قنوت


577. «قنوت» در لغت به معناي اطاعت همراه با خضوع است.

578. مراد از قنوت در نماز، همان دعايي است كه در ركعت دوم هر نماز مي خوانيم.

579. مراد از «تبتل» آن است كه در نماز دستها را به دعا بلند كنيم. تبتل در لغت به معناي قطع اميد از غير خداست.

580. خواندن دعا به هر زبان، چه عربي و چه غير آن باشد، ليكن احتياط آن است كه عربي بخواند.

581. در نمازهاي پنجگانه، هر كدام يك قنوت، آن هم قبل از ركوع ركعت دوم دارند، اما نماز جمعه كه دو ركعت است و دو قنوت دارد:

يكي قبل از ركوع ركعت اول و يكي بعد از ركوع ركعت دوم.

582. در نماز عيد فطر و قربان كه دو ركعت است 9 قنوت دارد: پنج قنوت پشت سر هم قبل از ركوع ركعت اول و هم پنج قنوت پشت سر هم در



[ صفحه 190]



ركعت دوم، كه البته براي اين قنوتها دعاي خاصي وارد شده است.

583. دعاي قنوت وتر:

الف) هفتاد بار «استغفرالله ربي و اتوب اليه».

ب) هفتاد بار «هذا مقام العائذ بك من النار»: اين است مقام كسي كه از آتش قيامت به تو پناه مي برد.

ج) سيصد مرتبه «العفو» بگويد.

د) چهل مؤمن را دعا كند.

584. اگر انسان قنوت را قبل از ركوع فراموش كند، مستحب است بعد از ركوع قضا نمايد و اگر در سجده يادش آمد بعد از سلام آن را قضا كند.

585. امام رضا عليه السلام در نامه اي به مأمون مي نويسد: «قنوت يك سنت واجب در تمام نمازهاي شبانه روزي است».

586. رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «هر كس كه از شما قنوتش در اين دنيا طولاني تر باشد، در آخرت در موقف محشر راحتي او بيشتر خواهد بود».

587. بهترين نماز آن است كه قنوت طولاني داشته باشد.

588. خداوند امر مي كند كه قيام همراه قنوت باشد، معلوم مي شود كه حركت و عمل براي خدا آنگاه كه خالي از خضوع در برابر او باشد، فاقد ارزش است.

589. قنوت به معناي دعا است در نماز در حال ايستادن.

590. قنوت، سجود، ركوع از او خواست.

591. حضرت علي عليه السلام مي فرمايند: قنوت و سجده طولاني در نماز، نمازگزار را از عذاب آتش نجات مي دهد.



[ صفحه 191]



592.1) راحتي در قيامت؛ 2) نجات ازعذاب آتش جهنم؛ 3) آسايش در موقوف قيامت.

593. امام باقر عليه السلام مي فرمايند: در قنوت اين دعا را بخوانيد: خدايا مرا بيامرز و بر من رحم كن و مرا عفو كن، زيرا تو بر هر چيز توانايي.

594. امام صادق عليه السلام مي فرمايند: اگر براي چهل نفر دعا كنيم خداوند دعاي ما را مستجاب مي كند.

595. نماز صحيح است و قضا ندارد.

596. مستحب است بايستد و بخواند.

597. مستحب است بعد از ركوع قضا كند.

598. مستحب است بعد از سلام، نماز را قضا نمايد.

599. «ربنا آتنا في الدنيا حسنة و في الاخرة حسنة وقنا عذاب النار»؛

يعني پروردگارا! به ما در دنيا نيكي عطا كن و در آخرت نيز نيكي مرحمت فرما و ما را از عذاب آتش نگاه دار.

600. دو قنوت دارد: يكي قبل از ركوع ركعت اول و يكي بعد از ركوع ركعت دوم.



[ صفحه 192]




بازگشت