، مانند كسي است كه پشت سر پيغمبر خدا نماز خوانده است».

608. امام موسي كاظم عليه السلام: «مانند جهاد كردن در راه خدا است».

609. امام رضا عليه السلام فرمود: «علت تشريع نماز جماعت، آن است كه اسلام و توحيد و بندگي و اخلاص به خداوند متعال در معرض ديد عموم و ظاهر و مشهور در ميان مردم باشد».

610. رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «هر كه چهل روز نمازهايش را با جماعت بخواند، به طوري كه يك تكبيرة الاحرام از او فوت نشود، دو برائت آزادي براي او نوشته مي شود: نجات از نفاق و رهايي از آتش».

611. رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «به آن كساني كه در نماز جماعت حاضر مي شوند، فرمان مي دهم تا خانه هاي كساني را كه در نماز جماعت حاضر نشده اند، با بسته هاي هيزم به آتش كشند».

612. آثار و فوايد اخروي نماز جماعت:

الف) انيس در قبر

ب) نجات از اهوال قيامت

ج) عبور از صراط

د) ترفيع مقام

613. آثار و فوايد دنيوي نماز جماعت:

الف) خوشنامي

ب) درمان نفاق

ج) در پناه خداوند

د) كفاره ي گناهان



[ صفحه 194]



614. آثار سوء ترك جماعت:

الف) بي اعتباري اجتماعي

ب) جواز غيبت

ج) هجران و دوري

د) ترك مجاورت و همزيستي

615. امام صادق عليه السلام مي فرمايند: هر كس كه صداي اذان جماعت را بشنود و بدون هيچ عذري پاسخ ندهد، نمازش مقبول نيست.

616. حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: كسي كه نماز خود را با جماعت و با درك تكبير اول نماز، چهل روز انجام دهد، خداوند دو برائت را براي او مقرر مي سازد، يكي برائت از آتش دوزخ و ديگري برائت از نفاق.

617. حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: كسي كه پشت سر عالم نماز به جا آورد مانند كسي است كه پشت سر پيغمبر خدا نماز خوانده است.

618. امام صادق عليه السلام مي فرمايند: نماز در پشت سر يك عالم برابر هزار ركعت است.

619. مستحب است كه نمازش را فرادي خوانده دوباره با جماعت بخواند.

620. اطاعت پدر و مادر واجب است، بنابر احتياط واجب بايد نماز را به جماعت بخواند و قصد استحباب نمايد.

621. احتياط واجب، به قصد رجا با جماعت بخواند.

622. نمازهاي مستحبي را نمي شود با جماعت خواند، مگر نماز استسقا كه براي آمدن باران مي خوانند.

623. مستحب است انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند.

624. نماز جماعتي را كه مختصر بخوانند بهتر است.

625. نمازش به طور جماعت صحيح است و يك ركعت حساب مي شود.



[ صفحه 195]



626. نمازش به طور فرادي صحيح است و بايد آن را تمام نمايد.

627. نمازش صحيح است و فرادي مي شود.

628. مي تواند نيت فرادي كند يا صبر كند تا امام براي ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند؛ ولي اگر برخاستن امام به قدري طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مي خواند بايد نيت فرادي نمايد.

629. بايد بعد از نيت و گفتن تكبيرة الاحرام بنشيند و تشهد را با امام بخواند، ولي سلام را نگويد و صبر كند تا امام سلام نماز را بدهد بعد بايستد و بدون آن كه دوباره نيت كند و تكبير بگويد حمد و سوره را بخواند و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.

630. بنابر احتياط واجب بايد صبر كند تا امام به ركوع رود بعد اقتدا نمايد.

631. بايد حمد و سوره را بخواند و اگر براي سوره وقت ندارد، بايد حمد را تمام كند و در ركوع يا سجده، خود را به امام برساند، ولي اگر در سجده به امام برسد، بهتر است كه احتياطا نماز را دوباره بخواند.

632. موقعي كه مأموم نيت مي كند بايد امام را معين نمايد، ولي دانستن اسم او لازم نيست؛ مثلا اگر نيت كند اقتدا مي كنم به امام حاضر؛ نمازش صحيح است.

633. مستحب است به جاي آن ذكر بگويد.

634. نمازش صحيح است.

635. بايد به ركوع برگردد و با امام سر بردارد و در اين صورت، زياد شدن ركوع كه ركن است نماز را باطل نمي كند، ولي اگر به ركوع برگردد و پيش



[ صفحه 196]



از آن كه به ركوع برسد امام سر بردارد، نمازش باطل است.

636. بايد به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد براي زياد شدن دو سجده كه ركن است نماز باطل نمي شود.

637. نمازش صحيح است، ولي اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد نمازش باطل است.

638. نمازش صحيح است.

639. احتياط واجب آن است كه سر بردارد و با امام به سجده رود و اگر برنداشت نمازش صحيح است.

640. بله، اگر امام و مأموم هر دو زن باشند احتياط آن است كه امام كمي جلوتر بايستد.

641.1) بالغ باشد؛ 2) عاقل باشد؛ 3) شيعه دوازده امامي باشد؛ 4) عادل باشد؛ 5) حلال زاده باشد؛ 6) نماز را به طور صحيح بخواند؛ 7) اگر مأموم مرد است امام هم مرد باشد.

642.1) جلوتر از امام نايستد و مساوي اشكال ندارد؛ 2) غير از حمد و سوره، همه چيز نمازش را خودش بخواند؛ 3) تكبيرة الاحرام را نبايد پيش از امام بگويد؛ 4) در ركعت اول و دوم ظهر و عصر مستحب است به جاي حمد و سوره ذكر بخواند؛ 5) در ركعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا اگر صداي حمد و سوره امام را بشنود نبايد حمد و سوره را بخواند و اگر نشنود، مستحب است بخواند، ولي آهسته.



[ صفحه 197]




پاورقي

[1] سوره ي بقره، آيه ي 43.


بازگشت